Σάββατο , 28 Δεκέμβριος 2024

Μυστήριο η αιτία βύθισης του «Αγία Ζώνη ΙΙ» και το μέγεθος της πραγματικής καταστροφής

Μαύρη είναι η εικόνα που παρουσιάζουν και σήμερα οι ακτές σε Σαλαμίνα, Πειραϊκή, Καλαμάκι, Άγιο Κοσμά και Γλυφάδα. Η ρύπανση των υδάτων, που προκλήθηκε από τη βύθιση του δεξαμενόπλοιου «Αγία Ζώνη ΙΙ» την περασμένη Κυριακή στον Σαρωνικό, είναι ανεξέλεγκτη.

Την ίδια ώρα, μηνύσεις κατά παντός υπευθύνου καταθέτουν οι δήμοι που επλήγησαν από την πετρελαιοκηλίδα, αλλά και ιδιώτες που έχουν επιχειρήσεις στην παραλία του Σαρωνικού.

Κομμάτια μαζούτ έχουν διασκορπιστεί και στη θαλάσσια περιοχή της Βούλας. Το βράδυ της Τετάρτης μάλιστα ο δήμος ενημερώθηκε πως πετρελαιοκηλίδα 5 στρεμμάτων βρισκόταν μπροστά από την χερσόνησο του ΠΙΚΠΑ.

Γι αυτό το λόγο τοποθετήθηκε αντιρρυπαντικό φράγμα, μήκους τριών χιλιομέτρων.

Οι προσπάθειες για τον επιφανειακό καθαρισμό συνεχίζονται, ενώ στη συνέχεια θα γίνουν μετρήσεις για την ποιότητα του νερού. Μέχρι στιγμής κανείς δεν μπορεί να υπολογίσει το μέγεθος της καταστροφής και το χρόνο αποκατάστασης, εκτός από τον ένα μήνα που θα χρειαστεί να βελτιωθεί η εικόνα των ακτών. Από το Ελληνικό Κέντρο Θαλασσίων Θαλασσίων Ερευνών ΕΛΚΕΘΕ έχουν ζητηθεί να γίνουν αναλύσεις του θαλάσσιου περιβάλλοντος.

Ακόμη δεν έχει γίνει γνωστό κάτω από ποιες συνθήκες βούλιαξε το δεξαμενόπλοιο, ενώ ο ιδιοκτήτης του «Αγία Ζώνη ΙΙ» Θεόδωρος Κουντούρης,  έριξε τις ευθύνες για τη θαλάσσια ρύπανση σε άλλο πλοίο, και συγκεκριμένα στο Blue Star Patmos.

Λίγες ώρες μετά τις δηλώσεις του ιδιοκτήτη του δεξαμενόπλοιου, το υπουργείο Ναυτιλίας έκανε γνωστό με ανακοίνωσή του πως: «Το Αρχηγείο του Λιμενικού Σώματος έδωσε εντολή και ελήφθησαν δείγματα από τα καύσιμα του Αγία Ζώνη και από τα καύσιμα του Blue Star το οποίο τις ίδιες ημέρες έφτασε στην περιοχή του Περάματος, ώστε να διαπιστωθεί από ποιο πλοίο προέρχεται η ρύπανση».

Ο Θεόδωρος Κουντούρης μιλώντας στον Real Fm σημείωσε ότι το πλοίο είχε ασφαλιστεί μόνο για ζημίες προς τρίτους και για ρύπανση, τονίζοντας ότι από το ναυάγιο ο ίδιος έχασε την περιουσία του.Σύμφωνα με πληροφορίες το πλοίο ήταν ασφαλισμένο για ζημιές προς τρίτους ύψους 5 εκατ. ευρώ.  Είπε ότι παρά την παλαιότητά του, το πλοίο ήταν συντηρημένο, είχε επιθεωρηθεί και τα πιστοποιητικά ήταν εν ισχύ από την επιθεώρηση εμπορικών πλοίων.

Αποκάλυψε μάλιστα ότι το πλοίο κατά την βύθιση του ήταν φορτωμένο και αγκυροβολημένο χωρίς να έχει παρουσιάσει κάποιο πρόβλημα ή κάποια ζημιά, ενώ δήλωσε άγνοια για την αιτία που οδήγησε στο ναυάγιο, παραπέμποντας στην έκθεση των εμπειρογνωμόνων.

240170

«Έχει γίνει επιθεώρηση από δύτες και δεν υπάρχει ρήγμα στο κάτω μέρος», τόνισε ο ίδιος και συμπλήρωσε: «Δεν είμαι χοντρόπετσος από τα Βόρεια Προάστια. Είμαι γεννημένος στο Πέραμα και τα παιδιά μου κάνουν μπάνιο στην Σαλαμίνα».

«Η ίδια εταιρεία έχει απασχολήσει στο παρελθόν δύο φορές τις αρχές για υποθέσεις λαθρεμπορίας και έχει απαλλαγεί»

Ο διευθυντής του γραφείου του αρχηγού του Λιμενικού Σώματος, αρχιπλοίαρχος Αλέξανδρος Λαγουρός, παρουσιάζοντας την επιχειρησιακή δυνατότητα στην περιοχή του ναυαγίου αλλά και στις πληγείσες από τη ρύπανση περιοχές, τόνισε ότι συνολικά συμμετέχουν 13 ιδιωτικά σκάφη, συμπεριλαμβανομένου του «AKTAIA OSRV» του Ευρωπαϊκού Οργανισμού για την Ασφάλεια στη Θάλασσα και 7 σκάφη του Λιμενικού.

Για το AKTAIA OSRV, τόνισε ότι πρόκειται για απορρυπαντικό σκάφος μεγέθους αποθήκευσης 3.000 κυβικών μέτρων, μπορεί να ανακτήσει πετρελαιοειδή με τους δύο ειδικούς βραχίονες που διαθέτει, ενώ έχει ένα πολύ σημαντικό βοήθημα: να μπορεί κατά τη διάρκεια της νύχτας να εντοπίζει πετρελαιοκηλίδες.

Ο κ. Λαγουρός τόνισε πως εθνική πολιτική της χώρας είναι η μη χρήση χημικών διασκορπιστικών ουσιών απορρύπανσης, και ήδη από το Ελληνικό Κέντρο Θαλασσίων Θαλασσίων Ερευνών ΕΛΚΕΘΕ έχουν ζητηθεί να γίνουν αναλύσεις του θαλάσσιου περιβάλλοντος. Μόλις αυτά τα στοιχεία γίνουν ανακοινώσιμα, θα λάβουν όλοι πληροφόρηση για το πόση ήταν η επιβάρυνση του περιβάλλοντος πριν και μετά το ναυάγιο. Οι μετρήσεις θα είναι συνεχείς, ανά εξάμηνο και με ανακοινώσεις, δήλωσε ο κ. Λαγουρός.

Η επιχείρηση αντιρρύπανσης επικεντρώνεται αυτή τη στιγμή στην απάντληση πετρελαιοειδών από το ναυάγιο, η οποία αναμένεται από λεπτό σε λεπτό, ενώ προπαρασκευαστικές ενέργειες έχουν γίνει τις προηγούμενες ημέρες. Η διαρροή, είπε, έχει πλέον σταματήσει μετά τη σφράγιση του ναυαγίου, ενώ δεύτερος άξονας είναι ο καθαρισμός των ακτογραμμών Κυνοσούρας και Σεληνίων και το μέτωπο Πειραϊκή, Φρεαττύδα έως Γλυφάδα.

Αναφορικά με τη μεταφορά διάσπαρτης ρύπανσης που έγινε σε παράκτιες περιοχές της Σαλαμίνας και του Πειραιά, ο κ. Λαγουρός τόνισε ότι τα καύσιμα του πλοίου είναι πετρελαιοειδή και αυτά που διέρρευσαν κατά τη βύθιση του ΑΓ. ΖΩΝΗ στη διάρκεια της νύχτας όπου πέφτει η θερμοκρασία, καταδύονται κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας και δεν είναι οπτικά παρατηρήσιμα. Την ημέρα ωστόσο που ψηλώνει ο ήλιος, αναδύονται με ζέστη και μεταφέρονται με τα υπόγεια ρεύματα στις ακτογραμμές, συμπλήρωσε.

Ο διευθυντής Ελέγχου του Κλάδου Πλοίων, Ιωάννης Ζίκας είπε ότι το πλοίο ΑΓ ΖΩΝΗ ΙΙ δεν το παρακολουθούσε νηογνώμονας καθώς δεν απαιτείται κάτι τέτοιο από τη νομοθεσία. Επίσης τόνισε, ότι όλα τα πιστοποιητικά έχουν εκδοθεί και είναι σε ισχύ από τον κλάδο ελέγχου πλοίων έως τις 27/09.

Κατά τη διάρκεια της συνέντευξης Τύπου, ζητήθηκε από τον αρχηγό του Λιμενικού να αποκαλύψει τις αιτίες του ναυαγίου, ωστόσο ο ίδιος είπε ότι αυτό είναι αντικείμενο της προανάκρισης. Διευκρίνισε επίσης, ότι η ίδια εταιρεία έχει απασχολήσει στο παρελθόν δύο φορές τις αρχές για υποθέσεις λαθρεμπορίας, διευκρινίζοντας όμως ότι έχει απαλλαχθεί δικαστικά.

localStorage.clear();


Πηγή