Η παιδαγωγική μέθοδος Waldorf είναι ένα παγκόσμιο ανεξάρτητο σχολικό κίνημα που αναπτύχθηκε στην Ευρώπη πριν από σχεδόν 100 χρόνια από τον Αυστριακό φιλόσοφο, κοινωνικό μεταρρυθμιστή και οραματιστή, τον Ρούντολφ Στάινερ. Σήμερα, η παιδαγωγική εκπαίδευση Waldorf εκπροσωπείται σε όλο τον κόσμο, με περίπου 1000 σχολεία και σχεδόν 2000 προγράμματα προσχολικής ηλικίας σε περισσότερες από 60 χώρες.
Σε αντίθεση με την μέθοδο Montessori, η μέθοδος Waldorf είναι ουσιαστικά μια τριπλή διαδικασία, που εμπλέκει το μυαλό, την καρδιά και τα χέρια ή αλλιώς τη σκέψη, το συναίσθημα και την πράξη.
Όλα τα παραπάνω βασίζονται στην εκπαιδευτική φιλοσοφία του Rudolf Steiner, ιδρυτή της Ανθρωποσοφίας. Η παιδαγωγική της μεθόδου αυτής, προσπαθεί να αναπτύξει τις πνευματικές, καλλιτεχνικές και πρακτικές δεξιότητες των μαθητών με ολοκληρωμένο και ολιστικό τρόπο.
Τι μαθαίνει ένα παιδί μέσα από τη μέθοδο Waldorf;
Ενεργοποιεί τη φαντασία του
Όπως και στη μοντεσσοριανή μέθοδο δίνεται έμφαση σε δραστηριότητες, όπως οι χειροτεχνίες, η ζωγραφική, η κηπουρική, η μαγειρική, η τέχνη, η μουσική, οι ξένες γλώσσες, η γυμναστική, προάγοντας έτσι τη δημιουργικότητα των παιδιών και ενεργοποιόντας τη φαντασία τους.
Μαθαίνει να σέβεται τη φύση
Η μέθοδος ενθαρρύνει τα παιδιά να παίζουν με τα χώματα, να νιώθουν τη βροχή, να παίζουν με το χιόνι, να κυλιούνται στο χορτάρι, να πιάνουν λάσπες, να παρατηρούν μικρά έντομα, μαθαίνοντάς τους με αυτόν τον τρόπο να εξερευνούν και να σέβονται τη φύση.
Είναι κατά των της χρήσης των τεχνολογικών μέσων
Ακόμη ένα συν της μεθόδου αυτής είναι ότι τα παιδιά δεν έρχονται σε επαφή με την τηλεόραση και τους υπολογιστές. Οι εκπαιδευτικοί πιστεύουν ότι τα παιδιά γίνονται παθητικά και περιορίζεται η φαντασία τους. τηλεόρασης και υπολογιστών , γιατί κάνουν τα παιδιά παθητικά και περιορίζουν τη φαντασία και τη δημιουργικότητά τους.
Το πρώτο σχολείο Waldorf άνοιξε το 1919 στη Στουτγάρδη της Γερμανίας ο Emil Molt, ιδιοκτήτης του εργοστασίου τσιγάρων Waldorf-Astoria. Αναζητούσε να αναπτύξει ένα σχολείο για τα παιδιά των υπαλλήλων του.
Ο Molt ήθελε ένα πρόγραμμα σπουδών που δεν θα κάλυπτε μόνο τις πνευματικές ανάγκες των παιδιών, αλλά θα μιλούσε επίσης για την πνευματική τους ουσία και την ανθρωπότητα. Για να αναπτύξει αυτήν την παιδαγωγική, ο Molt στράφηκε στον Rudolf Steiner. Ο Steiner συμφώνησε να αναλάβει το καθήκον αυτό, υπό τις παρακάτω προϋποθέσεις.
Το σχολείο θα έπρεπε να είναι:
- Αυτοδιοικούμενο
- Εμπλουτισμένο με καλλιτεχνικές και πολιτιστικές δραστηριότητες
- Περιεκτική (δηλαδή, δεν χωρίζεται σε ξεχωριστές ακαδημαϊκές και επαγγελματικές διαδρομές)
- Να δέχεται όλα τα παιδιά των εργαζομένων – κορίτσια και αγόρια – από κάθε κοινωνικό στρώμα.
Ο Steiner επέμεινε ότι οι δάσκαλοι του σχολείου αυτού θα έπρεπε να αντιλαμβάνονται και ανταποκρίνονται στις αναπτυξιακές ανάγκες των παιδιών.
Έναν αιώνα αργότερα η παιδαγωγική μέθοδος Waldorf έχει γίνει το μεγαλύτερο ανεξάρτητο σχολικό κίνημα στον κόσμο.
πηγή: sunbridge.edu
Πηγή