Σάββατο , 21 Δεκέμβριος 2024

Οι περιπέτειες της χλιδάτης αεροπορικής του Κατάρ και η επιστροφή στα γελάδια

Όταν η Qatar Airways γέμιζε με πολυελαίους και σαλόνια την πρώτη θέση στα αεροπλάνα της, σίγουρα δεν μπορούσε να φανταστεί ότι θα πρωταγωνιστούσε στη μεταφορά 4.000 αγελάδων στο αποκλεισμένο Κατάρ για να καλυφθεί ένα μέρος της ζήτησης σε γάλα στο μικρό Εμιράτο…

Σαφώς και η περιβόητη μεταφορά των αγελάδων δεν θα γίνει στην πρώτη θέση στα πανάκριβα και χλιδάτα αεροσκάφη της εταιρείας, αλλά αναμφίβολα δείχνει ότι η εταιρεία μπαίνει σε νέες περιπέτειες με την απομόνωση του Κατάρ, αλλά και το κλείσιμο αεροδιαδρόμων που χρησιμοποιούσε.

Για την Qatar Airways οι περιπέτειες δεν είναι κάτι και τόσο παλιό. Η εταιρεία από το 1993 που ιδρύθηκε μέχρι και το 1997 δεν υπήρχε στον αεροπορικό χάρτη. Το Κατάρ ήταν μια φτωχή χώρα και η αεροπορική της είχε τέσσερα απαρχαιωμένα αεροπλάνα που έκαναν κοντινές πτήσεις… Αυτό το σκηνικό ήταν αρκετό για την αεροπορική, αφού λεφτά δεν υπήρχαν ούτε και ανάγκες.

Στη συνέχεια όμως η αεροπορική ακολούθησε την αλματώδη ανάπτυξη του Εμιράτου και απογειώθηκε.

Η εταιρεία ανήκει βέβαια στα συμφέροντα της βασιλικής οικογένειας των Αλ Θανί και όπως αρμόζει σε εμίρηδες και σεΐχηδες προσφέρει την ανάλογη χλιδή και φιγουράρει ψηλά στη λίστα με τις καλύτερες και πιο πολυτελείς αεροπορικές του κόσμου. Άλλωστε η οικογένεια Αλ Θανί ήθελε να κάνει μία από τις μεγαλύτερες αεροπορικές του κόσμου.

Όταν οι Αμερικανοί και οι Ευρωπαίοι στριμώχνουν σε στενά καθισματάκια του επιβάτες και χρεώνουν ακόμη και το νερό πολλές φορές, η Qatar Airways έδωσε βάση απλά στην πολυτέλεια.

Οι Ευρωπαίοι και οι Αμερικάνοι δεν μπορούν να ανταγωνιστούν τα διπλά κρεβάτια και τις μικρές σουίτες που έχει τοποθετήσει η εταιρεία στη business class ούτε τις πιτζάμες με διάσημες υπογραφές που περιμένουν στην πρώτη θέση τους επιβάτες.

Όλο αυτό το πλάνο της χλιδής και της άνεσης το έφτιαξε, κατ’ εντολή φυσικά της βασιλικής οικογένειας, ο Ακμπάρ αλ Μπάκερ ο οποίος και πήρε στα χέρια του το τιμόνι της Qatar Airways, το 1997.

Σήμερα έφτιαξε μια από τις καλύτερες αεροπορικές του κόσμου, με στόλο από 197 ολοκαίνουργια αεροσκάφη, που ταξιδεύουν προς 150 προορισμούς. Ομως, η κρίση στις διπλωματικές σχέσεις του Κατάρ με τους Αραβες γείτονές του απειλεί το δημιούργημά του.

Ο αεροπορικός αποκλεισμός τον οποίο επέβαλαν η Σαουδική Αραβία, τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, το Μπαχρέιν και η Αίγυπτος αναγκάζει την Qatar Airways να ακυρώσει περισσότερες από 50 πτήσεις την ημέρα.

Ο αποκλεισμός του Κατάρ φέρνει σε δεινή θέση και την Qatar Airways, η οποία από την μια μέρα στην άλλη χάνει πολλούς επιβάτες από γειτονικές χώρες και επιπλέον είναι υποχρεωμένη να παρακάμπτει τον εναέριο χώρο γειτονικών της χωρών, γεγονός που συνεπάγεται μεγαλύτερη διάρκεια πτήσεων και αύξηση στην κατανάλωση.

Όπως όλα έδειχναν πάντως το 2017 εξελισσόταν ήδη σε μια μάλλον κακή χρονιά για τον Αλ Μπάκερ. Βέβαια τίποτα δεν μπορεί να συγκριθεί με τις εξελίξεις των τελευταίων εβδομάδων. Ωστόσο υπήρχαν μηνύματα.

AP_825577439449

Από τη μία οι χαμηλές τιμές του πετρελαίου επιδρούσαν αρνητικά στις οικονομίες του Κόλπου και στην επιβατική κίνηση και από την άλλη η εταιρεία ήταν μια από τις αεροπορικές που επλήγησαν, όταν ο Ντόναλντ Τραμπ αποφάσισε να απαγορεύσει τα λάπτοπ, τα τάμπλετ και άλλες ηλεκτρονικές συσκευές στις πτήσεις από τη Μέση Ανατολή προς τα αεροδρόμια των Ηνωμένων Πολιτειών.

Το ισχυρότερο χτύπημα ήρθε με τον αποκλεισμό του Κατάρ, ενώ η Σαουδική Αραβία και το Μπαχρέιν ανακάλεσαν την άδεια λειτουργίας της εταιρείας, με το Bloomberg να αναφέρει ότι η απομόνωση επηρεάζει το 10% των πτήσεών της. Όπως γράφει το Bloomberg ο χρόνος ενός ταξιδιού με την Qatar Airways έχει σχεδόν διπλασιαστεί σε πολλές περιπτώσεις.

Τα τελευταία χρόνια η Qatar Airways επεκτείνεται συνεχώς και έχει στην κατοχή της το 20,1% της βρετανο-ισπανικής International Airlines Group, στην οποία ανήκουν British Airways, Iberia, Air Lingus και Vueling. Επιπλέον συμμετέχει με 10% στην λατινοαμερικανική Latam Airlines.

Η κόντρα με την Delta που θα μείνει στην ιστορία

AP_17114381985331

Οι αεροπορικές εταιρείες της Αμερικής, οι United, Delta και American Airlines έβλεπαν πάντα περίεργα την άνοδο της Qatar. Έτσι οι κόντρες δεν άργησαν να ξεσπάσουν.

Ο Ακμπάρ αλ Μπάκερ που θεωρείται ένα από τα πιο σκληρά αφεντικά των αερομεταφορών βρέθηκε σε κόντρα με τον πρώην CEO της Delta Ρίτσαρντ Αντερσον. «Μακάρι να έρθουμε πρόσωπο με πρόσωπο, θα τον κρεμάσω στον τοίχο», έχει πει ο Αλ Μπάκερ, και κανείς δεν μπόρεσε ποτέ να καταλάβει αν το εννοούσε…

Ο Διευθύνων Σύμβουλος της Qatar Airways έχει επιτεθεί στις αμερικανικές εταιρείες λέγοντας ότι η American Airlines, η Delta και η United Airlines δεν εκπροσωπούν τον αμερικανικό λαό, αλλά μόνο τον εαυτό τους απαντώντας στις κατηγορίες ότι η εταιρεία του πληρώνει σε μειωμένες τιμές τα καύσιμα…

Οι 4.000 αγελάδες και η επιχείρηση αερομεταφοράς

Η υπόθεση με την απομόνωση του Κατάρ από τους γείτονές του έχει δημιουργήσει αναταράξεις στο Εμιράτο και την τελευταία εβδομάδα μπλέκει την πιο χλιδάτη αεροπορική εταιρεία με αγελάδες.

Συγκεκριμένα, Καταριανός επιχειρηματίας αποφάσισε να αγοράσει και να στείλει στη χώρα αεροπορικώς 4.000 αγελάδες αφού υπάρχει μεγάλη ανάγκη για φρέσκο γάλα.

AP_911883057823

Το σχέδιο για τη μεγαλύτερη αερομεταφορά βοοειδών στην ιστορία αποκάλυψε ο πρόεδρος του Power International Holding, Μουτάζ αλ Χαγιάτ, ο οποίος είπε ότι θα χρειαστούν πολλές πτήσεις. Αρχικά σχεδίαζε να εισάγει με πλοία τις αγελάδες, που προορίζονται για μια δική του τεράστια φάρμα γαλακτομικών κοντά στη Ντόχα.

Εκτιμάται ότι είναι απαραίτητες μέχρι και 60 πτήσεις της Qatar Airways για να φτάσουν οι αγελάδες (590 κιλά η καθεμία) που αγόρασε ο Μουτάζ αλ Χαγιάτ, από την Αυστραλία και από τις ΗΠΑ.

Όπως είναι φυσικό η Qatar Airways που δέχεται ισχυρό πλήγμα από την απομόνωση είδε με καλό μάτι την πληρωμή για μεταφορά 4.000 αγελάδων με τα αεροπλάνα της.


Πηγή