Σάββατο , 22 Μάρτιος 2025

Great Greek Wines 2025: Ο ΜW Γιάννης Καρακάσης μιλά στο iefimerida για το ελληνικό κρασί, τις τάσεις, τις εξελίξεις

Αλήθεια τι σημαίνει να είσαι Master of Wine και γιατί υπάρχουν τόσο λίγοι στο κόσμο παρότι ο χώρος του κρασιού έχει γεμίσει ειδικούς;

Ενας κορυφαίος τίτλος για περίπου 400 ανθρώπους από 30 χώρες του πλανήτη που φέρει από το 2015 ο Γιάννης Καρακάσης, ένας oραματιστής, πρεσβευτής του ελληνικού κρασιού στο εξωτερικό.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Λίγο πριν την διοργάνωση του Great Greek Wines 2025 o ΜW Γιάννης Καρακάσης μάς μιλάει για τον τίτλο του, τη διοργάνωση, το ελληνικό κρασί, τις «καραμπόλες» των οινοποιείων, το πώς πρέπει να αγοράζουμε μία φιάλη και φυσικά το περιβόητο Wine pairing.

Γιατί υπάρχουν τόσο λίγοι Master of Wine;

Παγκοσμίως υπάρχουν λίγοι Master of Wine και ουσιαστικά, μετά από εξουθενωτικές εξετάσεις στις οποίες αποτυγχάνει το 90+%, τον πολυπόθητο τίτλο παίρνουν ελάχιστοι. Ο Γιάννης Καρακάσης θυμάται τη διαδικασία, μιλώντας στο iefimerida.gr.

«Ο Master of Wine ειναι ένα ειδικός του κρασιού στο υψηλότερο επίπεδο, ο πιο σημαντικός τίτλος στον χώρο του κρασιού με τον τιτλο «MW» να συνοδεύει το όνομά σου.

Ολα πηγάζουν από το ινστιτούτο Masters of Wine που δημιουργήθηκε τη δεκαετία του ’60 στο Λονδίνο. Ειναι ένα Βρετανικό μοντέλο, εκει βαθμολογούνται όλα. Εγώ έγινα Master of Wine το 2015 τότε ήμασταν 300 και κάτι και δεν είναι ότι το ινστιτούτο δεν θέλει να «μεγαλώσει» είναι ότι οι εξετάσεις είναι εξαιρετικά δύσκολες με αποτέλεσμα να υπάρχει αποτυχία σε ποσοστό 90+% οπότε καταλαβαίνεις.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Ειναι απαιτητικές οι εξετάσεις, υπάρχει το κομμάτι θεωρίας όπου γράφεις με τις μέρες σε μορφή δοκιμίου και σε ξεψαχνίζουν από το θέμα της οινοποίησης, αμπελοκαλλιέργειας, σύγχρονης θεματολογίας, ποιοτικού ελέγχου και ό,τι μπορείς να φανταστείς. Μετά έχει ένα κομμάτι «ρώσικη ρουλέτα» το περιβόητο «τυφλό» tasting, από ποτήρι χωρίς να ξέρεις ετικέτα, των 36 κρασιών σε τρεις ημέρες. 12 λευκά, 12 κόκκινα, 12 tutti frutti, δοκιμάζεις και σε ρωτάνε ό,τι μπορείς να φανταστείς, ποια χρονιά έγινε, ποια είναι η ποικιλία, ποιότητα και απαντάς με ενδείξεις και αποδείξεις και στο τέλος κάνεις και μία ερευνητική εργασία. Εγώ έκανα για την άνοδο της αλκοόλης στο ΠΟΠ Νάουσα σε μία περίοδο 20 ετών.

Οταν τα κάνεις όλα αυτά με επιτυχία, γίνεσαι Master of Wine. Ειναι μία κομβική στιγμή στη ζωή καθενός και μετά αναζητάς τι θέλεις να κάνεις με αυτό, ποια είναι τα ταλέντα σου, να γράφεις, να συμβουλεύεις, να εκπαιδεύεις, να προωθείς το κρασί, να φτιάχνεις κρασί, γενικά είμαστε υβρίδια, κάνουμε πολλά πράγματα» καταλήγει ο Γιάννης Καρακάσης.

Το brand ελληνικό κρασί σήμερα

Ζήτησα στον Γιάννη Καρακάση να σκιαγραφήσει, με δύο λόγια τον χώρο του Ελληνικού κρασιού σήμερα. Οπως υπενθυμίζει προερχόμαστε από μία δύσκολη χρονιά το 2024, κυρίως ποσοτικά σε πολλές περιοχες, με ζέστη και τρύγο που έγινε ημερολογιακά πολύ νωρίς.

«Μία περίοδος με πολλές εξαγορές οινοποιείων, είχαμε την κάθοδο του Κτηματος Alpha στη Σαντορίνη, την άνοδο του Αρτέμη Καραμολέγκου στο Αμύνταιο. Διαφοροποιείται το τοπίο κυρίως με τις αλλαγές στην εταιρεία Boutaris και Tsantalis. Πολλά μικρά οινοποιεία, αλλαγές και εξέλιξη. Σημαντικό να υπάρχουν περισσότερες επαγγελματικές δουλειές και ισορροπία του νέου με το παλιό που θα αναδεικνύει το μήνυμα της μοναδικότητας του Ελληνικού κρασιού» τονίζει ο Γιάννης Καρακάσης.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Ηλεκτρονικός οδηγός για το ελληνικό κρασί

Ολα τα νέα για το ελληνικό κρασί σε ένα ηλεκτρονικό βιβλίο.

«Είναι η δεύτερη χρονιά που βγάζω έναν ηλεκτρονικό οδηγό για το ελληνικό κρασί, το Greek Wine Explained, μαζι με την Ευμορφία Κωστάκη. Σε περίπου 3.000 λέξεις έχουμε καλύψει όλες τις εξελίξεις της χρονιάς για το ελληνικό κρασί, φόβοι, ελπιδες, πώς ήταν η χρονιά, ανερχόμενα οινοποιεία, νέα οινοποιεία, Value for money κρασιά, αλλά και κάποια κρασιά που πρέπει να δοκιμάσει κάποιος γιατί είναι εμπειρία. Επίσης φέτος εστιάζουμε σε δύο περιοχές, την Αττική και τη Νεμέα και την ποικιλία της Λιμνιώνας. Επίσης υπάρχει καταγραφή των ελληνικών ποικιλιών, υπάρχουν περίπου 225 καταγεγραμμένες, έχουμε εντοπίσει και άλλες, θα το βρείτε στο greatgreekwines.com».

Great Greek Wines 2025

Eπιστρέφει ο κορυφαίος θεσμός για την προβολή και ανάδειξη του ελληνικού κρασιού, Great Greek Wines (GGW) με την υπογραφή του Γιάννη Καρακάση που θα πραγματοποιηθεί μέσα στον Μάιο.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

«Από τον τίτλο της διοργάνωσης έφυγε ο αριθμός 50 (50GGW), επανακαθορίζεται το όνομα γεγονός που αποτυπώνει πιο σύγχρονα την ουσία της πλατφόρμας, δηλαδή το greatness του ελληνικού κρασιού».

«Η συγκεκριμένη οινική εκδήλωση σχεδιάστηκε να προβάλλει τη νέα λίστα για το 2025, θα προσφέρει την ευκαιρία να προωθήσουμε την αριστεία των ελληνικών κρασιών στις διεθνείς αγορές. Στηριζόμαστε στην ουσία και όχι στον εντυπωσιασμό» είναι το σύνθημα του Γιάννη Καρακάση.

«Ο Master of Wine ειναι ένα ειδικός του κρασιού στο υψηλότερο επίπεδο, ο πιο σημαντικός τίτλος στον χώρο του κρασιού με τον τιτλο «MW» να συνοδεύει το όνομά σου»
«Ο Master of Wine ειναι ένα ειδικός του κρασιού στο υψηλότερο επίπεδο, ο πιο σημαντικός τίτλος στον χώρο του κρασιού με τον τιτλο «MW» να συνοδεύει το όνομά σου»

Πώς ξεκίνησε το Great Greek Wines και ουσιαστικά ποιος είναι ο στόχος, ρωτάω τον Γιάννη Καρακάση.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

«Σαν ιδέα ξεκίνησε το 2019, σαν πλατφορμα επικοινωνίας της πολύ υψηλής ποιότητας των ελληνικών κρασιών στον κόσμο. Σκέφτηκα λοιπόν πως αν έχουμε ένα βραβείο για κάθε κρασί, κάτι που είναι μία συνήθης πρακτική, αυτο δεν έχει αξία, η ιδεα και η απόφαση ήταν να ασχοληθώ με την κορυφή της πυραμίδας, στην αρχή τα 50 καλύτερα κρασιά της χρονιάς και να τα κυκλοφορήσουμε στον κόσμο. Εκεί που διαγωνισμοί σταματάνε στην απονομή εμείς συνεχίζουμε και προωθούμε τα κρασιά στον κόσμο.

Για παράδειγμα φέτος τα πήγαμε στη Βαρσοβία, στο Βέλγιο, στο Αμστερνταμ, στο Λονδίνο, το Παρίσι. Στη Γαλλία, τη γαστρονομική πρωτεύουσα του κόσμου, τους άρεσε τόσο το ελληνικο κρασί που δεν μπορούσαν να το πιστέψουν και με τον Γρηγόρη Μιχαήλο, που είμαστε μαζί σε αυτό το ωραίο ταξίδι, έχουμε πει και πολλά όχι σε παρουσιάσεις γιατί ό,τι κάνουμε πρέπει να είναι επιλεκτικό».

Το ελληνικό κρασί στο Λονδίνο
Το ελληνικό κρασί στο Λονδίνο

Το Great Greek Wines (GGW) 2025 θα πραγματοποιηθεί από τις 1 έως τις 4 Μαΐου, στο Ace Hotel & Swim Club Athens και η απονομή θα γίνει στη Μεγάλη Βρεταννία. Ο Master of Wine, Γιάννης Καρακάσης, ιδρυτής του Great Greek Wines, παρουσίασε πρόσφατα σε ειδική εκδήλωση τις καινοτόμες αλλαγές που θα υλοποιηθούν το 2025.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Great Greek και Great Value Wines

Ειδικότερα, ο MW Γιάννης Καρακάσης τόνισε την αναγκαία εξέλιξη του θεσμού, συνδυάζοντας την παράδοση με την εξέλιξη. «Πιστό στις αξίες της διαφάνειας, συμμετοχικότητας, προόδου και δημιουργίας, το GGW επενδύει στην οικοδόμηση γέφυρας διαλόγου μεταξύ παραγωγών, καταναλωτών και αγορών. Αφού ολοκληρώσαμε πέντε χρόνια επιτυχημένης πορείας, επανακαθορίζουμε, μαζί με το Γρηγόρη Μιχαήλο το όνομά μας, μεταβαίνοντας από το GGW50 σε ένα brand που αντικατοπτρίζει καλύτερα και πιο σύγχρονα την υψηλή ποιότητα των ελληνικών κρασιών».

«Αυτή η στρατηγική αλλαγή στο GGW έχει ως στόχο την προβολή μιας ευρύτερης γκάμας ποιοτικών κρασιών που αντανακλούν την δυναμική του ελληνικού αμπελώνα. Τα βραβευμένα κρασιά της νέας λίστας θα βασίζονται αποκλειστικά στην ποιότητα και στον αριθμό συμμετοχών, ενώ θα διατηρείται ένα αυστηρό όριο, με στόχο να μην βραβεύεται πάνω από το 10% των συμμετεχόντων. Παράλληλα, θα εισαχθεί μια νέα κατηγορία GREAT VALUE WINES για κρασιά με λιανική τιμή έως 19 ευρώ με σκοπό να επικοινωνηθεί και αυτό πλεονέκτημα που έχει η χώρα μας».

Διεθνές το πάνελ των κριτών

Όπως κάθε χρόνο έτσι και φέτος ο θεσμός πλαισιώνεται αποκλειστικά με διεθνούς φήμης κριτές του κρασιού, των οποίων η εμπειρία υπόσχεται να ενισχύσει την ποιότητα και την αμεροληψία της διαδικασίας αξιολόγησης:

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Mark Andrew MW (Noble Rot Magazine & Restaurants): Μία από τις πιο επιδραστικές κορυφαίες προσωπικότητες στον παγκόσμιο οινικό χάρτη με ειδίκευση στο Ασύρτικο. Είναι συνιδρυτής και συγγραφέας του Noble Rot Magazine, ενός από τα πιο αναγνωρίσιμα περιοδικά το κρασιού στον κόσμο, ενω έχει συμβάλει καθοριστικά στην εκπαίδευση και την ενημέρωση του κοινού σχετικά με το κρασί.

Paz Levinson (Wine Director στο Groupe Pic) Η Paz Levinson είναι από την Αργεντινή και είναι Chef Sommelier Executive στο φημισμένο Groupe Pic Restaurants. Η Paz ανακηρύχθηκε Καλύτερη Σομελιέ της Αργεντινής το 2014 και το 2010. Το 2015 κέρδισε τον διαγωνισμό του καλύτερου Σομελιέ της Αμερικής ενώ το 2016 ανακηρύχθηκε Καλύτερη Σομελιέ του Κόσμου A.S.I., φτάνοντας στην 4η θέση παγκοσμίως.

Lenka Sedlackova MW (Head of Brand Management and Buyer for Central and Eastern Europe – Bancroft). Μια πολύ σπουδαία επαγγελματίας του κρασιά με ιδιαίτερη αγάπη στις ελληνικές ποικιλίες, η οποία έχει παρακολουθήσει με ενδιαφέρον την εξέλιξη του ελληνικού κρασιού.

Wojciech Bońkowski MW (Wine Writer & Journalist from Poland): Ένας αναγνωρισμένος πολωνός οινογράφος και Master of Wine, που έχει επιτύχει διεθνή αναγνώριση στον τομέα του κρασιού. Έχει συμβάλει σημαντικά στην προώθηση των ελληνικών και άλλων διεθνών κρασιών στην Πολωνία, ενισχύοντας τη διασύνδεση μεταξύ παραγωγών και καταναλωτών στον οινικό τομέα.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Christophe Heynen MW (Leading wine merchant in Belgium and France): Ο Christophe Heynen MW είναι μία από τις επιδραστικές προσωπικότητες της παγκόσμιας οινικής σκηνής, διευρύνοντας την κατανόηση και εκτίμηση των κρασιών όχι μόνο στο Βέλγιο και τη Γαλλία, αλλά και διεθνώς. Είναι ιδιαίτερα γνωστός στην αγορά κρασιού του Βελγίου και της Γαλλίας, όπου έχει διαπρέψει ως εισαγωγέας, προωθώντας τόσο κορυφαία όσο και ανερχόμενα οινοποιεία.

Stefan Neumann MS (Wine Consultant and Master Sommelier): Μια ιδιαιτέρως επιδραστική μορφή στο χώρο του κρασιού, με σημαντική συμβολή στην εκπαίδευση, την αξιολόγηση και την προώθηση της ποιότητας των κρασιών παγκοσμίως. Προέρχεται απο το χωρο της εστιασης και του fine dining οντας για χρονια ο wine director του The Fat Duck – Heston Blumentall

Peter Richards MW (Writer & Broadcaster): Ο Peter Richards είναι ένας βραβευμένος συγγραφέας, παρουσιαστής και Master of Wine. Με τηλεοπτική εμπειρία που περιλαμβάνει δώδεκα χρόνια στο Saturday Kitchen του BBC1 και τη νέα σειρά The Wild Side of Wine, έχει χαρακτηριστεί ως «εθνικός θησαυρός» και «ένας από τους πιο αγαπημένους επικοινωνιολόγους κρασιού στο Ηνωμένο Βασίλειο».

«Το κρασί είναι ταξίδι, με τρια διαφορετικά ποτήρια, μπορείς να έχεις «δει» τρία διαφορετικά μέρη στον κόσμο!»
«Το κρασί είναι ταξίδι, με τρια διαφορετικά ποτήρια, μπορείς να έχεις «δει» τρία διαφορετικά μέρη στον κόσμο!»

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Πώς να επιλέγουμε κρασί

«Το μάρκετινγκ και η ετικέτα θεωρώ ότι είναι καθοριστικά στην εμπορική απόδοση του οινοποιείου» αναφέρει ο Γιάννης Καρακάσης που ομολογεί πως και εκείνος έχει αγοράσει κρασί επειδή του τράβηξε το ενδιαφέρον η ετικέτα.

Οπως τονίζει, επιλέγοντας κρασί, βασικό κομμάτι είναι η περίσταση.

«Το θέλω για να συνοδεύσει το φαγητό, να το κάνω δώρο; Ο καταναλωτής στις αρχές της ανακάλυψης θα επιλέξει αρωματικά κρασιά, μια Μαλαγουζιά, ένα sauvignon blanc και όσο εκπαιδεύεται θα πάει σε ποικιλίες όπως το Ασύρτικο. Να μην φοβάται ο καταναλωτής να πειραματιστεί, με την τριβή, δοκιμάζοντας, θα βρει τις αγαπημένες του γεύσεις. Στο ράφι του σούπερ μάρκετ πολλές φορές αγοράζεις κρασί με βάση την τιμή, σε μία κάβα μπορείς να έχεις και την κατάλληλη καθοδήγηση από κάποιον που γνωρίζει, αν το κρασί είναι αλκοολικό, πολύ ξηρό, με τι ταιριάζει».

«Η χαρά της ανακάλυψης είναι εκεί για όλους, οπότε σε ένα Κυριακάτικο τραπέζι ξεκινήστε με ένα αρωματικό λευκό, ένα Μοσχοφίλερο, ένα Μοσχάτο, μία Ρομπόλα και μόλις πάμε στο κυρίως γεύμα, τα σοβαρά κόκκινα. Ενα δομημένο Αγιωργίτικο, Ξινόμαυρο, Μαυροδάφνη και τα ξηρά Λιάτικα είναι ενδιαφέροντα, αλλά και κρασιά τύπου Chianti, Rioja, Bordeaux. Το κρασί είναι ταξίδι, με τρια διαφορετικά ποτήρια, μπορείς να έχεις «δει» τρία διαφορετικά μέρη στον κόσμο!»


Πηγή