Το να στείλετε για πρώτη φορά στο σχολείο το παιδί σας, είναι αρκετά δύσκολο ψυχολογικά. Έχετε συνηθίσει στην παρέα του γιου ή της κόρης σας να τρέχει στο σπίτι όλη μέρα, να σας κάνει ερωτήσεις και σας φαίνεται περίεργο που θα επικρατεί απόλυτη ησυχία.
Αλλά γνωρίζετε πολύ καλά, ότι ένα παιδί μεγαλώνει και πρέπει να προχωρήσει στη ζωή του. Ευτυχώς υπάρχουν αρκετά δημόσια σχολεία σε κάθε γειτονιά.
Αν όμως, σας δινόταν η ευκαιρία να προσφέρετε στο παιδί σας, μια διαφορετική εκπαίδευση θα το εκμεταλλευόσασταν; Αν είχατε την επιλογή να διαλέξετε ανάμεσα σε ένα ιδιωτικό και ένα δημόσιο, σίγουρα θα κάνατε μια έρευνα πρώτα για τα προτερήματα και τα ελαττώματα σωστά; Υπάρχουν πολλά είδη σχολείων.
Ένα από αυτά τα είδη σχολείων, είναι και τα μοντεσσοριανά. Ποια όμως είναι αυτή η περιβόητη μέθοδος μοντεσσόρι και τι μπορεί να προσφέρει σε ένα παιδί;
Γιατί ονομάστηκε μέθοδος Μοντεσσόρι;
Η δρ. Μαρία Μοντεσσόρι (Maria Tecla Artemisia Montessori, ήταν Ιταλίδα παιδαγωγός. Επινόησε το μοντεσσοριανό παιδαγωγικό σύστημα, γνωστό και ως «μοντεσσοριανή μέθοδος», το οποίο αποτέλεσε πρωτοπορία για την εποχή του και εξακολουθεί να εφαρμόζεται και σήμερα σε αρκετά σχολεία, τα επονομαζόμενα «μοντεσσοριανά» ή «μοντεσσοριανές σχολές».
Η Μοντεσσόρι γεννήθηκε στο Κιαραβάλλε της Ανκόνα και σπούδασε στο Πανεπιστήμιο Σαπιέντσα της Ρώμης, από όπου αποφοίτησε ως η πρώτη γυναίκα γιατρός της πατρίδας της. Λόγω της αξιόλογης επίδοσή της, λίγο μετά την αποφοίτηση της διορίστηκε καθηγήτρια του πανεπιστημίου. Γρήγορα, όμως, διαπίστωσε ότι η αγάπη της για τα παιδιά υπερτερεί απ’ όλα τ’ άλλα κι έτσι αφοσιώθηκε σ’ αυτά. Διατέλεσε διευθύντρια της ορθοφρενικής σχολή της Ρώμης (ίδρυμα για όχι ομαλά αναπτυγμένα παιδιά) και ίδρυσε δύο “σπίτια μικρών” (Casa dei Bambini).
Γύρισε όλο τον κόσμο κηρύσσοντας ότι το καλύτερο όπλο που χρειάζονται τα παιδιά για να εξελιχθούν σε θετικά στελέχη της κοινωνίας είναι η αγάπη προς αυτά. Μέσα από την παιδιατρική οδηγήθηκε, ως ψυχολόγος και ταλαντούχος παιδαγωγός που ήταν, στην προσπάθεια για την ψυχολογική και νοητική ανάπτυξη του παιδιού, ασχολούμενη αρχικά με παιδιά με νοητική καθυστέρηση ή ειδικές μαθησιακές ανάγκες. Σε αυτόν τον αγώνα έδωσε ολόκληρη τη ζωή της.
Έφτιαξε παιδαγωγικό υλικό, προσαρμοσμένο στις ανάγκες του παιδιού για όλα τα μαθήματα, θετικά και θεωρητικά, που αφορούν τη μόρφωσή του. Δημιούργησε μόνη της εποπτικά μέσα διδασκαλίας και παιδαγωγικό υλικό για να γίνονται μέσω των αισθήσεων κατανοητά τα μαθήματα του σχολείου.
Η επιτυχία της μεθόδου της αναστάτωσε τον παιδαγωγικό κόσμο διεθνώς. Ακόμα και παιδιά με χαμηλό δείκτη νοημοσύνης, έμπαιναν σιγά-σιγά στις κανονικές τάξεις του σχολείου, καθώς απελευθερωνόταν το πνεύμα και η ψυχή τους. Γι’ αυτό μερικοί άνθρωποι, ακόμη και επιστήμονες, συνέδεσαν το όνομά της με τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες.
Η Μαρία Μοντεσσόρι όμως, ασχολήθηκε κατά βάση σε όλη τη ζωή της με όλα τα παιδιά, ανεξαρτήτως δείκτη νοημοσύνης ή μαθησιακής ικανότητας, και ίδρυσε σχολές σε πολλά κράτη για να εκπαιδεύεται προσωπικό στη χρησιμοποίηση του παιδαγωγικού υλικού αυτού, αλλά κυρίως στην κατανόηση της φιλοσοφίας της μεθόδου της, γιατί δίδαξε πως αυτό είναι το πρώτο θέμα για την επιτυχία.
Ο σεβασμός στην προσωπικότητα του παιδιού είναι η πρώτη αρχή της μεθόδου, και έπειτα η ελευθερία που θα βγει από την πειθαρχία. Άλλες αρχές της μοντεσσοριανής μεθόδου είναι:
- Η εσωτερική και εξωτερική τάξη στη συγκρότηση του ανθρώπου.
- Ο σεβασμός στο έμψυχο και άψυχο περιβάλλον.
- Η ατομική προσπάθεια αλλά και η καλή συνεργασία με τον κόσμο του περιβάλλοντος.
- Η μάθηση μέσω της έρευνας που θα δώσει τη χαρά για τη δουλειά και την ικανοποίηση για το αποτέλεσμα.
- Η παντοειδής άσκηση για την απόκτηση δυνατοτήτων.
- Ικανός άνθρωπος ίσον ευτυχής άνθρωπος.
Σε τι διαφέρει η μοντεσσοριανή μέθοδος από τις άλλες;
Στα μοντεσσοριανά σχολεία, η δασκάλα δεν στέκεται στην έδρα, αλλά κάνει βόλτες ανάμεσα στους μαθητές καθώς μαθαίνουν και επεμβαίνει μόνο αν χρειαστούν τη βοήθειά της. Τα παιδιά μπαίνουν στην τάξη ανά γκρουπ πλεγμένων ηλικιών. Από 3-6 ετών, από 6-9 κ.ο.κ.
Οι μεγαλύτεροι μαθητές μπορούν να βοηθήσουν τους μικρότερους. Αυτοί οι μαθητές μένουν μαζί χρόνο με το χρόνο. Η έμφαση δίνεται στη μάθηση. Τα παιδιά ενθαρρύνονται να βρουν το πάθος τους και να ακολουθήσουν αυτό που πραγματικά τα ελκύει.
Η ελευθερία με όρια είναι μέρος της μοντεσσοριανής φιλοσοφίας. Δεν δίνονται βαθμοί, δεν γίνονται τεστ και δεν υπάρχουν ασκήσεις για το σπίτι.
Οι μαθητές μπορούν να αρχίσουν από το βρεφονηπιακό σταθμό και μόλις γίνουν 6 μηνών. Οι μαθητές επιλέγουν μόνοι τους τις δραστηριότητές τους από ένα γκρουπ. Διδάσκονται αδιάκοπα για τρεις ώρες συνεχόμενα. Τα παιδιά είναι ελεύθερα να κινούνται μέσα στην τάξη και να βοηθούν το ένα το άλλο.
Οι μοντεσσοριανές τάξεις έχουν δημιουργηθεί αποκλειστικά για παιδιά. Τα έπιπλα είναι σε παιδικό μέγεθος και τα βιβλία βρίσκονται σε προσιτά σημεία. Οι ζωγραφιές των παιδιών διακοσμούν τους τοίχους.
Οι δάσκαλοι είναι ειδικά εκπαιδευμένοι
Οι δάσκαλοι πάντα χαμηλώνουν στο ύψος του παιδιού, και κάθονται στο πάτωμα ή σε κάποιο χαμηλό καρεκλάκι. Εκείνοι πρέπει να δημιουργήσουν ένα φιλικό διδακτικό περιβάλλον που θα προσφέρει στα παιδιά όλα όσα χρειάζονται.
Πηγή