Δευτέρα , 30 Δεκέμβριος 2024

NASA: Αγωνία για την εκτόξευση του Artemis I – «Μάχη» με το χρόνο για να αντιμετωπιστεί νέα διαρροή

Νέα προσπάθεια εκτόξευσης του «Artemis 1» από τη NASA για την ιστορική επιστροφή στο φεγγάρι, νέα διαρροή καυσίμων…

Παρά το γεγονός ότι η NASA δήλωνε έτοιμη για την εκτόξευση του πυραύλου «Artemis 1» από το διαστημικό Κέντρο Κένεντι της Φλόριντα, μετά και την πρώτη διαρροή καυσίμων που χάλασε τα σχέδιά της, ωστόσο η μη επανδρωμένη αποστολή εκ νέου αντιμετωπίζει προβλήματα καυσίμων.

Το χρονικό της νέας διπλής διαρροής καυσίμων

Λίγο πριν από τις 5 τα ξημερώματα τοπική ώρα (12:00 ώρα Ελλάδας), οι υπεύθυνοι της αποστολής έλαβαν μια ενημέρωση για τις καιρικές συνθήκες και αποφάσισαν να προχωρήσουν στη φόρτωση καυσίμου στον πύραυλο. Το ρολόι της αντίστροφης μέτρησης ενεργοποιήθηκε στις 7:07 (τοπική ώρα).

Ωστόσο, στις 7:15, εντοπίστηκε διαρροή υγρού υδρογόνου στην κοιλότητα ταχείας αποσύνδεσης που τροφοδοτεί τον πύραυλο με υδρογόνο, στο τμήμα του κινητήρα της βαθμίδας πυρήνα. Αυτή ήταν μια διαφορετική διαρροή από εκείνη που σημειώθηκε πριν από την ακυρωθείσα εκτόξευση τη Δευτέρα.

Οι ελεγκτές της εκτόξευσης ζέσταναν τη γραμμή σε μια προσπάθεια να επιτύχουν μια στεγανή σφράγιση και η ροή του υγρού υδρογόνου συνεχίστηκε πριν εμφανιστεί ξανά η διαρροή.

Ο γιγαντιαίος πύραυλος «Artemis I» / Φωτογραφία από ASSOCIATED PRESS
Ο γιγαντιαίος πύραυλος «Artemis I» / Φωτογραφία από ASSOCIATED PRESS

Σύμφωνα με τη NASA, σταμάτησαν τη ροή του υγρού υδρογόνου, «έκλεισαν τη βαλβίδα που χρησιμοποιείται για την πλήρωση και την αποστράγγισή του και στη συνέχεια αύξησαν την πίεση σε μια γραμμή μεταφοράς εδάφους με τη χρήση ηλίου για να προσπαθήσουν να την επανασφραγίσουν».

Αυτό το σχέδιο αντιμετώπισης προβλημάτων δεν ήταν επιτυχές και τώρα η ομάδα αξιολογεί ένα τρίτο σχέδιο.

Ερωτηματικά αν θα εκτοξευθεί ο «Artemis 1» κατά την προγραμματισμένη ώρα

Σύμφωνα με τις αρχικές ενημερώσεις, το παράθυρο εκτόξευσης ανοίγει στις 14:17 τοπική ώρα (21:17 ώρα Ελλάδος) και κλείνει στις 16:17 (23:17 ώρα Ελλάδος) το Σάββατο. Η ζωντανή κάλυψη της NASA ξεκίνησε ήδη στις 12:45 ώρα Ελλάδος στην ιστοσελίδα της και στο τηλεοπτικό της κανάλι.

Ωστόσο, αυτή η διαδικασία αντιμετώπισης των διαρροών έχει καθυστερήσει την ομάδα, χωρίς να είναι σαφές πόσο μεγάλη καθυστέρηση θα προκαλέσει στην αντίστροφη μέτρηση, επειδή μπορεί να μπορέσουν να καλύψουν λίγο χρόνο αργότερα.

Εν τω μεταξύ, σύμφωνα με το CNN, το υγρό οξυγόνο συνεχίζει να ρέει αργά στο στάδιο του πυρήνα. Και τα δύο προωθητικά πρέπει να γεμίσουν σε συγκεκριμένες αναλογίες μεταξύ τους.

Υπάρχει 60% πιθανότητα ευνοϊκών καιρικών συνθηκών για την εκτόξευση, με τις πιθανότητες να αυξάνονται στο 80% ευνοϊκές κατά την «επίμαχη» ώρα, σύμφωνα με την υπεύθυνη καιρού Melody Lovin.

To σχέδιο της NASA για την επιστροφή του ανθρώπου στο φεγγάρι

Ο γιγαντιαίος πύραυλος «Artemis Ι», που περιλαμβάνει τον πύραυλο Space Launch System και το διαστημικό σκάφος Orion, βρίσκεται στην εξέδρα εκτόξευσης 39B στο Διαστημικό Κέντρο Κένεντι στο Ακρωτήριο Κανάβεραλ της Φλόριντα των ΗΠΑ.

Kέντρο ελέγχου εκτόξευσης της NASA / Φωτογραφία από ASSOCIATED PRESS
Kέντρο ελέγχου εκτόξευσης της NASA / Φωτογραφία από ASSOCIATED PRESS

Η αποστολή «Artemis Ι» είναι μόνο η αρχή ενός προγράμματος που θα έχει ως στόχο την επιστροφή του ανθρώπου στο φεγγάρι και τελικά την προσεδάφιση επανδρωμένων αποστολών στον Άρη.

Εάν η αποστολή εκτοξευθεί το Σάββατο, θα κάνει ένα ταξίδι 37 ημερών γύρω από το φεγγάρι, διανύονταςσυνολικά 1,3 εκατομμύρια μίλια (2,1 εκατομμύρια χιλιόμετρα) και κατόπιν θα προσγειωθεί στον Ειρηνικό Ωκεανό στις 11 Οκτωβρίου. Υπάρχει ακόμη μια εφεδρική ευκαιρία για την αποστολή Artemis I να εκτοξευθεί επίσης στις 5 Σεπτεμβρίου.

Το ασυνήθιστο… πλήρωμα του «Artemis I» – Τρεις κούκλες κι ένα λούτρινο αρκουδάκι

Αν και η λίστα των επιβατών δεν περιλαμβάνει ανθρώπους, έχει επιβάτες: τρεις κούκλες και ένα βελούδινο παιχνίδι Snoopy.

Το πλήρωμα του Artemis I μπορεί να ακούγεται λίγο ασυνήθιστο, αλλά ο καθένας εξυπηρετεί έναν σκοπό. Ο Snoopy θα χρησιμεύσει ως δείκτης μηδενικής βαρύτητας – που σημαίνει ότι θα αρχίσει να αιωρείται μέσα στην κάψουλα μόλις αυτή φτάσει στο διαστημικό περιβάλλον.

Οι κούκλες, που ονομάζονται Commander Moonikin Campos, Helga και Zohar, θα μετρήσουν την ακτινοβολία του βαθέως διαστήματος που θα μπορούσαν να βιώσουν τα μελλοντικά πληρώματα και θα δοκιμάσουν νέες τεχνολογίες στολών και θωρακίσεων.

Μάλιστα, θα διεξαχθεί ένα πείραμα βιολογίας που καθώς ο πύραυλος θα μεταφέρει σπόρους, φύκια, μύκητες και μαγιά είναι επίσης τοποθετημένο μέσα στο Orion για να μετρήσει επίσης πώς αντιδρά η ζωή σε αυτή την ακτινοβολία.

Επιπλέον, από το «Artemis I» θα αποσπαστούν 10 μικροί δορυφόροι, οι λεγόμενοι CubeSats, οι οποίοι θα ακολουθήσουν τους δικούς τους δρόμους για να συλλέξουν πληροφορίες για το φεγγάρι και το βαθύ διαστημικό περιβάλλον.

Ο γιγαντιαίος πύραυλος «Artemis I» / Φωτογραφία από ASSOCIATED PRESS
Ο γιγαντιαίος πύραυλος «Artemis I» / Φωτογραφία από ASSOCIATED PRESS

Κάμερες εντός και εκτός του Orion θα μοιράζονται εικόνες και βίντεο καθ’ όλη τη διάρκεια της αποστολής, συμπεριλαμβανομένης της ζωντανής προβολής από το πείραμα «Καλλιστώ», η οποία θα καταγράφει μια ροή της κούκλας Moonikin Campos που κάθεται στη θέση του κυβερνήτη. Και αν έχετε μια συσκευή με δυνατότητα Amazon Alexa, μπορείτε να βρίσκεται τη θέση της αποστολής καθημερινά.

Τα προβλήματα που εντοπίστηκαν στον «Artemis Ι»

Τις τελευταίες ημέρες, η ομάδα εκτόξευσης αφιέρωσε χρόνο για να αντιμετωπίσει προβλήματα, όπως διαρροές υδρογόνου, που εμφανίστηκαν πριν από την προγραμματισμένη πρώτη εκτόξευση της Δευτέρας. Η ομάδα ολοκλήρωσε επίσης την αξιολόγηση κινδύνου ενός προβλήματος κλιματισμού του κινητήρα και μιας ρωγμής στον αφρό που επίσης προέκυψε, σύμφωνα με αξιωματούχους της NASA.

Και οι δύο θεωρούνται αποδεκτοί κίνδυνοι ενόψει της αντίστροφης μέτρησης εκτόξευσης, σύμφωνα με τον Mike Sarafin, υπεύθυνο της αποστολής Artemis.

Τη Δευτέρα, ένας αισθητήρας σε έναν από τους τέσσερις κινητήρες RS-25 του πυραύλου, που προσδιορίστηκε ως κινητήρας #3, αντανακλούσε ότι ο κινητήρας δεν μπορούσε να φτάσει στο κατάλληλο εύρος θερμοκρασίας που απαιτείται για την εκκίνηση του κινητήρα κατά την απογείωση.

Οι κινητήρες πρέπει να υποστούν θερμική προετοιμασία πριν από τη ροή υπερψυχρού προωθητικού μέσα από αυτούς πριν από την εκτόξευση. Για να αποτρέψουν τους κινητήρες από τυχόν θερμοκρασιακά σοκ, οι ελεγκτές εκτόξευσης αυξάνουν σταδιακά την πίεση της δεξαμενής υγρού υδρογόνου του κεντρικού σταδίου τις ώρες πριν από την εκτόξευση για να στείλουν μια μικρή ποσότητα υγρού υδρογόνου στους κινητήρες. Αυτό είναι γνωστό ως «εξαέρωση».

Ο γιγαντιαίος πύραυλος «Artemis I» / Φωτογραφία από ASSOCIATED PRESS
Ο γιγαντιαίος πύραυλος «Artemis I» / Φωτογραφία από ASSOCIATED PRESS

Η ομάδα έκτοτε διαπίστωσε ότι ήταν ένας ελλατωματικός αισθητήρας που παρείχε την ένδειξη και τον αγνόησαν, σύμφωνα με τον John Blevins, επικεφαλής μηχανικό των Space Launch Systems.

Η αποστολή του προγράμματος Artemis θα αποτελέσει το εναρκτήριο λάκτισμα μιας φάσης της διαστημικής εξερεύνησης της NASA, η οποία σκοπεύει να προσγειώσει διαφορετικά πληρώματα αστροναυτών σε προηγουμένως ανεξερεύνητες περιοχές του φεγγαριού. Μάλιστα, έχει προγραμματίσει τις αποστολές Artemis II και Artemis III, για το 2024 και το 2025 αντίστοιχα – και τελικά να παραδώσει επανδρωμένες αποστολές στον Άρη.


Πηγή