Η παραμάνα, ένα από τα σύμβολα του πανκ, ήταν τελικά μια ιδέα που οι Άγγλοι δανείστηκαν από την Ελλάδα.
Οι Έλληνες υπαρξιστές της Ιπτάμενης Παράγκας, φορούσαν ήδη από το 1953, την παραμάνα στα ρούχα τους.
Ο Σίμος Τσαπνίδης, ο αρχηγός του ελληνικού υπαρξιστικού κινήματος, ήταν αυτός που μετέφερε στο εξωτερικό, την ιδέα.
Το 1956, όταν η Ιπτάμενη Παράγκα έκλεισε, ο Σίμος αναχωρεί για τον Γύρο της Ευρώπης, όπου και επί 20 χρόνια, διέδωσε την παραμάνα ως σύμβολο ελευθερίας, μποεμίας , και αντισυμβατικής συμπεριφοράς.
Σε μία φωτογραφία, βλέπουμε την αναχώρηση του Σίμου (Σεπτέμβριος του 1956). Αν μεγεθύνουμε στο πουκάμισο, βλέπουμε καθαρά, την υπαρξιστική παραμάνα.
Στις σημειώσεις του, ο Σίμος εξηγεί για ποιο λόγο, η παραμάνα γίνεται σύμβολο των Ελλήνων υπαρξιστών: Δείχνει τη λαϊκή καταγωγή του κινήματος, και επιπλέον, είναι η τιμητική αναφορά στην ανέμελη φτώχεια.
Σε ένα σκίτσο που κάνει ο Αντώνης Ρηγάτος, ένας από τους ζωγράφους των Ελλήνων υπαρξιστών (ΣΚΕΨΗ ΚΑΙ ΔΑΚΡΥ, 1953), φαίνεται και η παραμάνα να συγκρατεί το “Ιπτάμενο Όνειρο”, δηλαδή την Παράγκα του Σίμου. Ο βραχνάς της συμβατικής ζωής, είναι μίζερος και πνίγει τον νεαρό υπαρξιστή, ο οποίος ονειρεύεται μια ελεύθερη ζωή, που συμβολίζεται με την παραμάνα και την παράγκα.
Πως ο Σίμος, διαδίδει την παραμάνα, στο εξωτερικό
Σε μία φωτογραφία του 1966, βλέπουμε τον Σίμο στο Παρίσι (με την γκαμπαρντίνα) να έχει μόλις παρασημοφορήσει τον Γάλλο φιλόσοφο και μποέμ, Aguigui Mouna (με το σκουφί). Το παράσημο, είναι η τεράστια παραμάνα, που ο Σίμος, έχει κρεμάσει, στον λαιμό του Mouna. Η φωτογραφία είναι τραβηγμένη μπροστά στο ελληνικό ζαχαροπλαστείο του Λάμπρου.
Η φωτογραφία βρέθηκε στο αρχείο του Σίμου με ιδιόχειρο σημείωμά του : “Κι εγώ τον παρασημοφορώ, με μια μεγάλη παραμάνα, ένδειξη φιλίας”.
Όπως φαίνεται και από τα ημερολόγια του Σίμου, γρήγορα, πολλοί Γάλλοι αναρχοαυτόνομοι νεανίες, υιοθέτησαν την παραμάνα, εφόσον παρασημοφορήθηκε με αυτή, και τη φορούσε ο αρχηγός τους, ο Mouna.
Ο Σίμος από το 1956 μέχρι και το 1975, που επέστρεψε στην Ελλάδα, σε όποιο κράτος της Ευρώπης ταξίδευε, παρασημοφορούσε και κάποιον που θεωρούσε ότι ήταν άξιος για την υπαρξιστική παραμάνα. Πολλές απονομές, έγιναν στην Αγγλία. Εκεί μάλλον παρασημοφόρησε και τον Allen Ginsberg, αλλά και άλλους του κύκλου Better Books, του περίφημου δηλαδή κύκλου των ποιητών-καλλιτεχνών του θρυλικού Βιβλιοπωλείου.
Είναι λογικό, να υποθέσουμε, ότι η παραμάνα, λόγω αυτών των παρασημοφορήσεων, έγινε πολύ αγαπητή στους νεαρούς που συνδέονταν με το underground, και γενικά με την μποεμία.
Όπως είναι λογικό, να συμπεράνουμε, ότι οι πρώτοι πανκ, ουσιαστικά υιοθέτησαν την παραμάνα του Σίμου.
Το πανκ, γρήγορα επηρεάζει και τη Μόδα
Η παραμάνα, ως αξεσουάρ, μπαίνει σε φορέματα, σε βραχιόλια, και γίνεται piercing.
Οι σχεδιαστές αντελήφθησαν πως το αντισυμβατικό, μπορεί να γίνει εμπορεύσιμο είδος, και οι celebrities ήθελαν με την παραμάνα, να προκαλέσουν.
Ποιος να το έλεγε τότε στον Σίμο, πως θα έρχονταν μέρες, που η παραμάνα, το σύμβολο του ελληνικού Υπαρξισμού, θα γινόταν στυλ υψηλής ραπτικής, και από την φτωχική παράγκα, θα έφθανε περιζήτητο, στα πλούσια σαλόνια του κόσμου.
Πηγή