Δευτέρα , 16 Δεκέμβριος 2024

Τι αναμένεται τους επόμενους μήνες για τις αποκρατικοποιήσεις σε μαρίνες, δρόμους και ΕΥΑΘ

Προς το τέλος του 2018 αναμένονται να κατατεθούν, σύμφωνα με αξιόπιστες πληροφορίες του ΑΠΕ-ΜΠΕ, οι δεσμευτικές προσφορές για την τεσσαρακονταετή παραχώρηση της Εγνατίας Οδού, με προοπτική ο ανάδοχος να έχει αναδειχτεί εντός του πρώτου τριμήνου του επόμενου έτους, αν δεν υπάρξουν καθυστερήσεις. Στόχος είναι πριν από τη λήξη του 2019 να έχουν ολοκληρωθεί και τα υπόλοιπα στάδια της διαδικασίας, ήτοι ο δεύτερος γύρος κατάθεσης βελτιωμένων προσφορών, η αξιολόγησή τους από τους νομικούς του ΤΑΙΠΕΔ και η έγκριση από την Επιτροπή Ανταγωνισμού και το Ελεγκτικό Συνέδριο. Ωστόσο, όπως σχολίαζαν με νόημα οι ίδιες πηγές, το όλο εγχείρημα είναι σύνθετο και τα στάδια πολλά, ενώ υπάρχουν και εκκρεμότητες, σε σχέση π.χ., με τις αδειοδοτήσεις των σταθμών διοδίων.

Σε κάθε περίπτωση, ο διαγωνισμός έχει μπει στη δεύτερη φάση του και “υπάρχουν επισκέψεις ενδιαφερόμενων στην εταιρεία και τον οδικό άξονα για τη συλλογή στοιχείων και συναντήσεις με τη διοίκηση”. Μόλις ολοκληρωθεί αυτό το στάδιο, θα ξεκινήσει η διαβούλευση της διοίκησης και των στελεχών του Ταμείου με τους υποψήφιους διαχειριστές της οδού επί του σχεδίου της σύμβασης παραχώρησης, ώστε στη συνέχεια να κατατεθούν, όπως προναφέρθηκε οι δεσμευτικές προσφορές.

Εν αναμονή των εξελίξεων, το κεφάλαιο “Εγνατία Οδός” εξετάζεται παράλληλα με εκείνο των τεσσάρων λιμένων, που μπορούν να τροφοδοτήσουν με κίνηση την οδό και αντίστροφα. Στο πλαίσιο αυτό, δεν είναι τυχαίο -κατά τους ίδιους κύκλους- πως δίδεται προτεραιότητα στη διαδικασία ιδιωτικοποίησης των λιμένων της Αλεξανδρούπολης (ο διαγωνισμός για τον εκεί Οργανισμό Λιμένος πιθανώς να προκηρυχθεί μέσα στο επόμενο δίμηνο, τέλος Οκτωβρίου ή Νοέμβριο), της Καβάλας, της Ηγουμενίτσας και της Κέρκυρας. Η Αλεξανδρούπολη ως λιμάνι με αυξημένη σημασία στον ενεργειακό τομέα και η Ηγουμενίτσα από την άλλη μπορούν να τροφοδοτήσουν με περισσότερη κίνηση την οδό, με τα λιμάνια να επωφελούνται κι αυτά από την πλευρά τους, από το γεγονός ότι οι μεταφορείς θα επιλέγουν τη συγκεκριμένη όδευση.

Προτεραιότητα στο cluster των μαρίνων Αρετσούς, Αργοστολίου, Ζακύνθου, Ρόδου

Ως προς τα υπόλοιπα πρότζεκτ της Θεσσαλονίκης και της Βόρειας Ελλάδας, προτεραιότητα δίδεται στη Μαρίνα της Αρετσούς στον δήμο Καλαμαριάς, μαζί με εκείνες του Ιονίου (Αργοστολίου και Ζακύνθου), της Ιτέας και της Ρόδου. Οι μαρίνες αυτές θεωρούνται από το ΤΑΙΠΕΔ ένα “cluster”, στο οποίο προσδίδεται προτεραιότητα και δεν αποκλείεται εντός του πρώτου τριμήνου του 2019 να έχουν ξεκινήσει οι διαδικασίες για την προσέλκυση επενδυτικού ενδιαφέροντος τουλάχιστον στην Αρετσού, με την προκήρυξη του διαγωνισμού αξιοποίησής της μέσω παραχώρησης. Ήδη έχουν γίνει οι τεχνικές μελέτες για τη συγκεκριμένη μαρίνα (σ.σ. όπου προβλέπεται να δημιουργηθούν 300 θέσεις ελλιμενισμού σκαφών αναψυχής). Πάντως, όπως χαρακτηριστικά παρατηρούσαν οι ίδιες πηγές, και στην περίπτωση των μαρίνων, πρέπει να εκδοθούν Προεδρικά Διατάγματα, να οριοθετηθούν χώροι και να καθαρίσουν χερσαίες λιμενικές ζώνες, γεγονός που προκαλεί καθυστερήσεις.

Ως προς το αν προβλέπεται να δημιουργηθούν κατοικίες στα πρανή της χερσαίας ζώνης της μαρίνας στην Αρετσού όπως έχουν προτείνει σύμβουλοι του Ταμείου, σύμφωνα με πληροφορίες αυτό δεν έχει αποφασιστεί από το ΤΑΙΠΕΔ, αλλά το βέβαιο είναι ότι αν τελικά γίνει, οι κατασκευές δεν θα είναι σε καμία περίπτωση πολυκατοικίες και θα πρέπει να πληρούν πολύ αυστηρές προδιαγραφές, ενώ η πρόσβαση στον χώρο της μαρίνας θα είναι ελεύθερη. «Το ΤΑΙΠΕΔ είναι θετικό στο να ανοίγει επιλογές και να διερευνά δυνατότητες, αλλά όλο αυτό παντρεύεται πάντα με τον εκάστοτε δήμο. Για το ΤΑΙΠΕΔ είναι πολύ κρίσιμη η συζήτηση με δήμους και κοινότητες, στρατηγικό στοιχείο όλων των επιλογών» ανέφεραν οι ίδιες πηγές, σύμφωνα με τις οποίες για το θέμα της μαρίνας στην Αρετσού επίκειται σύντομα συνάντηση στελεχών του ΤΑΙΠΕΔ, με τον δήμαρχο Καλαμαριάς, Θεοδόση Μπακογκλίδη.

Περί ΕΥΑΘ: Εν αναμονή του πρώτου τριμήνου του 2019

Σε ό,τι αφορά την Εταιρεία ‘Υδρευσης και Αποχέτευσης Θεσσαλονίκης (ΕΥΑΘ), για την οποία προβλέπεται να πωληθεί το 24% που παραμένει στο ΤΑΙΠΕΔ, ενώ το 51% ανήκει στο Υπερταμείο, οι ίδιες πηγές σημείωναν ότι “τα εγχειρήματα που έχουν διαχείριση πακέτου μειοψηφίας από τη φύση τους είναι δύσκολα και προβληματικά”, ανεξάρτητα από το αν τα υπόλοιπα μερίδια ανήκουν στο Υπερταμείο ή όχι. Πρόσθεταν ότι έτσι και αλλιώς το ΤΑΙΠΕΔ έχει ένα μικρό ποσοστό της ΕΥΑΘ, που δεν είναι προτεραιότητα, γι΄αυτό και δεν αναμένονται εξελίξεις σε αυτό το πεδίο πριν από το πρώτο τρίμηνο του 2019. “Το ΤΑΙΠΕΔ έχει ένα μικρό ποσοστό, ή θα καταφέρει να το πουλήσει ή θα πάει όλο στο Υπερταμείο. Το βάρος πέφτει τότε όλο στο Υπερταμείο, που έχει ένα mandate, έναν ρόλο στο να βελτιώσει οργανογραμματικά τις υπό διαχείριση εταιρείες του” παρατηρούσαν, ενώ πρόσθεταν ότι μια λύση για μικρά ποσοστά εταιρειών θα ήταν και η διάθεσή τους μέσω χρηματιστηρίου.

Κατά τους ίδιους κύκλους, το ΤΑΙΠΕΔ υλοποιεί αυτό το διάστημα ένα εξαιρετικά απαιτητικό, αθόρυβο, αλλά με ποιοτικά χαρακτηριστικά έργο, αυτό της ωρίμανσης των περιουσιακών στοιχείων που έχει υπό τη διαχείρισή του, ώστε να μην υπάρχει καμία τεχνική και νομική εκκρεμότητα, όταν οι επενδυτές καταθέτουν προτάσεις. Σε πολλές περιπτώσεις, σημειώνουν οι ίδιοι κύκλοι, το ιδιοκτησιακό καθεστώς είναι θολό, με αποτέλεσμα να συγκρούονται ιδιοκτησιακά εταιρείες και υπουργεία, δεν υπάρχουν άδειες ή αδειοδοτημένα master plan, ενώ καταγράφονται αυθαίρετα και καταπατήσεις, γεγονός που περιπλέκει τη διαδικασία αξιοποίησης των περιουσιακών στοιχείων του δημοσίου.

localStorage.clear();


Πηγή