Στο άρθρο που ακολουθεί επιχειρούμε να δώσουμε συμβουλές στους γονείς που αναρωτιούνται αν το παιδί τους είναι αρκετά μεγάλο για να αρχίσει να ασχολείται με εξωσχολικές δραστηριότητες, είτε αφορούν μαθήματα, είτε αθλητικές δραστηριότητες καθώς και τα οφέλη για την ψυχοσωματική τους ανάπτυξη.
Με το άνοιγμα των σχολείων και την επιστροφή στην ρουτίνα, μετά τις διακοπές, έφτασε η ώρα να αποφασίσουν οι γονείς αν και πού θα στείλουν τα παιδιά τους να συμμετάσχουν σε εξωσχολικές δραστηριότητες.
Η δε κατάλληλη στιγμή για να τις ξεκινήσει ένα παιδί είναι από την ηλικία των τριών ετών. Η βασική παράμετρος είναι ο βαθμός ωριμότητάς του, η γνωστική και η συναισθηματική του νοημοσύνη και η ικανότητά του να μπορεί να ανταποκριθεί επαρκώς στις απαιτήσεις της δραστηριότητας που επέλεξε.
Τα μικρά παιδιά, ηλικίας τριών ως δέκα ετών, χρειάζονται δραστηριότητες που βασίζονται κατά κύριο λόγο στην κίνηση καθώς χρειάζονται περισσότερη εκτόνωση, χωρίς αυτό να σημαίνει πως η ζωγραφική για παράδειγμα είναι απαγορευτική. Μπορείτε να επιλέξτε τζούντο, κολύμβηση, ρυθμική, μπαλέτο και θεατρικό παιχνίδι.
Τα μεγαλύτερα παιδιά μπορούν να μάθουν μια ξένη γλώσσα, να κάνουν μουσική, να παίξουν μπάσκετ, βόλεϊ, ποδόσφαιρο τένις ή να κάνουν στίβο.
Με τις αθλητικές δραστηριότητες τα παιδιά θα αγαπήσουν την άσκηση ενώ θα είναι πιο υγιή. Επίσης, μειώνεται ο κίνδυνος της παχυσαρκίας, του διαβήτη τύπου 2 και καρδιακών παθήσεων, αυξάνεται η μυϊκή τους δύναμη και αποκτούν υγιή οστά και αρθρώσεις.
Όσον αφορά στα ψυχολογικά οφέλη καλλιεργείται η ομαδικότητα, η πειθαρχία και η εστίαση σε έναν στόχο, ενώ έχει το παιδί περισσότερη ευκολία να συγκεντρωθεί στο σχολείο.
Συμμετοχή σε ομαδικές δραστηριότητες
Συνιστάται στους γονείς να στέλνουν τα παιδιά τους σε εξωσχολικά μαθήματα ή δραστηριότητες όπου θα αποτελούν μέρος μιας ομάδας καθώς τα παιδιά που συμμετέχουν σε ομαδικές εξωσχολικές δραστηριότητες έχουν καλύτερη ψυχική υγεία, όπως αναφέρει έρευνα. Η ικανότητα του παιδιού να ενσωματωθεί σε μια κοινωνική ομάδα και σε ένα μερικώς εποπτευόμενο περιβάλλον είναι σημαντική.
Πέρα από τα εκπαιδευτικά οφέλη τα παιδιά κοινωνικοποιούνται ευκολότερα, αποκτούν αυτοπεποίθηση, δημιουργούν φιλίες, διευρύνουν τους ορίζοντές τους και παύουν να εξαρτώνται αποκλειστικά από ένα ενήλικα ή τα αδέλφια τους.
Μην ξεχνάμε πως τα παιδιά για να επιτύχουν στην ενήλικη ζωή τους δεν αρκεί να είναι μόνο έξυπνα, μορφωμένα και «φορτωμένα» με πτυχία αλλά και από την ικανότητά τους να συμπεριφέρονται κοινωνικά και να διαχειρίζονται επιτυχώς τις καθημερινές προκλήσεις.
Ακούστε τι θέλει το παιδί σας
Είναι σημαντικό να ακούσετε με μεγάλη προσοχή την επιθυμία που εξέφρασε το παιδί σας είτε σας βρίσκει σύμφωνους, είτε όχι.
Ο διάλογος και τα επιχειρήματά σας είναι καθοριστικής σημασίας γι΄αυτό δώστε στον εαυτό σας την ευκαιρία να δώσει απαντήσεις αφού έχετε επεξεργαστεί την πρότασή του ακόμη και αν σας ξενίζει.
Αν για παράδειγμα επιλέξει το ποδόσφαιρο επειδή όλοι οι φίλοι του βρίσκονται εκεί, επιτρέψτε το ακόμα κι αν δεν σας αρέσει η επιθυμία του. Μην ξεχνάτε πως κάθε εξωσχολική δραστηριότητα στοχεύει στην ψυχαγώγηση του παιδιού, στην ψυχική του ικανοποίηση και στην ανακούφισή του από την πιθανή πλήξη ή το άγχος που βιώνει.
Βέβαια, αρκετές φορές υπάρχει ένας αρχικός ενθουσιασμός από την πλευρά του παιδιού που στη συνέχεια ξεφουσκώνει. Σε αυτήν την περίπτωση μην το μαλώσετε αλλά συζητήστε μαζί του γιατί αυτή η δραστηριότητα δεν του προσφέρει πλέον χαρά. Επίσης, εξετάστε μαζί του μια άλλη πιθανή επιλογή. Αυτή διαδικασία διδάσκει το παιδί να δεσμεύεται, να έχει βιωματικές εμπειρίες, να επιχειρηματολογεί και να έχει αυτοπεποίθηση.
Βεβαιωθείτε ότι το παιδί σας διασκεδάζει
Πώς γνωρίζουμε ότι η επιλογή του παιδιού μας είναι κατάλληλη; Αν το παιδί μας είναι ικανοποιημένο από τη δραστηριότητα που επέλεξε σίγουρα θα θέλει να μοιραστεί τις εμπειρίες του μαζί μας. Θα μιλήσει για τα άλλα παιδιά, τη δασκάλα και όσα συμβαίνουν με ενθουσιασμό.
Δεν έχει σημασία αν το παιδί έχει χαμηλότερες επιδόσεις από αυτές που εσείς προσδοκάτε καθώς ένα παιδί δεν ζει μέσα από εσάς και τις δικές σας επιθυμίες και στόχους.
Επίσης, μην ξεχνάτε πως κάθε παιδί θέλει το δικό του χρόνο προσαρμογής για να εκφραστεί, να ενταχτεί σε μια ομάδα, να δείξει τις ικανότητές του ακόμη και τα πιθανά ταλέντα του.
Μια δραστηριότητα στοχεύει στην ευχαρίστηση και στη μάθηση και δευτερευόντως, στις μικρές ηλικίες, στην επιτυχία. Ως γονείς, πρέπει να δώσουμε έμφαση αποκλειστικά στην ευχαρίστηση του παιδιού μας και στην ανάπτυξη της υγιούς προσωπικότητάς του.
Πηγή