Οι θετικές συνέπειες συμβαίνουν όταν ένα παιδί συμπεριφέρεται με επιθυμητό τρόπο και επιβραβεύεται με μια συνέπεια που δεν είναι προσχεδιασμένη.
Για παράδειγμα, αν μαζεύετε το τραπέζι μετά το φαγητό και το παιδί σας βοηθάει χωρίς να του το ζητήσετε, θα σας πάρει πολύ λιγότερη ώρα και ίσως αποφασίσετε ότι υπάρχει χρόνος για να πάτε στο πάρκο πριν την ώρα του ύπνου.
«Η χρήση των θετικών συνεπειών μπορεί να ενισχύσει και να δυναμώσει την θετικής συμπεριφορά στα παιδιά. Οι γονείς θα πρέπει να γνωρίζουν ωστόσο ότι αν η θετική συνέπεια είναι προσχεδιασμένη, τότε γίνεται ανταμοιβή και οι ανταμοιβές έχουν πολλά προβλήματα», αναφέρει η ψυχολόγος Sarah Ockwell – Smith στο βιβλίο της « Δεν θέλουν τιμωρία, αγάπη θέλουν», εκδόσεις διόπτρα.
Συνέπειες και πειθαρχία
Οι συνέπειες μπορούν να είναι ένα χρήσιμο βοήθημα πειθαρχίας, αν χρησιμοποιούνται σωστά και λαμβάνοντας υπόψη την ηλικία του παιδιού. Αν χρησιμοποιούνται απερίσκεπτα, το αποτέλεσμά τους μπορεί να είναι αντίθετο από το επιθυμητό.
Κατά μία έννοια οι συνέπειες μοιάζουν με την τιμωρία. Ο λόγος είναι ότι υπάρχει μια πολύ λεπτή γραμμή ανάμεσα στις αποτελεσματικές συνέπειες, που διδάσκουν στα παιδιά να λειτουργούν καλύτερα, και εκείνες που τα κάνουν να αισθάνονται άσχημα,χωρίς αναγκαστικά να τα διδάσκουν κάτι, λόγω της αδυναμίας τους να σκεφτούν με κριτικό, αναλυτικό και υποθετικό τρόπο.
Αν χρησιμοποιηθούν με λάθος τρόπο οι συνέπειες μπορούν να γείρουν στην πλάστιγγα της ισορροπίας δυνάμεως προς την πλευρά των γονιών. Αυτό μπορεί να φαίνεται ελκυστικό αρχικά αλλά δεν καλύπτει την περιγραφή ενός καλού και αποτελεσματικού παιδαγωγού.
Σε σχέση με την ηλικία σε γενικές γραμμές η χρήση συνεπειών είναι πιο κατάλληλη για μεγαλύτερα παιδιά, λόγω των γνωστών δεξιοτήτων που χρειάζονται για να τις επεξεργαστούν.
Αν δεν είστε σίγουροι, τότε καλύτερα να τις αποφύγετε.
Πηγή