Η κούραση κατά την οδήγηση μπορεί να σκοτώσει.
Ο ύπνος στο τιμόνι εκτιμάται ότι προκάλεσε το θάνατο περίπου 300 ανθρώπων τον τελευταίο χρόνο στο Ηνωμένο Βασίλειο.
Οι οδηγοί είναι ιδιαίτερα ευάλωτοι στην κούραση όταν κάνουν μεγάλα ταξίδια και κυρίως τις νυκτερινές ώρες.
Η φιλανθρωπική οργάνωση υγείας του Ηνωμένου Βασιλείου, Nuffield Health, πραγματοποίησε πρόσφατα έρευνα σε 8.000 ενήλικες στη χώρα και διαπίστωσε ότι το 74% των συμμετεχόντων ανέφεραν μείωση της ποιότητας του ύπνου τους τελευταίους 12 μήνες.
Μάλιστα ένας στους 10 κοιμάται μόνο 2-4 ώρες κατά τη διάρκεια της νύχτας, ενώ ένας στους 4 έχει συμπτώματα αϋπνίας. Αυτό σύμφωνα με τους ειδικούς αναμένεται να οδηγήσει σε κλιμάκωση της κόπωσης κατά τη διάρκεια της οδήγησης.
Σύμφωνα με την έρευνα, οι οδηγοί ηλικίας 35-44 ετών κοιμούνται λιγότερο, με σχεδόν το 50% να κοιμάται μόνο 5-6 ώρες τη νύχτα.
Μόνο το 33% κοιμάται τις συνιστώμενες 7-8 ώρες τη νύχτα, γεγονός που συμβάλλει στην ασφάλεια στην οδήγηση.
Η βρετανική ένωση αυτοκινήτου, Automobile Association διεξήγαγε μια άλλη έρευνα σε περισσότερους από 20.000 οδηγούς. Το 13% παραδέχτηκε ότι είχε αποκοιμηθεί στο τιμόνι ενώ οδηγούσε κάποια στιγμή στη ζωή του.
Σχεδόν το 40% είπαν ότι ένιωθαν τόσο κουρασμένοι κατά την οδήγηση που δεν θα μπορούσαν να μείνουν ξύπνιοι για όλο το ταξίδι, ενώ το 57% είπαν ότι σταμάτησαν τη στιγμή που συνειδητοποίησαν ότι μπορεί να ήταν πολύ κουρασμένοι για να συνεχίσουν να οδηγούν.
Η Automobile Association διαπίστωσε επίσης ότι οι νέοι οδηγοί (18-24) είναι περισσότερο πιθανό να υποκύψουν στην κούραση κατά τη διάρκεια της οδήγησης, όχι λόγω έλλειψης εμπειρίας αλλά λόγω επιλογών τρόπου ζωής (διασκέδαση μέχρι αργά το βράδυ). Ιδιαίτερα ανησυχητικό είναι ότι το 18% των νεαρών οδηγών δήλωσαν ότι θα συνέχιζαν να οδηγούν ακόμα και όταν ήταν κουρασμένοι.
Σύμφωνα με το Εθνικό Ίδρυμα Ύπνου, το να οδηγεί κάποιος νυσταγμένος, έχει στον εγκέφαλο τον ίδιο αντίκτυπο με αυτό της κατανάλωσης αλκοόλ.
Οι οδηγοί που κινδυνεύουν περισσότερο από κόπωση είναι οι εργαζόμενοι με εναλλασσόμενες νυχτερινές βάρδιες και οι επαγγελματίες οδηγοί.
Για την κούραση κατά την οδήγηση δεν ευθύνονται μόνο τα ξενύχτια για διασκέδαση, αλλά και παθήσεις όπως οι αδιάγνωστες διαταραχές ύπνου (υπνική άπνοια), ο διαβήτης, η κοιλιοκάκη, η κατάθλιψη και το άγχος που μπορεί να επηρεάσουν αρνητικά την ποιότητα του ύπνου.
Κόπωση προκαλούν επίσης παράγοντες του τρόπου ζωής, όπως η κακή διατροφή, η έλλειψη ύπνου, η χρήση ναρκωτικών και οινοπνεύματος και η άσκηση αργά το βράδυ.
Η πανδημία πυροδότησε το φαινόμενο, καθώς αύξησε το άγχος, το στρες και την κατάθλιψη.
Ανάλογη είναι η κατάσταση και σε άλλες χώρες της ΕΕ. Σύμφωνα με την οδηγία της ΕΕ για τον χρόνο οδήγησης, οι επαγγελματίες οδηγοί φορτηγών και λεωφορείων περιορίζονται σε όχι περισσότερες από 9 ώρες οδήγηση την ημέρα, οι οποίες μπορούν να παραταθούν σε 10 ώρες δύο φορές την εβδομάδα.
Οι ειδικοί συμβουλεύουν τους οδηγούς να κάνουν τακτικά διαλείμματα (30 λεπτά για κάθε 5,5 ώρες οδήγησης και 45 λεπτά για κάθε 8,5 ώρες οδήγησης), ενώ σημαντικό παράγοντα αποτελεί η επαρκής ενυδάτωση.
Πηγή