Ο ποταμός Ρήνος πρόκειται να καταστεί ουσιαστικά αδιάβατος σε ένα βασικό σημείο της Γερμανίας, καθώς τα ρηχά νερά εμποδίζουν τις μεταφορές ενεργειακών προϊόντων και άλλων βιομηχανικών προϊόντων κατά μήκος μιας από τις σημαντικότερες πλωτές οδούς της Ευρώπης.
Ο δείκτης στο Κάουμπ, δυτικά της Φρανκφούρτης, προβλέπεται να πέσει στο κρίσιμο βάθος των 40 εκατοστών στις 12 Αυγούστου, σύμφωνα με τη γερμανική Ομοσπονδιακή Διοίκηση Υδατοδρομίων και Ναυτιλίας.
Σε αυτή τη στάθμη νερού, οι φορτηγίδες που μεταφέρουν τα πάντα, από ντίζελ μέχρι άνθρακα, ουσιαστικά δεν μπορούν να διασχίσουν τον ποταμό. Η στάθμη του νερού προβλέπεται να πέσει έως και τα 37 εκατοστά την επόμενη ημέρα.
Η Ευρώπη αντιμετωπίζει τη χειρότερη ενεργειακή κρίση των τελευταίων δεκαετιών, καθώς η Ρωσία περιορίζει τις ροές φυσικού αερίου. Αυτό έχει εκτοξεύσει τις τιμές στα ύψη και έχει ωθήσει τις εταιρείες να χρησιμοποιούν περισσότερο πετρέλαιο και άνθρακα. Η ενεργειακή κρίση έχει επεκταθεί στην ευρύτερη οικονομία, αυξάνοντας το κόστος λειτουργίας των εργοστασίων και απειλώντας με ύφεση ορισμένες από τις μεγαλύτερες οικονομίες της ηπείρου.
Τώρα μια κλιματική κρίση προστίθεται στα ενεργειακά προβλήματα της περιοχής.
Ο Ρήνος, που χρησιμοποιείται από πλοία για τη μεταφορά ζωτικών εμπορευμάτων, έχει μήκος περίπου 1.300 χιλιόμετρα. Ξεκινά από τις ελβετικές Άλπεις και διασχίζει μερικές από τις σημαντικότερες βιομηχανικές ζώνες της Ευρώπης, πριν εκβάλει στη Βόρεια Θάλασσα κοντά στο Ρότερνταμ. Εταιρείες όπως ο χημικός γίγαντας BASF SE και η χαλυβουργία Thyssenkrupp AG βασίζονται στον ποταμό για την τροφοδοσία μεγάλων βιομηχανικών μονάδων με καύσιμα και πρώτες ύλες.
Γιατί έπεσε η στάθμη του νερού στον Ρήνο;
Ο ποταμός τροφοδοτείται από ένα μείγμα απορροής των παγετώνων και βροχής, αλλά η συνεισφορά των παγετώνων έχει μειωθεί τα τελευταία χρόνια, καθώς το καλοκαιρινό λιώσιμο ξεπερνά το σχηματισμό πάγου το χειμώνα λόγω της κλιματικής αλλαγής. Οι χιονοπτώσεις κάτω του μέσου όρου τον περασμένο χειμώνα και η συνεχιζόμενη φθορά των παγετώνων σημαίνουν ότι η στάθμη του νερού του ποταμού είναι ιδιαίτερα πιθανό να πέσει σε επίπεδα κρίσης, σύμφωνα με την ομοσπονδιακή μετεωρολογική υπηρεσία της Ελβετίας.
Γιατί η πτώση του ύψους του νερού στον Ρήνο προκαλεί τρόμο
Όταν ο δείκτης στο Kaub φτάσει τα 40 εκατοστά ή λιγότερο, καθίσταται ασύμφορο για τις περισσότερες φορτηγίδες να πλεύσουν περαιτέρω, δήλωσε προηγουμένως εκπρόσωπος του Ομοσπονδιακού Ινστιτούτου Υδρολογίας της Γερμανίας. Αυτό ουσιαστικά διακόπτει τη ροή των εμπορευμάτων πέραν του σημείου διαδρομής.
Οι μεταφορές έχουν ήδη παρεμποδιστεί εδώ και εβδομάδες, με το χαμηλό νερό να περιορίζει την ποσότητα του εμπορεύματος που μπορούν να μεταφέρουν οι φορτηγίδες. Ορισμένα πλοία είναι ειδικά σχεδιασμένα για ρηχά νερά, οπότε η κυκλοφορία δεν θα σταματήσει εντελώς. Η μετρούμενη στάθμη του νερού δεν είναι το πραγματικό βάθος του ποταμού, αλλά ένας δείκτης για τη ναυσιπλοΐα.
Παρόλα αυτά, η μείωση της στάθμης των υδάτων στο Kaub θα μπορούσε να προκαλέσει πονοκεφάλους στον προγραμματισμό της BASF και των εταιρειών κοινής ωφέλειας EnBW AG και Uniper SE – η τελευταία από τις οποίες έλαβε πρόσφατα ένα πακέτο διάσωσης 17 δισεκατομμυρίων δολαρίων από τη γερμανική κυβέρνηση για να αποτρέψει την κατάρρευση του ενεργειακού της δικτύου. Ενώ οι εταιρείες θα εξακολουθούν να είναι σε θέση να προμηθεύουν εργοστάσια και σταθμούς παραγωγής ενέργειας οδικώς ή σιδηροδρομικώς, οι εν λόγω τρόποι μεταφοράς είναι σημαντικά ακριβότεροι, οδηγώντας σε συμπίεση των περιθωρίων κέρδους.
Πιο κάτω στον ποταμό, η Thyssenkrupp παρακολουθεί στενά τα επίπεδα νερού στο Ντούισμπουργκ, κοντά στην Κολωνία. Το βάθος του ποταμού εκεί βρίσκεται σήμερα στα 171 εκατοστά, με τα 150 εκατοστά να θεωρούνται ως το επίπεδο που καθιστά ασύμφορη τη μεταφορά υλικών όπως ο άνθρακας κοκκοποίησης και το σιδηρομετάλλευμα, με φορτηγίδα.
Πηγή