Οι θεραπείες για την ελάττωση της απτικής αμυντικότητας έχουν σαν στόχο σταδιακά να αποσπάσουν πιο τυπικές αντιδράσεις από το παιδί σε ποικίλες αισθήσεις μέσω της αφής.
Στόχος είναι να ομαλοποιήσουμε τον τρόπο που το νευρικό σύστημα του παιδιού καταγράφει και ερμηνεύει πληροφορίες μέσω της αφής. Οι ακόλουθες τεχνικές διαχείρισης και εξυγίανσης είναι χρήσιμες για να βοηθήσετε ένα παιδί με απτική αμυντικότητα (Mailoux, 1992).
– Να ασκείτε σταθερή πίεση όταν αγγίζετε το παιδί. Μην το αγγίζετε ποτέ απαλά. Τα απαλά, ελαφρά χτυπήματα και αγγίγματα στο κεφάλι, την πλάτη και τους ώμους δεν ενδυναμώνουν ένα παιδί με απτική αμυντικότητα.
– Να ηρεμείτε το παιδί με ίσιες, προς τα κάτω και σταθερές ωθήσεις στην κορυφή του κεφαλιού ή και στους δύο ώμους. Μια σφιχτή, μεγάλη αγκαλιά είναι εξαιρετική επιλογή! Βεβαιωθείτε πως το παιδί αναμένει το άγγιγμά σας. Μην το ξαφνιάζετε.
– Να αποφεύγετε να αγγίζετε ή να πλησιάζετε το παιδί από πίσω. Βεβαιωθείτε πως το παιδί σας βλέπει πριν του δώσετε οδηγίες ή ζητήσετε απαντήσεις.
– Όταν χρησιμοποιείτε σωματικές νύξεις, οδηγίες ή καθοδήγηση, πρέπει να αγγίζετε όσο το δυνατόν πιο έντονα το παιδί χωρίς εκείνο να αισθάνεται πόνο.
– Μπορείτε να μειώσετε το χρονικό διάστημα που χρειάζεται να μείνει το παιδί στην ουρά.
– Να επιτρέπετε στο παιδί με απτική αμυντικότητα να φοράει πουλόβερ ή μπουφάν σε εσωτερικούς χώρους αν έτσι νιώθει μεγαλύτερη ασφάλεια και άνεση.
– Να βάζετε τα παιδιά σε θέση που δεν τα αναγκάζει να βρίσκονται πολύ κοντά το ένα στο άλλο. Με αυτόν τον τρόπο, αποφεύγετε και τα ανεπιθύμητα αγγίγματα.
– Να χρησιμοποιείτε σημάδια που ορίζουν τον προσωπικό χώρο του παιδιού όταν κάθεται στο πάτωμα παρέα με άλλα παιδιά για την ώρα του παραμυθιού. Μπορείτε, επίσης, να αφήνετε το παιδί να διαλέγει τη θέση που θέλει.
– Ενθαρρύνετε το παιδί να τρίβει το σώμα του με ένα σφουγγάρι από φυσικό υλικό την ώρα του μπάνιου.
– Μπορείτε να δημιουργήσετε μια ήσυχη γωνιά για το παιδί όταν παρουσιάζει μεγάλη «ευαισθησία» ή ενοχλείται από κάτι.
– Να προσέχετε ποια υφάσματα, τύποι ρουχισμού, υλικά για παιχνίδι ή κοινωνικές καταστάσεις (περπάτημα μέσα σε πολυσύχναστο εμπορικό κέντρο) φαίνεται να προκαλούν αρνητικές αντιδράσεις στο παιδί. Μέχρι να λύσετε το πρόβλημα, αποφύγετε ενοχλητικές καταστάσεις, αφήνοντας, για παράδειγμα, το παιδί σας να φορέσει βαμβακερά ρούχα αν είναι αυτό που προτιμάει.
– Δοκιμάστε δραστηριότητες με έντονη άσκηση. Ζητήστε, για παράδειγμα, από το παιδί να κουβαλήσει τις σακούλες με τα ψώνια ή τον σάκο με τα άπλυτα ρούχα, να φορέσει ένα βαρύ σακίδιο στην πλάτη, να σπρώξει/τραβήξει παιχνίδια ή να πηδήξει. Όταν αφήνετε το παιδί να σας βοηθάει με έντονες δουλειές μέσα στο σπίτι και να πηδάει, να σπρώχνει και να τραβά παιχνίδια, εκείνο ηρεμεί και λειτουργεί στο πλαίσιο μιας οργανωμένης άσκησης.
– Δοκιμάστε, σταδιακά, να ενσωματώσετε μια ποικιλία από απτικές εμπειρίες στο παιχνίδι την ώρα του φαγητού και του μπάνιου. Συνήθως είναι πιο εύκολο για ένα παιδί να ξεκινήσει μόνο του το παιχνίδι από το να του επιβάλλετε καινούριες και πιθανώς απειλητικές αισθήσεις. Μπορείτε να κάνετε πρώτα μια παρουσίαση στον εαυτό σας για να γίνει το παιχνίδι πιο ευχάριστο. Να θυμάστε, δεν επιβάλλουμε τη συμμετοχή στο παιδί μας.
Η συμβουλή του ειδικού
Αν πιστεύετε πως το παιδί σας έχει απτική αμυντικότητα, πρέπει να ζητήσετε τη γνώμη ενός ειδικού που θα επιβεβαιώσει τη διάγνωση και θα σας συμβουλεύσει για τις στρατηγικές θεραπείας που θα ακολουθήσετε. Δοκιμάστε να επισκεφθείτε με το παιδί σας έναν εργοθεραπευτή σε ένα Αναπτυξιακό Κέντρο με ειδίκευση στην αγωγή για αισθητηριακή ολοκλήρωση.
Πατήστε επάνω στην εικόνα για να τη δείτε σε μεγαλύτερο μέγεθος
Πηγή