Αξιωματούχος του Λευκού Οίκου αρνήθηκε χθες να αποκλείσει το ενδεχόμενο εγκληματικής ενέργειας αναφορικά με τη σύγκρουση στη Βόρεια Θάλασσα του φορτηγού πλοίου με το δεξαμενόπλοιο.
Το υπό πορτογαλική σημαία φορτηγό πλοίο Solong που μετέφερε κυανιούχο νάτριο εμβόλισε χθες στις 9:48 το πρωί ώρα Βρετανίας το πετρελαιοφόρο Stena Immaculate, το οποίο μετέφερε φορτίο κηροζίνης για το υπουργείο Άμυνας των ΗΠΑ, προκαλώντας μια τεράστια πύρινη σφαίρα ανοικτά των ακτών του Γιορκσάιρ της βόρειας Αγγλίας στη Βόρεια Θάλασσα.
Ποσότητες κηροζίνης διαρρέουν έκτοτε στη Βόρεια Θάλασσα από το ρήγμα στις δεξαμενές του υπό αμερικανική σημαία τάνκερ, το οποίο ήταν αγκυροβολημένο όταν το Solong έπεσε πάνω του.
Οδήγησαν χάκερς το φορτηγό πλοίο πάνω στο δεξαμενόπλοιο στη Βόρεια Θάλασσα;
Ανώτερος αξιωματούχος του
Λευκού Οίκου δήλωσε στον ναυτιλιακό
ιστότοπο gCaptain.com ότι δεν
έχει αποκλειστεί το ενδεχόμενο
εγκληματικής ενέργειας.
Σύμφωνα με τη βρετανική εφημερίδα Daily Mail, εκφράζονται εικασίες ότι χάκερς από τη Ρωσία ή άλλη εχθρική χώρα εξαπέλυσαν κυβερνοεπίθεση στο Solong και το μετέτρεψαν σε «δόρυ» κατά του τάνκερ που μετέφερε καύσιμα για τις ένοπλες δυνάμεις των ΗΠΑ.
Ανεστάλησαν οι έρευνες για τον αγνοούμενο ναυτικό
Συνολικά 36 ναυτικοί διασώθηκαν από τα δύο πλοία εν μέσω εκρήξεων, ενώ ανεστάλησαν οι έρευνες για έναν αγνοούμενο – μέλος του πληρώματος του Solong.
Βρετανία: Αγνοείται ναυτικός μετά τη σύγκρουση του δεξαμενόπλοιου με φορτηγό πλοίο
Σύγκρουση πλοίων στη Βόρεια Θάλασσα: Ένας τραυματίας νοσηλεύεται – Διαρροή καυσίμου της κυβέρνησης των ΗΠΑ
Όπως ανέφερε στη διάρκεια της νύχτας η βρετανική ακτοφυλακή, η «εκτεταμένη έρευνα» για τον αγνοούμενο τερματίστηκε, καθώς δεν βρέθηκε «δυστυχώς».
Μέλος της Υπηρεσίας διάσωσης RNLI lifeboats είπε ότι δεν μπορούσαν να κάνουν και πολλά μετά την αρχική αποστολή έρευνας και διάσωσης καθώς επικρατούσε «πυκνή ομίχλη» στην περιοχή αυτή της Βόρειας Θάλασσας και «δεν μπορούσαμε να δούμε τίποτε».
Το φορτηγό πλοίο μετέφερε φορτίο τοξικών χημικών
Σύμφωνα με στοιχεία της Kpler, το δεξαμενόπλοιο Stena Immaculate, που διαχειρίζεται η αμερικανική εταιρεία Crowley, μετέφερε περίπου 18.000 τόνους καυσίμων αεριοωθούμενων -κάπου 142.000 βαρέλια- όταν απέπλευσε από το λιμάνι των Αγίων Θεοδώρων στον Σαρωνικό με προορισμό το Κίλινγκχολμ του Ηνωμένου Βασιλείου.
Η ναυτιλιακή εταιρεία Ernst Russ (με έδρα το Αμβούργο) στην οποία ανήκει το φορτηγό πλοίο Solong, ανακοίνωσε πως από τα 14 μέλη του πληρώματός της έχουν μεταφερθεί με ασφάλεια τα 13, ενώ αναζητείται ένας εργαζόμενος.
Σύμφωνα με στοιχεία του παρόχου ναυτιλιακών δεδομένων Lloyd’s List Intelligence το Solong, που είχε αποπλεύσει από το λιμάνι Γκρέιντζμαουθ της Σκωτίας με προορισμό το Ρότερνταμ της Ολλανδίας, μετέφερε 15 εμπορευματοκιβώτια με κυανιούχο νάτριο – μια εξαιρετικά τοξική και υδατοδιαλυτή ένωση.
Ο Οργανισμός Υγειονομικής Ασφάλειας του Ηνωμένου Βασιλείου (UKHSA) περιγράφει το κυανιούχο νάτριο ως ένα λευκό στερεό που μοιάζει με κρύσταλλο και έχει ελαφρά οσμή αμυγδάλου. Χρησιμοποιείται στη βιομηχανία για τον καθαρισμό μετάλλων, την επιμετάλλωση και την εκχύλιση και τη φωτογραφία. Μπορεί, επίσης, να χρησιμοποιηθεί για την παρασκευή άλλων χημικών ουσιών.
Ο ίδιος Οργανισμός αναφέρει ότι η έκθεση σε άλατα κυανίου μπορεί να προκαλέσει πονοκέφαλο, ναυτία, ζάλη, νευρικότητα, σύγχυση, αλλαγές στον καρδιακό ρυθμό και υπνηλία. Στις πιο σοβαρές περιπτώσεις, μπορεί να υπάρξουν καρδιακά και αναπνευστικά προβλήματα ή ακόμη και θάνατος, προσθέτει.
Έρευνες για τη σύγκρουση των δύο πλοίων
Καθώς το Solong έπλεε με ταχύτητα 16 κόμβων παράλληλα με τις ανατολικές ακτές της Αγγλίας στη Βόρεια Θάλασσα, φαίνεται ότι το πλήρωμά του δεν είδε το πελώριο τάνκερ που είχε αγκυροβολήσει, με αποτέλεσμα να το εμβολίσει στο πλάι.
Βόρεια Θάλασσα: Πώς μπορεί να συνέβη η σύγκρουση πλοίων, όταν τα ραντάρ δείχνουν σκάφη στα 24 μίλια
Καθώς είναι σε εξέλιξη η έρευνα για τη σύγκρουση, ο καθηγητής Ναυτικής Ιστορίας των ΗΠΑ, Σαλ Μερκολιάνο, είπε ότι «ουδείς στο φορτηγό πλοίο πρόσεχε», καθώς πλησίαζε το Stena Immaculate. Το μήκους 140 μ. Solong δεν έκοψε ταχύτητα καθώς τρύπησε τα πλευρά τού μήκους σχεδόν 183 μ. τάνκερ όντας στον αυτόματο πιλότο, υποστήριξε. Και σε βίντεο στο YouTube που αναλύει την πορεία των δύο πλοίων πρόσθεσε: «Φαίνεται ότι το Solong έπεσε κατευθείαν πάνω στην πλευρά του Stena Immaculate».
Ο δρ Αμπντούλ Καλίκ, επικεφαλής
του Ναυτιλιακού Κέντρου του Πανεπιστημίου
Τζον Μουρς του Λίβερπουλ, χρησιμοποίησε
προσομοιωτές για την αναπαράσταση της
σύγκρουσης στη Βόρεια Θάλασσα. «Μπορεί
να υποθέσει κανείς ότι
οι φύλακες του MV Solong δεν
εκτελούσαν το καθήκον τους “να
διατηρούν την κατάλληλη
επιφυλακή με όλα τα διαθέσιμα μέσα”,
όπως απαιτείται από τους Διεθνείς
Κανονισμούς για την Πρόληψη Συγκρούσεων
στη Θάλασσα», τόνισε.
Φόβοι για
περιβαλλοντική καταστροφή στη Βόρεια
Θάλασσα
Ειδικοί εκφράζουν φόβους για περιβαλλοντική καταστροφή από τη διαρροή κηροζίνης στη Βόρεια Θάλασσα.
Ο Μάρτιν Σλέιτερ, του Yorkshire Wildlife Trust, είπε η διαρροή θα μπορούσε να είναι «καταστροφική» για το οικοσύστημα στις εκβολές του ποταμού Χάμπερ, απειλώντας τα πουλιά και τις φώκιες της περιοχής. «Το περιστατικό συνέβη κοντά στο Bempton Cliffs, που στεγάζει τη μεγαλύτερη αποικία θαλασσοπουλιών στην Αγγλία», πρόσθεσε ο Ντέιβ Ο’ Χάρα της Βασιλικής Εταιρείας Προστασίας Πτηνών (RSPB).
«Τα καύσιμα έχουν άμεσο αντίκτυπο για τα θαλασσοπούλια, καθώς επικαλύπτουν τα φτερά τους και μειώνουν έτσι την αδιαβροχοποίηση και την άνωσή τους, κάτι που μπορεί να οδηγήσει στον πνιγμό τους, ή μπορεί να τα δηλητηριάσει μέσω της κατάποσης», τόνισε ο Ρίτσαρντ Μπάρναρντ, της ίδιας οργάνωσης. Ο δρ Τζόναθαν Πολ, λέκτορας Γεωεπιστημών, είπε ότι ο περιβαλλοντικός αντίκτυπος της διαρροής κυανιούχου νατρίου θα εξαρτηθεί από το αν διερράγησαν τα εμπορευματοκιβώτια, κάτι που δεν ήταν ξεκάθαρο χθες το βράδυ. Και πρόσθεσε: «Στο χειρότερο σενάριο μια μεγάλη διαρροή κυανιούχου νατρίου θα προκαλέσει τον θάνατο πολλών ενάλιων οργανισμών».
Ο Harj Narulla, δικηγόρος του Περιβαλλοντικού Δικαίου από το Doughty Street Chambers, είπε ότι το κόστος καθαρισμού της πετρελαιοκηλίδας μπορεί να ανέλθει σε δεκάδες εκατ. στερλίνες.
Ο εκπρόσωπος του Βρετανού πρωθυπουργού Στάρμερ χαρακτήρισε «εξαιρετικά ανησυχητική» την κατάσταση στη Βόρεια Θάλασσα μετά τη σύγκρουση των δύο πλοίων, ενώ η υπουργός Μεταφορών του Ηνωμένου Βασιλείου, Χάιντι Αλεξάντερ, δήλωσε ότι συνεργάζεται στενά με την Υπηρεσία Ναυτιλίας και Ακτοφυλακής (MCA) στην αξιολόγηση των μέτρων αντιμετώπισης της ρύπανσης που θα απαιτηθούν τα επόμενα 24ωρα.
Πηγή