Τετάρτη , 27 Νοέμβριος 2024

Καλαφάτης: Δέσμευση της κυβέρνησης η ολοκλήρωση το ταχύτερο δυνατό του Μουσείου Ολοκαυτώματος

«Η ιστορία των Εβραίων της Θεσσαλονίκης είναι συνώνυμη με τον ακρωτηριασμό της ταυτότητας της πόλης μας. Γι’ αυτό είναι δέσμευση και απόφαση της Κυβέρνησής μας η δημιουργία και η ολοκλήρωση, το ταχύτερο δυνατό, εδώ στην πόλη μας, του Μουσείου Ολοκαυτώματος», δήλωσε ο υφυπουργός Εσωτερικών (Μακεδονίας- Θράκης), Σταύρος Καλαφάτης.

Ο κ. Καλαφάτης εγκαινίασε το βράδυ του Σαββάτου, στο Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης, την Έκθεση «Στην ίδια πόλη: Χριστιανοί και Εβραίοι στη Θεσσαλονίκη – Γ’ κύκλος: Εμπόριο και Επιχειρηματικότητα».

Την έκθεση που στόχο έχει την ανάδειξη της ατμόσφαιρας της Θεσσαλονίκης στα τέλη του 19ου και τις αρχές του 20ού αιώνα διοργάνωσαν η Ισραηλιτική Κοινότητα Θεσσαλονίκης, το Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης, η έδρα Εβραϊκών Σπουδών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, το Ίδρυμα της Βουλής για τον Κοινοβουλευτισμό και τη Δημοκρατία και το Αρχείο Γ. Κωνσταντινίδη.

«Δέσμευση της κυβέρνησης στην ολοκλήρωση του Μουσείου Ολοκαυτώματος Θεσσαλονίκης»

Ο κ. Καλαφάτης επισήμανε ότι η δέσμευση της κυβέρνησης στην ολοκλήρωση του Μουσείου Ολοκαυτώματος Θεσσαλονίκης αποσκοπεί στο «να κρατά άσβεστη τη μνήμη για το Ολοκαύτωμα των Ελλήνων Εβραίων αδελφών μας, που χάθηκαν στα στρατόπεδα συγκέντρωσης των ναζί» και «να εκπέμπει ένα ισχυρό μήνυμα ενάντια στη μισαλλοδοξία και τον φανατισμό».

«Χριστιανοί και Εβραίοι της Θεσσαλονίκης, έζησαν αρμονικά, ανεξάρτητα από τη θρησκεία τους. Εργάσθηκαν και συνεργάσθηκαν στο εμπόριο, τη βιοτεχνία, τη βιομηχανία, συμβάλλοντας στην οικονομική ζωή, την ανάπτυξη και την πρόοδο της πόλης. Τα κοινά σημεία αναφοράς, όπως αναδεικνύει η Έκθεση, υπερίσχυαν των όποιων διαφορών και εμβάθυναν την ειρηνική συνύπαρξη αλλά και την ευημερία τους», επισήμανε ο υφυπουργός.

Μιλώντας για την έκθεση σημείωσε ακόμη ότι μέσα από αυτή «ξαναζούμε την ατμόσφαιρα της οικονομικής και εμπορικής ζωής της Θεσσαλονίκης, στα τέλη του 19ου αρχές του 20ου αιώνα» και συνεχάρη του διοργανωτές «για την ευκαιρία που μας δίνουν να γνωρίσουμε καλύτερα μέσα από τα έγγραφα, τις ανέκδοτες φωτογραφίες, τα αντικείμενα και τα ιστορικά τεκμήρια, την εικόνα που αναδύεται για την οικονομική δραστηριότητα στη Θεσσαλονίκη του χθες, τη ζωή της αστικής της τάξης αλλά και τη μεγάλη επίδραση που είχαν στην οικονομία της πόλης μας, η Χριστιανική και η Εβραϊκή κοινότητα».

Η έκθεση

Η εκθεσιακή σειρά «Στην ίδια πόλη: Χριστιανοί και Εβραίοι στη Θεσσαλονίκη» έχει ως στόχο την ανάδειξη της ατμόσφαιρας της Θεσσαλονίκης στα τέλη του 19ου και τις αρχές του 20ού αιώνα, μέσα από αδημοσίευτα ιστορικά τεκμήρια και μια παρουσίαση που δίνει έμφαση στα πρόσωπα και τις οικογένειες των δύο κοινοτήτων της πόλης. Οι δύο πρώτοι κύκλοι παρουσίασαν θεματικές που σχετίζονταν με τη μουσική, το θέατρο, τον πολιτισμό, την παιδεία και τον αθλητισμό.

Ο τρίτος κύκλος που συνδιοργανώνεται με το Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης, έχει θέμα το εμπόριο και την επιχειρηματικότητα στη Θεσσαλονίκη. Αφορά την οικονομία της πόλης, η οποία κατά την επίμαχη περίοδο στηριζόταν στις διεθνείς ανταλλαγές, το τοπικό και το περιφερειακό εμπόριο μικρής κλίμακας καθώς και στην αυτοκατανάλωση. Η πόλη τροφοδοτούσε τα υπόλοιπα αστικά κέντρα και τη μακεδονική ύπαιθρο, ενώ αποτελούσε και την εξαγωγική πύλη των αγροτικών προϊόντων και του ορυκτού πλούτου της μακεδονικής ενδοχώρας. Πλήθος ιστορικών τεκμηρίων, όπως συμβόλαια, τραπεζικοί λογαριασμοί, επαγγελματικές διαφημίσεις στον Τύπο, αλλά και άλλου είδους λιγότερα γνωστά έγγραφα, όπως συμφωνητικά εκμετάλλευσης ορυχείων και μεταλλείων, αναδεικνύουν τη μεγάλη επίδραση που είχαν στην οικονομία της πόλης η χριστιανική και η εβραϊκή κοινότητα.

Όπως και στους προηγούμενους δύο κύκλους, οι φωτογραφίες, τα έγγραφα και τα αντικείμενα από το οικογενειακό Αρχείο Γ. Κωνσταντινίδη και τις συλλογές του Εβραϊκού Μουσείου Θεσσαλονίκης προσφέρουν στον επισκέπτη μια πλούσια ανθολογία υλικού που δίνει ζωή στους ανθρώπους που κατέστησαν τη Θεσσαλονίκη κέντρο εμπορίου και εξαγωγική πύλη της μακεδονικής ενδοχώρας. Η έκθεση φιλοξενείται στην αίθουσα περιοδικών εκθέσεων Γ’.


Πηγή