Η δραματική πτώση της τουριστικής κίνησης το φετινό καλοκαίρι λόγω της πανδημίας του κορονοϊού δεν έπληξε μονάδα τον ξενοδοχειακό κλάδο όπως πολλοί μπορεί να φαντάζονται αλλά και μια σειρά άλλων προϊόντων που μπορεί να μην είχαμε σκεφτεί.
Για παράδειγμα, τον προηγούμενο μήνα τα στοιχεία δείχνουν ότι καταγράφεται μια ραγδαία πτώση στη ζήτηση του κρασιού που ξεπερνά ακόμη και το 40% εξαιτίας του Covid-19.
Πικρός ο τρύγος
Οι αμπελουργοί είναι πεπεισμένοι ότι φέτος ο τρύγος θα είναι πικρός. Η χρονιά είχε ξεκινήσει με τους καλύτερους οιωνούς. Τόσο τον Ιανουάριο όσο και τον Φεβρουάριο, όλα έδειχναν ότι θα κυλήσουν πολύ ικανοποιητικά για τον κλάδο, μέχρι που ενέσκηψε και στη χώρα μας η πανδημία του κορονοϊού. Από ‘κει και πέρα η αγορά του ελληνικού κρασιού έπεσε στα τάρταρα. Όσο διαρκούσε το lockdown ο κόσμος φαίνεται ότι επέλεγε να μην αγοράσει κρασί, προτιμώντας να δαπανήσει τα χρήματα του σε περισσότερο απαραίτητα αγαθά.
Την ίδια ώρα έπεφταν κατακόρυφα και οι εξαγωγές αφού ούτε εκτός συνόρων ήθελαν απ’ ό,τι φαίνεται να… πιούν για να ξεχάσουν. Αυτό είχε όμως ως αποτέλεσμα τα παραμείνουν αμέτρητα λίτρα απούλητου οίνου στις δεξαμενές. Στο κτήμα Αβαντίς για παράδειγμα, που βρίσκεται λίγο έξω από την πόλη της Χαλκίδας, στις αρχές του έτους κατέγραφε αυξητικές πωλήσεις σε σχέση με πέρυσι τον ίδιο καιρό της τάξης του 20%, ενίοτε ακόμη και μεγαλύτερες.
Γεμάτες οι κάβες και τα βαρέλια
Μόλις όμως εμφανίστηκε ο κορονοϊός, η ζήτηση σε όλα τα κτήματα κατακρημνίστηκε με αποτέλεσμα τώρα πλέον το ισοζύγιο να προσπαθεί να σταθεροποιηθεί έστω στο διόλου ευκαταφρόνητο μείον 40%. Την ίδια ώρα τα εστιατόρια, οι ταβέρνες και τα άλλα καταστήματα εστίασης τους έχουν ξεκαθαρίσει ότι δεν θα μπορέσουν να αγοράσουν κρασιά την τρέχουσα περίοδο γιατί πολύ απλά δεν έχουν πελάτες για να τους τα πουλήσουν. Θα κινηθούν με όσα έχουν ακόμη στις κάβες τους.
Πλήγμα και για τη ζυθοποιία
Δυστυχώς το ίδιο ισχύει επίσης με τις μπύρες που μένουν κι αυτές απούλητες, ιδίως όσες προέρχονται από τοπικά ζυθοποιία ανά την Ελλάδα που συνήθως είναι και λίγο ακριβότερες. «Η απώλεια εκατομμυρίων επισκεπτών στη χώρα μας το 2020 αναπόφευκτα επηρεάζει σημαντικά την αγορά αλλά και ευρύτερα την ελληνική οικονομία. Δυστυχώς, κανένα από τα σενάρια που επεξεργαστήκαμε δεν πλησιάζει καν τα περσινά νούμερα» δηλώνει χαρακτηριστικά ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας κ. Αλέξανδρος Δανιηλίδης που μίλησε επί τούτου στο διαδικτυακό συνέδριο «The Greek Tourism Debate».
Αχτίδα ελπίδας για τα αναψυκτικά
Το ίδιο σκηνικό επικρατεί όμως και στον τομέα των αναψυκτικών που συνήθως πραγματοποιεί ρεκόρ πωλήσεων τους καλοκαιρινούς μήνες αφού όλοι λίγο έως πολύ όλοι αναζητούν λίγη δροσιά σε αυτά. «Η κάμψη του τουρισμού προφανώς θα επηρεάσει τα μεγέθη της εταιρείας μας» σημειώνει από την πλευρά του και ο κ. Γιάννης Παπαχρήστου, γενικός διευθυντής της Coca Cola 3E. Δίνει όμως και μια μικρή νότα αισιοδοξίας αφού προσθέτει πως ενδεχομένως φαίνεται να έχουμε και μια σχετική έστω επιστροφή στην κανονικότητα. Επειδή μάλιστα γνωρίζει ότι η ανάκαμψη της οικονομίας είναι μεταξύ άλλων και ζήτημα ψυχολογικών παραγόντων, προτείνει την ανάληψη δράσεων που θα στοχεύουν ακριβώς εκεί, στην τόνωση της ψυχολογίας των καταναλωτών. «Δεν έχει νόημα να κλαίμε πάνω από το χυμένο γάλα, αλλά να δούμε τι μπορούμε να κάνουμε για να επανέλθουμε γρηγορότερα» είναι τα λόγια του.
Στα βαρέλια παραμένει η φέτα
Ας δούμε ένα ακόμη παράδειγμα προϊόντος που πλήττεται σημαντικά αυτό τον καιρό και μπορεί να μην μας έρχεται από τα πρώτα στον νου: Η παραδοσιακή και νόστιμη φέτα. Το φετινό θέρος το συγκεκριμένο είδος τυριού έχει μείνει στα βαρέλια αφού ελάχιστοι την αγοράζουν. Οι πωλήσεις της από τις αρχές του έτους καταγράφουν πλέον μια βουτιά της τάξης του 30% που φαίνεται ότι θα συνεχιστεί, αφού εξακολουθούν να μην την προμηθεύονται οι εστιάτορες για τα μαγαζιά τους. Υπό άλλες συνθήκες θα πωλούνταν αυτές τις ημέρες τόνοι ολόκληροι προκειμένου να συνθέσουν μαζί με τις ντομάτες, το αγγούρι, τις ελιές, τις πιπεριές και το ελαιόλαδο την greek salad όπως πλασάρεται στους τουρίστες, ήτοι την κλασική χωριάτικη σαλάτα. «Τα εκατομμύρια τουριστών που περιμέναμε δυστυχώς δεν ήρθαν και τώρα πλέον προσπαθούμε απλώς να επιβιώσουμε» όπως επισημαίνει χαρακτηριστικά ο πρόεδρος του Συνδέσμου Ελληνικών Βιομηχανιών Γαλακτοκομικών Προϊόντων (ΣΕΒΓΑΠ), Γιώργος Αποστολόπουλος, προσθέτοντας ότι η ζήτηση έχει υποχωρήσει αισθητά ακόμη και στα σούπερ μάρκετ.
Γεμίσαμε με προμήθειες
Τον πρώτο καιρό του κορονοϊού όλοι αγόραζαν μετά μανίας προϊόντα από τα ράφια σωρηδόν τρόφιμα, είδη υγιεινής, απορρυπαντικά και ό,τι άλλο βάλει ο νους, με το σκεπτικό ότι κανείς δεν μπορούσε να εγγυηθεί με βεβαιότητα πότε θα τελείωνε η καραντίνα. Αποτέλεσμα ήταν να γεμίσουν τα ράφια και ακολούθως να πέσουν οι πωλήσεις αφού ο καθένας είχε στο σπίτι του τα πάντα και δη σε αρκετά μεγάλη επάρκεια.
Ραντεβού με τους τουρίστες, το 2021
Πλέον οι ελπίδες θα εναπόκεινται στο καλοκαίρι του 2021 με την προοπτική ότι μέχρι τότε θα έχουμε ξεμπερδέψει με την πανδημία μιας και η επιστημονική κοινότητα μας υπόσχεται ότι μέχρι τις αρχές του επόμενου έτους θα έχει κυκλοφορήσει το εμβόλιο ή το κατάλληλο φάρμακο κατά της πανδημίας του Covid-19 ώστε όλο αυτό να αποτελέσει μια άσχημη περιπέτεια που θα έχουμε αφήσει πίσω μας. Όπως και να ‘χει όμως τα σημάδια του θα παραμένουν ακόμη χαραγμένα στην οικονομία για πολύ καιρό ακόμη.
Πηγή