Το τελευταίο τμήμα, συνολικού μήκους 6,5 χλμ του κάθετου οδικού άξονα της Εγνατία Οδού «Κομοτηνή-Νυμφαία-Ελληνοβουλγαρικά Σύνορα» εγκαινίασε σήμερα το μεσημέρι ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών και Δικτύων, Χρήστος Σπίρτζης στην Κομοτηνή.
Με την παράδοση και του τελευταίου τμήματος ολοκληρώνεται στο σύνολό του ο Κάθετος Άξονας 75, που συνδέει την Κομοτηνή με τη Νυμφαία, συνολικού μήκους 17 χλμ, όπου βρίσκεται στο συνοριακό φυλάκιο με τα ελληνοβουλγαρικά σύνορα και το οποίο εγκαινιάστηκε τον Σεπτέμβριο του 2013.
Ο υπουργός τόνισε σε δηλώσεις του, ότι απομένουν πλέον δυο ακόμα κάθετοι οδικοί άξονες, που θα συνδέουν την Ελλάδα με τη Βουλγαρία, ένας στην Ξάνθη και ένας στον Έβρο. Για την Ξάνθη σημείωσε ότι το έργο θα προκηρυχθεί μέχρι το τέλος του μήνα, ώστε να ξεκινήσει η κατασκευή του, ενώ για τον Έβρο, ότι παρουσιάζουν εξέλιξη όλες οι εργολαβίες. Ο οδικός άξονας του Έβρου θα παραδοθεί σταδιακά σε δυο τμήματα. Το πρώτο τμήμα θα είναι έτοιμο μέχρι το τέλος του τρέχοντος έτους, ενώ το δεύτερο στα τέλη του 2018, με αρχές του 2019.
Ο κ. Σπίρτζης υπογράμμισε ότι πρέπει να συνεχιστεί η προσπάθεια «προκειμένου η Θράκη να έχει τις απαραίτητες υποδομές, για να διατηρεί το πλεονέκτημα που ιστορικά είχε, το πλεονέκτημα της θέσης της για τις συνδυασμένες μεταφορές και την παραγωγική ανασυγκρότησή της. Συγχαίρω την Εγνατία Οδό που ολοκλήρωσε αυτό το έργο μέσα στους προβλεπόμενους χρόνους και με το εύλογο κόστος. Οι κοινωνικοί φορείς της περιοχής πρέπει να έχουν ένα συγκεκριμένο σχέδιο για τις αναγκαίες υποδομές, προκειμένου η Θράκη να ανακτήσει τον ιστορικό ρόλο που πάντα είχε».
«Τα έργα», συμπλήρωσε ο υπουργός, «δεν ανήκουν σε καμία κυβέρνηση, σε κανέναν υπουργό, σε κανέναν περιφερειάρχη ή δήμαρχο. Είναι μια εθνική προσπάθεια για να βελτιωθούν οι υποδομές της χώρας. Γι’ αυτό και μας βλέπετε σήμερα όλους μαζί εδώ, όπως μαζί πρέπει να είμαστε και στο Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο που επιβάλλεται να έχουμε, για την παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρας και τη συμπλήρωση των απαραίτητων υποδομών».
Ερωτηθείς για τα νέα διόδια που θα τοποθετηθούν κατά μήκος της Εγνατίας Οδού, εμφανίστηκε επικριτικός προς όλους εκείνους, όπως είπε, «που έκαναν τις συμβάσεις των αυτοκινητόδρομων, χωρίς κοινωνικά κριτήρια κι αυτούς που κατασκεύασαν την Εγνατία και δεν έβαλαν, δεκαπέντε χρόνια τώρα, τα διόδια που έπρεπε να βάλουν, χωρίς συνδέσεις σε καμία βιομηχανική ή σε καμία τουριστική περιοχή ή σε καμία πόλη επί της ουσίας, από αυτές που όφειλαν, με αποτέλεσμα σήμερα ένα τεράστιο κόστος να το επωμίζεται όλος ο ελληνικός λαός και όχι αυτοί που έπρεπε να το πληρώνουν. Η δική μου εισήγηση είναι, σε όλους τους αυτοκινητόδρομους να μπουν αναλογικά ηλεκτρονικά διόδια, με συγκεκριμένες προβλέψεις για τις τοπικές κοινωνίες και για ομάδες του πληθυσμού που ανήκουν σε ιδιαίτερες κατηγορίες και χρειάζεται να τους στηρίξουμε».
Ο Χρήστος Σπρίτζης υπογράμμισε ακόμα, ότι θα έρθει σε συνεννόηση με τον Βούλγαρο ομόλογό του, ώστε να αρθούν όλοι οι υφιστάμενοι περιορισμοί για την κυκλοφορία βαρέων οχημάτων και λεωφορείων, υπογραμμίζοντας ότι «ο δρόμος έχει σχεδιαστεί για να μπορεί να δέχεται τέτοιου είδους μετακινήσεις. Εξάλλου, αυτός είναι και ο ρόλος των κάθετων αξόνων, να βοηθήσουν στην κυκλοφορία των τουριστικών και εμπορικών μετακινήσεων, να ζωντανέψει η ενδοχώρα της Ροδόπης και ολόκληρης της Θράκης. Οι κάθετοι άξονες είναι ολοκληρωμένοι αυτοκινητόδρομοι που μπορούν να βοηθήσουν στις συνδυασμένες μεταφορές και την γεωπολιτική αναβάθμιση της περιοχής».
Σύμφωνα με απόφαση των υπουργείων Εξωτερικών των δύο χωρών, από τον συνοριακό σταθμό Νυμφαίας-Μακάζα, επιτρέπεται να διέρχονται σήμερα μόνον επιβατικά οχήματα και minibus μέχρι εννέα θέσεων, καθώς και φορτηγά μικτού βάρους μέχρι 3,5 τόνους.
Ο πρόεδρος της Εγνατία Οδός ΑΕ, Απόστολος Αντωνούδης, σε δηλώσεις του επισήμανε, ότι με την πλήρη ολοκλήρωσή του ο κάθετος οδικός άξονας «θα βοηθήσει στη συνολικότερη ανάπτυξη της περιοχής. Τα έργα από μόνα τους δεν αποτελούν ανάπτυξη, τα έργα είναι προαπαιτούμενα για την ανάπτυξη. Άρα, οι τοπικές κοινωνίες πρέπει να αγκαλιάσουν αυτό το έργο και αυτό το οποίο λέμε παραγωγική ανασυγκρότηση είναι κάτι που δεν πρέπει να το περιμένουμε από την πολιτεία, αλλά μέσα από τα τοπικά και περιφερειακά σχέδια ανάπτυξης, ώστε να αγκαλιαστεί το έργο και να προσφέρει όλα όσα για τα οποία κατασκευάστηκε».
Ο κάθετος άξονας Κομοτηνής-Νυμφαίας
Σήμερα υπάρχουν συνολικά έξι οργανωμένα μεθοριακά περάσματα από την Ελλάδα στη νότια Βουλγαρία: στον Προμαχώνα Σερρών, στην Εξοχή Δράμας, στον Άγιο Κωνσταντίνο Ξάνθης, στη Νυμφαία Ροδόπης, στον Κυπρίνο Διδυμοτείχου και στο Ορμένιο Έβρου. Τα μεθοριακά περάσματα εξυπηρετούν τη μετακίνηση ανθρώπων και τη διακίνηση αγαθών ανάμεσα στις δύο χώρες και ενώνουν τη βόρεια Ελλάδα με τις αγορές της Κεντρικής Ευρώπης.
Ο Κάθετος Άξονας 75 της Εγνατία Οδού «Κομοτηνή-Νυμφαία-Ελληνοβουλγαρικά Σύνορα» είναι μήκους 17 χλμ. περίπου και δια μέσου του βελτιωμένου υφιστάμενου οδικού δικτύου της περιοχής, συνδέεται με την Κομοτηνή και την Εγνατία Οδό. Αποτελεί μέρος του Πανευρωπαϊκού Άξονα ΙΧ και συνδέει την Εγνατία Οδό με τον συνοριακό σταθμό Μάκαζα (Βουλγαρία) και το κύριο οδικό δίκτυο της Βουλγαρίας.
Η ολοκλήρωση της κατασκευής του άξονα αποτέλεσε έργο προτεραιότητας σε εθνικό επίπεδο, καθώς συνδέει τη Βόρεια Ελλάδα με τις Βαλκανικές χώρες και στοχεύει στην αύξηση της προσπελασιμότητας των περιοχών που διατρέχει.
Η βούληση υλοποίησης του Άξονα εκφράσθηκε μέσω της υπογραφής του Πρωτοκόλλου Διμερούς Συμφωνίας Ελλάδας – Βουλγαρίας το οποίο καθόρισε για όλον τον άξονα, τόσο σε ελληνικό, όσο και βουλγαρικό έδαφος, τα βασικά τεχνικά χαρακτηριστικά της οδού, όπως τυπική διατομή και ταχύτητα μελέτης 80 km/h.
Ο οδικός άξονας περιλαμβάνει έξι ισόπεδους κόμβους, τεχνικά κάτω διαβάσεων και πέντε σήραγγες, συνολικού μήκους 1,75 χλμ. Το μεγαλύτερο μέρους του δρόμου διασχίζει ορεινό ανάγλυφο, με αποτέλεσμα την κατασκευή δεκάδων υψηλών ορυγμάτων και επιχωμάτων.
Το κόστος κατασκευής του τμήματος αυτού ανέρχεται σε 90 εκατ. ευρώ, ενώ χρηματοδοτήθηκε στο πλαίσιο του ΕΠ/ΟΑΛΑΑ του Γ΄ ΚΠΣ και στο πλαίσιο του ΕΠ/Ενίσχυση της Προσπελασιμότητας του ΕΣΠΑ.
Πηγή