Η διαδικασία δεν χρειάζεται νευρολόγο και μπορεί να πραγματοποιηθεί εύκολα από ένα μέλος του προσωπικού σε οποιαδήποτε κλινική.
Η γνωστική έκπτωση στους ηλικιωμένους μπορεί να μετρηθεί χρησιμοποιώντας μουσικά τεστ και φορητό μηχάνημα που πραγματοποιεί ηλεκτροεγκεφαλογράφημα ενώ το άτομο εκτελεί απλές εργασίες, σύμφωνα με ερευνητές στο Πανεπιστήμιο του Τελ Αβίβ (TAU). Η διαδικασία των 15 λεπτών δεν χρειάζεται νευρολόγο ή άλλο ειδικό και μπορεί να πραγματοποιηθεί εύκολα από μέλη του προσωπικού σε οποιαδήποτε κλινική.
Η μελέτη διεξήχθη από τη διδακτορική φοιτήτρια Neta Maimon από τη Σχολή Ψυχολογικών Επιστημών και τη Μουσική Σχολή Buchmann-Mehta και τον Lior Molcho από τη Neurosteer Ltd, με επικεφαλής τον καθηγητή Nathan Intrator, ερευνητή εγκεφάλου από τη Σχολή Επιστήμης Υπολογιστών Blavatnik και το Σχολή Νευροεπιστημών Sagol.
Το άρθρο μόλις δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Frontiers in Aging Neuroscience υπό τον τίτλο «Τα χαρακτηριστικά EEG ενός καναλιού αποκαλύπτουν μια συσχέτιση με τη γνωστική εξασθένηση σε ηλικιωμένους που εκτελούν ακουστική γνωστική αξιολόγηση».
«Η μέθοδός μας επιτρέπει την παρακολούθηση ρουτίνας και την έγκαιρη ανίχνευση της γνωστικής έκπτωσης για την παροχή θεραπείας και την πρόληψη της ταχείας, σοβαρής επιδείνωσης», έγραψαν οι ερευνητές. «Οι προληπτικές εξετάσεις αυτού του είδους είναι κοινώς αποδεκτές για μια ποικιλία φυσιολογικών προβλημάτων όπως ο διαβήτης, η υψηλή αρτηριακή πίεση ή ο καρκίνος του μαστού».
Πρόσθεσαν ότι οι δοκιμές αυτού του είδους είναι ιδιαίτερα σημαντικές λόγω της αύξησης του προσδόκιμου ζωής.
Κατά τη διάρκεια της δοκιμής, το άτομο συνδέεται με τη φορητή συσκευή EEG μέσω μιας αυτοκόλλητης ταινίας με μόνο τρία ηλεκτρόδια συνδεδεμένα στο μέτωπο. Το άτομο εκτελεί μια σειρά μουσικο-γνωστικών εργασιών σύμφωνα με ηχητικές οδηγίες που δίνονται αυτόματα μέσω ακουστικών.
Οι εργασίες περιλαμβάνουν σύντομες μελωδίες που παίζονται από διαφορετικά όργανα, με τα άτομα να δίνουν οδηγίες να εκτελούν διάφορες εργασίες σε διαφορετικά επίπεδα δυσκολίας, όπως το πάτημα ενός κουμπιού κάθε φορά που παίζεται μια μελωδία ή το πάτημά του μόνο όταν παίζει το βιολί.
Το τεστ περιλαμβάνει επίσης αρκετά λεπτά μουσικά καθοδηγούμενου διαλογισμού που έχει σχεδιαστεί για να φέρει τον εγκέφαλο σε κατάσταση ηρεμίας, καθώς είναι γνωστό ότι υποδεικνύει εγκεφαλική λειτουργία σε διάφορες καταστάσεις.
Η επίδραση της μουσικής στον εγκέφαλο
Ο Maimon, ο οποίος ειδικεύεται στη μουσική γνώση, εξήγησε ότι η μουσική έχει μεγάλη επιρροή σε διαφορετικά κέντρα στον εγκέφαλο. Από τη μία πλευρά, η μουσική είναι γνωστό ότι είναι ένα γρήγορο διεγερτικό της διάθεσης, ιδιαίτερα των θετικών συναισθημάτων. Στον αντίποδα, σε διαφορετικές καταστάσεις, η μουσική μπορεί να είναι γνωστικά προκλητική, ενεργοποιώντας τα μετωπικά μέρη του εγκεφάλου, ειδικά εάν κάποιος προσπαθεί να επικεντρωθεί σε διαφορετικές πτυχές της μουσικής ταυτόχρονα ενώ εκτελεί μια συγκεκριμένη εργασία.
Αν συνδυαστούν αυτές οι δύο δυνατότητες, μπορούν να δημιουργηθούν γνωστικά τεστ που είναι αρκετά περίπλοκα αλλά και ευχάριστα και εύκολα στην εκτέλεση. Επιπλέον, η μουσική που είναι θετική και αρκετά ρυθμική θα ενισχύσει τη συγκέντρωση και την απόδοση της εργασίας.
Για παράδειγμα, το περίφημο «φαινόμενο Μότσαρτ» που δείχνει βελτιωμένη απόδοση σε τεστ νοημοσύνης μετά την ακρόαση της μουσικής του Μότσαρτ, στην πραγματικότητα δεν έχει καμία σχέση με τη μουσική του Μότσαρτ. Αντίθετα, η μουσική δημιουργεί θετική διάθεση και μας φέρνει σε μια κατάσταση που είναι η βέλτιστη για την εκτέλεση δοκιμών νοημοσύνης και δημιουργικότητας.
Οι ερευνητές υπέθεσαν ότι με μουσικά εργαλεία, θα ήταν επίσης δυνατό να αμφισβητηθούν τα άτομα σε βαθμό που θα επέτρεπε τη δοκιμή της μετωπικής δραστηριότητας του εγκεφάλου. Η μουσική θα ανέβαζε επίσης τη διάθεσή τους, υποθέτουν, ενισχύοντας την απόδοση της δοκιμής του ατόμου, διατηρώντας παράλληλα ευχάριστη τη συνολική εμπειρία.
Πώς έγινε η μελέτη
Το πείραμα περιελάμβανε τη δοκιμή 50 ηλικιωμένων. Οι συμμετέχοντες εκτέλεσαν τις μουσικογνωστικές εργασίες, τις οποίες διαχειρίστηκαν αυτόματα.
Το μηχάνημα EEG κατέγραψε ηλεκτρική δραστηριότητα στον εγκέφαλο κατά τη διάρκεια της μελέτης, με τα αποτελέσματα να αναλύονται χρησιμοποιώντας τεχνολογία μηχανικής μάθησης. Αυτό επέτρεψε τον εντοπισμό μαθηματικών δεικτών που συσχετίστηκαν επακριβώς με τις βαθμολογίες των ελάχιστων νοητικών τεστ.
Με άλλα λόγια, οι ερευνητές έλαβαν νέους εγκεφαλικούς δείκτες που μπορεί να είναι μόνοι τους ως δείκτες της γνωστικής κατάστασης του ανθρώπου.
«Στην πραγματικότητα καταφέραμε να αποδείξουμε ότι η μουσική είναι πράγματι ένα αποτελεσματικό εργαλείο για τη μέτρηση της εγκεφαλικής δραστηριότητας», τόνισε ο Maimon. «Η εγκεφαλική δραστηριότητα και οι χρόνοι απόκρισης σε εργασίες συσχετίστηκαν με τις εγκεφαλικές καταστάσεις των ανθρώπων [που συσχετίζονται με την ελάχιστη νοητική βαθμολογία που τους ανατέθηκε]. Το πιο σημαντικό, όλοι όσοι υποβλήθηκαν στο πείραμα ανέφεραν ότι αφενός προκαλούσε τον εγκέφαλο και αφετέρου ήταν πολύ ευχάριστο στην εκτέλεση».
Οι ερευνητές κατέληξαν στο συμπέρασμα: «Η μέθοδός μας καθιστά δυνατή την παρακολούθηση της γνωστικής ικανότητας και την ανίχνευση της γνωστικής έκπτωσης ήδη στα αρχικά στάδια – όλα με απλά και προσιτά μέσα – με ένα γρήγορο και εύκολο τεστ που μπορεί να διεξαχθεί σε οποιαδήποτε κλινική.
«Σήμερα, εκατομμύρια άνθρωποι σε όλο τον κόσμο ήδη υποφέρουν ή ενδέχεται να υποφέρουν σύντομα από τη γνωστική έκπτωση και τις τρομερές συνέπειές της, και ο αριθμός τους θα αυξηθεί τις επόμενες δεκαετίες. Η μέθοδός μας θα μπορούσε να ανοίξει το δρόμο προς την αποτελεσματική γνωστική παρακολούθηση του γενικού πληθυσμού, και έτσι να ανιχνεύσει τη γνωστική έκπτωση στα αρχικά της στάδια, όταν είναι δυνατή η θεραπεία και η πρόληψη της σοβαρής έκπτωσης. Ως εκ τούτου, αναμένεται να βελτιώσει την ποιότητα ζωής εκατομμυρίων ανθρώπων σε όλο τον κόσμο».
Πηγή