Δευτέρα , 16 Δεκέμβριος 2024

Η εκπομπή που καθήλωνε για επτά σεζόν το ελληνικό κοινό και διασώζεται μόνο ένα επεισόδιο

Απόγευμα Ιουλίου 1974, λίγες μέρες πριν την τουρκική εισβολή στην Κύπρο και την πτώση της χούντας, μία εκπομπή πολύ μπροστά από την εποχή της, ξεκινά στο ΕΙΡΤ και μετέπειτα ΕΡΤ.

Ο τίτλος της: «Λούνα παρκ – Το μεγάλο παιχνίδι». Σε σύντομο χρονικό διάστημα, έμεινε σκέτο «Λούνα παρκ». Έτσι το έμαθε κι έτσι το αγάπησε ο κόσμος. Αυτή η οικογενειακή εκπομπή-σειρά τα είχε όλα. Λίγο τηλεπαιχνίδι, λίγο μουσική και τραγούδι και λίγο σκετς. Κυρίως όμως είχε τον «κυρ Γιώργη» έναν μονίμως γκρινιάρη, ιδιότροπο αλλά τόσο αξιαγάπητο τύπο, τον οποίο ενσάρκωνε ο ένας και μοναδικός Διονύσης Παπαγιαννόπουλος.

Γούρλωνε τα μάτια και εκτόξευε τις ατάκες του με απροσποίητη απλότητα. Σχολίαζε τα στραβά κι ανάποδα της ελληνικής κοινωνίας και περνούσε μηνύματα.

Η σκηνοθεσία ήταν του Γιάννη Δαλιανίδη, ο οποίος έγραφε και τα κείμενα των σκετς, τηλεσκηνοθέτης ήταν ο Βασίλης Βλαχοδημητρόπουλος, την παραγωγή έκανε ο Ντένης Πετρόπουλος, τα σκηνικά επιμελήθηκε ο Μίνως Αργυράκης, ενώ η μουσική επιμέλεια ανήκε στον Μίμη Πλέσσα.

Η τηλεόραση έχει αρχίσει να μπαίνει στα ελληνικά νοικοκυριά και όπως ήταν επόμενο μεγάλοι δημιουργοί και ηθοποιοί της εποχής θέλουν να δοκιμάσουν και να δοκιμαστούν στο νέο μέσο.

«Ο Δαλιανίδης ήθελε να κάνει κάτι που να έχει και μουσική και χορό και πρόζα και παιχνίδι κι αν θυμάμαι καλά η ιδέα δεν ήταν δική του αλλά του παραγωγού του Ντένη Πετρόπουλου» θυμάται ο Χρήστος Μαραμένος, ερευνητής-συλλέκτης αλλά και προσωπικός φίλος του Γιάννη Δαλιανίδη.

Κάθε Πέμπτη απόγευμα, λοιπόν και για επτά ολόκληρα χρόνια, από το 1974 έως το 1981, τα μάτια των τηλεθεατών ήταν στραμμένα σ’ ένα Λούνα Παρκ, εκεί όπου οι χαρές, οι λύπες και έρωτες ξεδιπλώνονταν πλάι σε τροχούς, σε μπαλαρίνες και σε κρίκους.

Η ημέρα προβολής, Πέμπτη, δεν άλλαξε ποτέ παρά μόνο στο τελευταίο επεισόδιο το οποίο θα έπαιζε την Πέμπτη 7 Μαΐου 1981. Τελικά μεταδόθηκε το Σάββατο 9 Μαΐου 1981.«Καλησπέρα σας. Άλλη μια εκπομπή του Λούνα Παρκ είναι πάλι κοντά σας, μόνο που αυτή τη φορά είναι η τελευταία» κι κάπως έτσι το Λούνα Παρκ αποχαιρετά το φανατικό κοινό του.

Ήταν η μοναδική εκπομπή που ξεκίνησε πριν τη μεταπολίτευση και διατηρήθηκε όχι μόνο μετά από αυτήν, αλλά για επτά ολόκληρα χρόνια μέχρι τις 9 Μαΐου 1981, όταν κι έκλεισε τον κύκλο της. Συνολικά γυρίστηκαν 330 επεισόδια και για αρκετά χρόνια το Λούνα Παρκ ήταν το δεύτερο μακροβιότερο σίριαλ μετά τη σειρά «Μεθοριακός σταθμός», η οποία προβαλλόταν τότε από την ΥΕΝΕΔ και έφτασε τα 349 επεισόδια. Αργότερα το Λούνα Παρκ πέρασε στην τέταρτη θέση, αφού τις δύο πρώτες θέσεις κατέλαβαν μακράν τα σίριαλ «Η Λάμψη» και «Καλημέρα Ζωή» του Νίκου Φώσκολου.

Η σειρά δεν σώζεται στο αρχείο της ΕΡΤ, εκτός από το τελευταίο επεισόδιο, που μπορεί να αναζητηθεί ολόκληρο στο ψηφιακό αρχείο της ΕΡΤ.

Η υπόθεση και το καστ

Ο Γιάννης Δαλιανίδης είχε εμπνευστεί μια εκπομπή, ορισμό της καινοτομίας. Οι χαρακτήρες της σειράς ήταν ανεπανάληπτοι, τα σκετς εκπληκτικά και οι ηθοποιοί ταυτίστηκαν με τους ρόλους τους οποίους υποδύονταν. Ουσιαστικά, δεν μπορούμε να μιλάμε για «υπόθεση» καθώς ήταν αυτοτελή σκετσάκια. Ωστόσο τα περισσότερα περιστρέφονταν γύρω από τον κεντρικό ήρωα της εκπομπής, τον λαϊκό φιλόσοφο και γκρινιάρη κυρ-Γιώργη, που ενσάρκωνε ο Διονύσης Παπαγιαννόπουλος. Αυτός ήταν ο υπεύθυνος του «Λούνα παρκ» και παρά το γεγονός ότι ήταν αθεράπευτα γκρινιάρης, παράξενος και κάπως νευρικός, όλοι τον αγαπούσαν.

Η ενότητα του τηλεπαιχνιδιού ήταν από τις πιο βασικές του «Λούνα παρκ». «Δεν είχε ξαναγίνει στην ελληνική τηλεόραση κάτι τέτοιο. Ήταν ένα σόου ταυτόχρονα τηλεπαιχνίδι, με διαγωνισμούς και με πολύ μεγάλα δώρα για την εποχή, αυτοκίνητο, μικρό διαμερισματάκι και ταυτόχρονα σίριαλ» θυμάται ο Χρήστος Μαραμένος.

Ο Τέρενς Κουίκ ήταν ο πρώτος παρουσιαστής του παιχνιδιού και των τραγουδιστών. Από το Μάρτιο του 1975 και για λίγο διάστημα ανέλαβε η Μάρω Κοντού και στη συνέχεια ο Βαγγέλης Βουλγαρίδης, ο οποίος ήταν και ο μακροβιότερος στην παρουσίαση, καθώς έμεινε μέχρι το 1980. Από τότε και μέχρι το τέλος της σειράς, το 1981, οικοδέσποινα ήταν η Ισμήνη Καλέση.

Το τραγούδι στο «Λούνα Παρκ»

Κατά τη διάρκεια της επτάχρονης πορεία του, από το «Λούνα παρκ» πέρασαν σχεδόν όλοι οι Έλληνες τραγουδιστές και τραγουδίστριες για να «διαφημίσουν» τις επιτυχίες τους. Γιάννης Πάριος, Βίκυ Μοσχολιού, Γιάννης Πουλόπουλος, Λιζέττα Νικολάου, Πασχάλης, και πολλοί άλλοι κρατούσαν συντροφιά κάθε Πέμπτη στους τηλεθεατές που δεν ξεκολλούσαν εύκολα από το μικρό κουτί εκείνη την ώρα.

Στα πρώτα επεισόδια, η ανταπόκριση του κόσμου δεν ήταν ιδιαίτερα θερμή αλλά ο Δαλιανίδης ήξερε πως θα το αλλάξει αυτό. Έτσι άρχισε σιγά-σιγά να εστιάζει περισσότερο στον ήρωά του τον «κυρ-Γιώργη», στο σπίτι του οποίου ή στο λούνα παρκ διαδραματιζόταν σχεδόν πάντα η τελευταία σκηνή της εκπομπής. Αυτό ήταν και το πιο αγαπητό στον κόσμο κομμάτι.

Ο Δαλιανίδης αποφασίζει να… νοικοκυρέψει τον κυρ-Γιώργη κι έτσι ο πιο αξιολάτρευτος γκρινιάρης παντρεύεται την Ουρανία που ενσάρκωσε με μοναδικό τρόπο η αείμνηστη Άννα Παϊταζή. Το ζευγάρι είναι ένα από τα πιο δημοφιλή και αγαπητά στην ιστορία της ελληνικής τηλεόρασης.

Άλλοι κύριοι ρόλοι ήταν: η αφελής ανιψιά του Κάθριν (Ρένα Παγκράτη) που είχε τον τρόπο της να εκνευρίζει τον κυρ-Γιώργη με τις επιλογές της, ώσπου ν’ ακουστεί το κλασικό «όξω ρε», η Τούλα με το παιχνίδι των κρίκων και την ατάκα «Πέντε κρίκοι ένα τάλιρο, για περάστε παρακαλώ, πλούσια δώρα!» (Κάτια Αθανασίου), η Αλέκα Στρατηγού (η περιβόητη «Μαρία η χαρτορίχτρα»), ο Νίκος Δαδινόπουλος, η Λουΐζα Ποδηματά, η Ελένη Κριτή, η Καίτη Ιμπροχώρη, ο Σπύρος Φασιανός, η Μίτση Κωνσταντάρα, ο Νάσος Κεδράκας, Σταμάτης Φασουλής, κ πολλοί άλλοι.

Μάλιστα δύο εκ των πρωταγωνιστών, ο Νίκος και η Ρένα (Νίκος Δαδινόπουλος και Μαίρη Ευαγγέλου), αφού γνωρίστηκαν στο πλαίσιο των γυρισμάτων και μετά τον τηλεοπτικό τους γάμο με κουμπάρο τον κυρ-Γιώργη σε επεισόδιο του Λούνα Παρκ το 1977, έγιναν ζευγάρι και στη ζωή το 1979. Οι δυο τους, έφυγαν από τη σειρά τον Ιανουάριο του 1980…

Με την αποχώρηση κάποιων ηθοποιών, ο Δαλιανίδης ανανέωσε το καστ κι έτσι εντάχθηκαν στο «Λούνα παρκ» οι Βασίλης Τσιβιλίκας, Δέσποινα Στυλιανοπούλου, Γιάννης Ευαγγελίδης, Πάνος Μιχαλόπουλος, Ελένη Φιλίνη και πολλοί άλλοι.

Στα τελευταία δύο χρόνια της σειράς (1980-1981), ο κυρ-Γιώργης φεύγει από το λούνα παρκ, το οποίο αναλαμβάνει ο ιδιοκτήτης του ονόματι Παντόπουλος (Μίμης Φωτόπουλος) κι ανοίγει ψιλικατζίδικο. Παράλληλα, το φθινόπωρο του 1980 αποχωρεί και η Ουρανία. Τον Μάιο του 1981 ο Δαλιανίδης κρίνει ότι το «Λούνα παρκ» έχει κάνει τον κύκλο του.

«Έγραφε εκπληκτικά σκετς ο Δαλιανίδης. Το εκπληκτικό κείμενο και οι υπέροχοι ηθοποιοί με πρώτο τον Διονύση Παπαγιαννόπουλο έκαναν το Λούνα Παρκ τόσο μοναδικό. Ο Παπαγιαννόπουλος μάθαινε πάρα πολύ γρήγορα το ρόλο τον δικό του αλλά και του άλλου ηθοποιού. Του πήγαινε γάντι ο ρόλος. Επίσης είχε ταλέντο να περνάει με ευκολία από το δράμα στην κωμωδία και ξανά στο δράμα. Ο Δαλιανίδης κάποια στιγμή κουράστηκε. Τα σίριαλ τότε παίζονταν όλα το χρόνο, δεν υπήρχαν σεζόν. Δεν ήταν 330 τα σκετς που έγραψε αλλά επί τρία» λέει ο Χρήστος Μαραμένος.

Οι υπεύθυνοι της ΕΡΤ, δεν κατάφεραν να του αλλάξουν γνώμη και να τον μεταπείσουν να μη σταματήσει τη σειρά, κι έτσι ζήτησαν να γράψει μια καινούρια, αλλά πάλι με βασικό χαρακτήρα τον κυρ-Γιώργη. Έτσι, ο Γιάννης Δαλιανίδης ετοιμάζει «Τ’ανάποδα» με πρωταγωνιστές τους Παπαγιαννόπουλο – Παϊταζή – Παγκράτη, γυρίζονται και μοντάρονται οκτώ επεισόδια, αλλά δεν προβλήθηκε ποτέ ούτε ένα.

Η νέα διοίκηση της ΕΡΤ μετά τις εκλογές του 1981, αποφασίζει να κρατήσει στο συρτάρι όλες τις παραγωγές που είχε εγκρίνει η προηγούμενη.

Χαρακτηριστικό της μεγάλης επιτυχίας που είχε ο χαρακτήρας του κυρ-Γιώργη, είναι το γεγονός ότι η τελευταία ταινία της Φίνος Φιλμ στα τέλη του 1976 θα ονομαζόταν «Ο μπαμπάς εκπαιδεύεται», σε σκηνοθεσία Δαλιανίδη και πρωταγωνιστή τον Παπαγιαννόπουλο αλλά τελικά ονομάστηκε «Ο κυρ-Γιώργης εκπαιδεύεται».

Το 1976 κυκλοφόρησε και ο δίσκος του «Λούνα παρκ» με 13 τραγούδια και σκετς, στα οποία βεβαίως συμμετείχαν οι πρωταγωνιστές, σε μουσική του Ζακ Ιακωβίδη και το καλοκαίρι 1978 έγινε θεατρική παράσταση το «Λούνα Παρκ των ονείρων».

  • Οι φωτογραφίες είναι από το προσωπικό αχρείο του Χρήστου Μαραμένου, Ερευνητή – Συλλέκτη.

Πηγή