Την ίδρυση των πρώτων Περιφερειακών Ελεγκτικών Κέντρων Ασφάλισης (ΠΕΚΑ) ανακοίνωσε ο υφυπουργός Κοινωνικής Ασφάλισης, Τάσος Πετρόπουλος, κατά τη διάρκεια της συνέντευξης Τύπου που παραχώρησε η ηγεσία του υπουργείου Εργασίας για την έναρξη λειτουργίας του Ενιαίου Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης (ΕΦΚΑ) από την 1η Ιανουαρίου 2017.
Αναδεικνύοντας την εισφοροδιαφυγή ως ένα από τα πιο σημαντικά προβλήματα που αντιμετωπίζει το ασφαλιστικό σύστημα της Ελλάδας, ο κ. Πετρόπουλος είπε ότι, σταδιακά, θα λειτουργήσουν 11 ΠΕΚΑ σε όλη τη χώρα, ώστε να ασκούν δίκαιο και εντατικό έλεγχο για την ανασφάλιστη εργασία, ενώ, εντός του 2017, τα ΠΕΚΑ θα στελεχωθούν με 1.000 άτομα.
Τι γνώμη έχουν οι πολίτες για τα ασφαλιστικά ταμεία
Ο κ. Πετρόπουλος παρουσίασε και τα αποτελέσματα της έρευνας ικανοποίησης πολιτών από τις παρεχόμενες υπηρεσίες των ασφαλιστικών Ταμείων, που διενήργησε η εταιρεία ερευνών κοινής γνώμης και εφαρμογών επικοινωνίας PRORATA ΑΕ, τα οποία αποδεικνύουν ότι η εισφοροδιαφυγή είναι το πιο σημαντικό πρόβλημα που αντιμετωπίζει το ασφαλιστικό σύστημα. Άποψη με την οποία συμφωνεί το 79% του δείγματος της έρευνας.
Ο υφυπουργός Κοινωνικής Ασφάλισης ανέφερε και ένα άλλο ενδιαφέρον εύρημα της έρευνας, η οποία κατέγραψε μέτρια ικανοποίηση από τις υπηρεσίες που παρείχαν τα παλαιά Ταμεία και έντονα παράπονα για τους χρόνους ικανοποίησης, ειδικά σε κρίσιμα θέματα, όπως είναι η έκδοση της σύνταξης. Όπως προκύπτει από την έρευνα, το δείγμα των πολιτών που απάντησε δήλωσε ικανοποιημένο από τη δουλειά και τη διάθεση των υπαλλήλων. «Μας λένε, δηλαδή, οι πολίτες, δεν φταίνε οι εργαζόμενοι, φταίει το σύστημα. Αυτό, ακριβώς, κάνουμε και εμείς. Η έναρξη λειτουργίας του ΕΦΚΑ, λοιπόν, σηματοδοτεί τη μεγάλη αλλαγή στην κοινωνική ασφάλιση στη χώρα μας», σχολίασε.
Συγκεκριμένα, στην ερώτηση, αν το ασφαλιστικό σύστημα θα πρέπει να είναι ενιαίο για όλους, το 51% συμφωνεί απολύτως και το 16% μάλλον συμφωνεί. Επίσης, το 57% του δείγματος της έρευνας συμφωνεί απολύτως στην άποψη ότι, παρά τις όποιες μεταρρυθμίσεις, δεν πρέπει με κανέναν τρόπο να πληγεί ο δημόσιος χαρακτήρας της κοινωνικής ασφάλισης, ενώ το 19% μάλλον συμφωνεί. Το 53% συμφωνεί απολύτως και πιστεύει ότι είναι δίκαιο και κοινωνικά ωφέλιμο να ισχύουν οι ίδιοι κανόνες στην κοινωνική ασφάλιση για όλους τους εργαζόμενους και το 19% μάλλον συμφωνεί.
Το 77% συμφωνεί απολύτως και θεωρεί ότι η λειτουργία των ασφαλιστικών Ταμείων σήμερα χαρακτηρίζεται από γραφειοκρατία και ταλαιπωρία του πολίτη, ενώ το 16% μάλλον συμφωνεί.
Πρόκειται για μία ποσοτική έρευνα (1.000 ερωτηματολόγια) με προσωπική συνέντευξη και χρήση δομημένου ερωτηματολογίου-στρωματοποιημένη δειγματοληψία με αναλογική αντιπροσώπευση αστικών και αγροτικών περιοχών, η οποία απευθύνεται στο γενικό πληθυσμό άνω των 35 ετών, στο σύνολο της επικράτειας.
Ηλεκτρονική αίτηση συνταξιοδότησης, online ατομικός λογαριασμός ασφαλισμένου και τηλεφωνικό κέντρο
Μεταξύ άλλων, ο υφυπουργός Κοινωνικής Ασφάλισης αναφέρθηκε εκτενώς στον τρόπο που λειτουργεί ο ΕΦΚΑ, επισημαίνοντας κάποιες ιδιαίτερα σημαντικές υπηρεσίες, όπως είναι ο online ατομικός λογαριασμός ασφαλισμένου και η ηλεκτρονική αίτηση συνταξιοδότησης, που σύντομα θα είναι διαθέσιμη στους πολίτες. Τόνισε δε ότι κεντρικό ρόλο, εκτός από το site του ΕΦΚΑ, έχει και το τηλεφωνικό κέντρο.
«Ήδη, ξεκίνησε η λειτουργία του και έχει δεχθεί αρκετές κλήσεις», δήλωσε ο κ. Πετρόπουλος, σημειώνοντας ότι, καλώντας στο 1555, με αστική χρέωση, από τις 8 το πρωί έως τις 16:00 το μεσημέρι, οι πολίτες μπορούν να λαμβάνουν ενημέρωση για τα θέματα που τους απασχολούν. Ωστόσο, όπως είπε, «τα γνωστά σημεία και καταστήματα εξυπηρέτησης όλων των φορέων συνεχίζουν να λειτουργούν για την ομαλή μετάβαση και εξοικείωση των ασφαλισμένων στις σύγχρονες μηχανογραφικές και ηλεκτρονικές υπηρεσίες. Για εύλογο μεταβατικό διάστημα, συνεχίζουν να ασκούν ακόμα και όποιες αρμοδιότητες άλλων φορέων, όπως π.χ. του ΕΟΠΥΥ, ασκούσαν, μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου 2016» και πως «όλες οι υπηρεσίες γίνονται πλέον υπηρεσίες ΕΦΚΑ, με μόνη διάκριση ανάμεσα σε υπηρεσίες για μισθωτούς και υπηρεσίες για μη μισθωτούς. Σταδιακά, θα γίνουν και αλλαγές προσαρμογής στο νέο οργανόγραμμα».
Σύμφωνα με τον Τ. Πετρόπουλο, «οι πληρωμές των εισφορών γίνονται, μέσω της τράπεζας που επιλέγει ο ασφαλισμένος, με γρήγορο και απλό τρόπο. Στα ειδοποιητήρια του ΕΦΚΑ ορίζονται όλες οι λεπτομέρειες. Όσον αφορά στις παλαιές οφειλές από την μη καταβολή ασφαλιστικών εισφορών, γι’ αυτές θα εξακολουθήσει να ισχύει η προϋφιστάμενη διαδικασία, δηλαδή οι ασφαλισμένοι θα τις καταβάλουν με τον τρόπο που τις κατέβαλαν έως τις 31 Δεκεμβρίου 2016».
Στο πλαίσιο της συνέντευξης, ο κ. Πετρόπουλος δήλωσε ότι, έως τις 31 Δεκεμβρίου 2014, είχαν μείνει εκκρεμείς 160.551 κύριες συντάξεις. «Αυτό παραλάβαμε» είπε και τόνισε ότι έως τις 31 Δεκεμβρίου 2017 σχεδιάζεται να έχουν πληρωθεί όλες οι εκκρεμείς συντάξεις των προηγούμενων ετών και από εκεί και πέρα να είναι δυνατή η χορήγηση όλων των συντάξεων εντός το πολύ τριών μηνών. Από την 1η/07/2016 έως τις 31/12/2017, σχεδιάζεται, επίσης να έχουν πληρωθεί 14.374 εφάπαξ, 22.000 μερίσματα και να μην έχει μείνει σε εκκρεμότητα ούτε ένα εφάπαξ ούτε ένα μέρισμα.
Πρώτος διοικητής του ΕΦΚΑ ορίστηκε ο μέχρι πρότινος διοικητής του ΟΓΑ Θανάσης Μπακαλέξης.
Πηγή