Το TikTok είναι ίσως η πιο δημοφιλής αυτήν τη στιγμή πλατφόρμα κοινωνικής δικτύωσης, αλλά φέρεται πως επηρεάζει αρνητικά τη συγκέντρωσή μας.
Τα βίντεο του TikTok συμβαδίζουν με το εύρος της προσοχής μας, αλλά μειώνουν την ικανότητα συγκέντρωσης
Πολλοί αγαπούν το TikTok λόγω των διασκεδαστικών βίντεο στην πλατφόρμα. Το πιο σημαντικό είναι ότι πολλοί προσελκύονται από αυτό, επειδή τα βίντεο έχουν μικρή διάρκεια μόνο μεταξύ 6 και 30 δευτερολέπτων. Αυτό κάνει κάποιον να αισθάνεται ότι δεν ξοδεύει πολύ χρόνο, παρακολουθώντας ένα κλιπ. Ωστόσο, δεδομένου ότι τα κλιπ είναι τόσο σύντομα, οι χρήστες τείνουν να παρακολουθούν ολοένα και περισσότερα σε κάθε… συνεδρία. Αυτός είναι φυσικά ο σκοπός της πλατφόρμας: να κρατάει ενεργούς τους χρήστες για όσο το δυνατόν περισσότερο χρόνο. Αλλά σίγουρα θα έπρεπε να μην είναι σκοπός για την πνευματική μας υγεία…
Αυτή η στρατηγική παρουσίασης πληροφορίας δημιουργήθηκε με βάση την εισαγωγική ψυχολογία των ζώων, αλλά έχει αρχίσει επίσης να γίνεται σαφές ότι αλλάζει ενεργά τον τρόπο λειτουργίας του εγκεφάλου μας.
Τα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης με περιεχόμενο τέτοιων σύντομων κομματιών πληροφορίας συμβαδίζουν με το ολοένα και μικρότερο εύρος της προσοχής μας. Αλλά η υπερβολική κατανάλωση καθιστά πιο δύσκολο για τους ανθρώπους να εστιάσουν σε οτιδήποτε για παρατεταμένες περιόδους. Είναι ένας φαύλος κύκλος. Η μετάδοση πληροφορίας μόνο σε σύντομη μορφή φτάνει στο σημείο να μας κάνει τα “καλά”, αναλυτικά κομμάτια ενημέρωσης “απωθητικά” και “βαρετά”.
Σε μια έρευνα του TikTok, σχεδόν οι μισοί καταναλωτές ισχυρίστηκαν ότι τα βίντεο που είναι διάρκειας πάνω από 1 λεπτό ήταν “αγχωτικά”! Αλλά η αλήθεια είναι ότι γινόμαστε ολοένα και λιγότερο ικανοί να εστιάζουμε και να μένουμε προσηλωμένοι σε κάτι, σε σημείο που η επίδραση των ΜΚΔ στον εγκέφαλό μας ονομάστηκε TikTok Brain.
Ο εθισμός των Μέσων σύντομης μορφής αυξάνεται. Επειδή είναι σύντομα κομμάτια πληροφορίας, μπορούν να παραχθούν (και άρα να καταναλωθούν) περισσότερα σε ένα δεδομένο χρονικό διάστημα. Το εύρος της προσοχής μας επηρεάζεται περαιτέρω από αυτή την πληθώρα επιλογών ψυχαγωγίας. Περισσότερες επιλογές ισοδυναμούν με ακόμη λιγότερη ανοχή. Το σκηνικό στα σύγχρονα Μέσα έχει γίνει πολύ πιο ανταγωνιστικό και ταχύρυθμο, λόγω της αφθονίας νέου περιεχομένου.
Μια μελέτη από ερευνητές στο Τεχνικό Πανεπιστήμιο της Δανίας αποκάλυψε, ότι η αυξανόμενη παραγωγή και κατανάλωση περιεχομένου είναι η αιτία μιας αισθητής μείωσης του εύρους προσοχής των ανθρώπων με την πάροδο του χρόνου.
Η συμπεριφορά μας στα Μέσα σύντομης μορφής θυμίζει παιδιά σε ζαχαροπλαστείο. Προσφέρουν στον καταναλωτή περισσότερο χρόνο για να αναζητήσει ακόμα περισσότερη ντοπαμίνη (ορμόνη ευτυχίας, που παράγεται όταν μας διασκεδάζει κάτι). Είναι ένας εθισμός που έχει σχεδιαστεί για να εκμεταλλεύεται τον τρόπο λειτουργίας του εγκεφάλου μας.
Τι είναι το TikTok Brain
Το λεγόμενο TikTok Brain είναι οι επιζήμιες συνέπειες των ΜΚΔ σύντομης μορφής, όπως μικρότερη διάρκεια προσοχής και αύξηση του άγχους και της θλίψης. Το να ξοδεύετε πολύ χρόνο στο TikTok μπορεί να έχει δυσμενείς επιπτώσεις και ίσως γίνει εθιστικό.
Το TikTok έχει συμβάλει στην αυξανόμενη δημοτικότητα των βίντεο σύντομης μορφής, με την ιδανική διάρκεια να είναι μεταξύ 21 και 34 δευτερολέπτων. Ως αποτέλεσμα, τα παιδιά δυσκολεύονται να συγκεντρωθούν σε μια ποικιλία εργασιών, όπως η ανάγνωση ενός βιβλίου, η ολοκλήρωση μιας εργασίας και η παρακολούθηση μιας ταινίας μεγάλου μήκους.
Λόγω της φύσης του αλγορίθμου του TikTok βάσει ενδιαφέροντος, στους χρήστες εμφανίζεται περιεχόμενο βάσει του παρελθόντος ιστορικού προβολών τους, ανεξάρτητα από το αν αλληλεπιδρούσαν με αυτό ή όχι. Ο αλγόριθμος μπορεί να εντοπίσει γρήγορα τα ενδιαφέροντα και τα χόμπι τους, την αίσθηση του χιούμορ, το γούστο τους στην μουσική και την μόδα, τον σεξουαλικό προσανατολισμό τους, τις πολιτικές τους απόψεις και πολλά άλλα. Αν και αυτή η προσαρμοσμένη εμπειρία παρακολούθησης φαίνεται αθώα, μπορεί ενδεχομένως να οδηγήσει τους θεατές σε ένα… πηγάδι που μπορεί να ενισχύσει επιβλαβείς πεποιθήσεις και ενέργειες και να τους πλημμυρίσει με ανθυγιεινό περιεχόμενο.
Δεν υπάρχουν πολλά που μπορούν να ταιριάξουν με το είδος της τόνωσης που λαμβάνουν οι χρήστες, παρακολουθώντας βίντεο στο TikTok. Απελευθερώνει ντοπαμίνη στον εγκέφαλό τους, όπως κάνουν και τα οι ναρκωτικές ουσίες. Δεδομένου ότι ο ανθρώπινος εγκέφαλος δεν ωριμάζει πλήρως μέχρι την ηλικία των 25 ή 30 ετών, οι νέοι είναι πιο επιρρεπείς στον εθισμό.
Σε αντίθεση με τα τυχαία βίντεο που προβάλλονται από νέους χρήστες, τα εξατομικευμένα βίντεο που προτείνονται από τον αλγόριθμο ενεργοποιούν περισσότερο τις περιοχές ανταμοιβής του εγκεφάλου, σύμφωνα με μια μελέτη για το Douyin, την κινεζική έκδοση του TikTok. Επιπλέον, φάνηκε ότι ορισμένοι χρήστες είχαν πρόβλημα να ελέγξουν τις συνήθειες παρακολούθησης και ότι οι σαρώσεις εγκεφάλου Κινέζων φοιτητών που παρακολουθούσαν βίντεο από τον αλγόριθμο έδειξαν έντονα εμπλεκόμενες εγκεφαλικές περιοχές που συνδέονται με τον εθισμό.
Πηγή: sciencetimes.com
Πηγή