Όσο περισσότερα θετικά ερεθίσματα δέχεται ένα μωρό έως την ηλικία των τεσσάρων ετών τόσο περισσότερα εγκεφαλικά κύτταρα και νευρικές συνάψεις θα είναι ικανό να αναπτύξει εκείνη την περίοδο αλλά και στο μέλλον. Αυτός είναι και ο τρόπος να γίνει το παιδί όσο πιο έξυπνο γίνεται και παράλληλα να έχει ως ενήλικος υψηλή συναισθηματική νοημοσύνη.
Όπως επισημαίνουν οι ειδικοί, είναι αρκετοί οι γονείς που πιστεύουν ότι τα παιδιά σε αυτήν την ηλικία μπορούν να μεγαλώσουν σωστά «στον αυτόματο πιλότο». Αυτό όμως είναι το μεγαλύτερο λάθος που κάνουν οι γονείς, καθώς τα παιδιά δεν αναπτύσσονται απλώς σωματικά. Τα ερεθίσματα και τα συναισθήματα που θα έχουν σε αυτές τις ηλικίες θα τους ακολουθούν σε ολόκληρη τη ζωή τους.
Βέβαια, αυτό πριν από μερικά χρόνια αποτελούσε εικασία ακόμη και για τους επιστήμονες, καθώς οι μόνες περιπτώσεις όπου αποδεικνυόταν ότι τα ψυχικά τραύματα επιβραδύνουν τη νοημοσύνη και δημιουργούν ψυχολογικά προβλήματα στην ενήλικη ζωή ήταν σε κακοποιημένα ή εγκαταλειμμένα παιδιά.
Οι αποδείξεις και η τεκμηρίωση τελικά έρχονται από τη μεγαλύτερη επιστημονική έρευνα τους είδους της, η οποία διήρκεσε 20 χρόνια και μελέτησε 64 άτομα από την ηλικία των τεσσάρων ετών.
Οι συμμετέχοντες δεν παρακολουθούνταν μόνο στο σπίτι τους αλλά και στο σχολείο και γενικά στην καθημερινότητά τους. Οι επιστήμονες έμπαιναν στη ζωή τους, γνώριζαν τι βιβλία διαβάζουν, τι ταινίες τους αρέσει να παρακολουθούν, τι παιχνίδια παίζουν, ποια χρώματα επιλέγουν.
Και φυσικά το πιο βασικό, τη γονική συμπεριφορά, δηλαδή αυτό που λέμε ανατροφή: πόσο κοντά ήταν και οι δύο γονείς στο παιδί τους, πόσο υποστηρικτικοί και περιποιητικοί γονείς ήταν κ.ά. Επιπλέον, υποβάλλονταν συχνά σε μαγνητική τομογραφία εγκεφάλου, ώστε να εξεταστούν οι δομές του εγκεφάλου και τα νευρωνικά δίκτυα.
Στη φαιά ουσία
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της μελέτης, φάνηκε ότι τα ερεθίσματα για γνώση που δίνουν οι γονείς στο παιδί όταν αυτό βρίσκεται στην ηλικία των τεσσάρων ετών είναι ο βασικός παράγοντας για την ομαλή ανάπτυξη σε διάφορα σημεία του φλοιού του εγκεφάλου, μεταξύ των οποίων και της φαιάς ουσίας που περιβάλλει τον εγκέφαλο. Μάλιστα, σύμφωνα με τη βρετανική εφημερίδα «Γκάρντιαν», βάση την ηλικία των τεσσάρων ετών καθορίζεται και η ανάπτυξη του εγκεφάλου μέχρι τα 19 και φυσικά για ολόκληρη την υπόλοιπη ζωή. Αρα είναι εξαιρετικά νευραλγική, σημαντική και κρίσιμη φάση της ζωής.
«Η μελέτη έρχεται να ξεκαθαρίσει ότι το οικογενειακό περιβάλλον είναι εξαιρετικά σημαντικό για ολόκληρη τη ζωή του άτομου καθώς επηρεάζει εγκέφαλο και συναίσθημα και είναι πολύ πιο ισχυρή από τους περισσότερους γενετικούς παράγοντες. Οι ρόλοι των γονέων ή των φροντιστών σε παιδιά που μεγαλώνουν σε ιδρύματα είναι εξαιρετικά κρίσιμοι στην ανάπτυξη της γνωσιακής λειτουργίας, της κοινωνικοποίησης και των συναισθημάτων. Γι’ αυτό και οι γονείς θα πρέπει να εκπαιδευτούν εάν επιθυμούν να μεγαλώσουν έξυπνα και γερά παιδιά» σχολιάζει η Αντρέα Ντανίζ, καθηγήτρια στη Μονάδα Παιδικής και Εφηβικής Ψυχικής Υγείας στον Κινγκς Κόλετζ του Λονδίνου.
Τα αποτελέσματα
Σύμφωνα με όσα ξεκαθαρίστηκαν στη μελέτη, η ανάπτυξη του φλοιού του εγκεφάλου στο τέλος της εφηβείας έχει στενή σχέση με την ανάπτυξη των δομών που έγιναν όταν οι συμμετέχοντας ήταν στην ηλικία των τεσσάρων ετών. Εμφάνιζαν δηλαδή την ίδια γνωσιακή λειτουργία. Αυτό σημαίνει πώς ό,τι έγινε όταν ήταν το παιδί τεσσάρων ετών επαναλαμβάνεται και στην κρίσιμη φάση της ενηλικίωσής του.
Παράλληλα, συγκρίνοντας οι επιστήμονες τις δομές του εγκεφάλου, ανακάλυψαν πως στην ηλικία των οκτώ ετών οι δομές του εγκεφάλου εξελίσσονταν χωρίς να επηρεάζονται από το περιβάλλον και τα συναισθήματα, δηλαδή ότι δεν είναι ιδιαίτερα ευαίσθητη φάση, όπως αρκετοί θέλουν να πιστεύουν.
Πηγή: mothersblog.gr