Δευτέρα , 17 Μάρτιος 2025

Πώς το «Adolescence» εξελίχθηκε στην κορυφαία σειρά του Netflix

Ο Stephen Graham περνάει την καλύτερη φάση του, με ένα mini series πιο επίκαιρο από οποιοδήποτε άλλο.

Με τόσες σειρές και προγράμματα που κυκλοφορούν στις streaming υπηρεσίες, έχουμε χάσει το μέτρημα και ενδεχομένως το νόημα από την ποικιλία που απλώνεται μπροστά μας. Πλέον, όμως, έχουμε μάθει μέσα από τις αμέτρητες σειρές να είμαστε πιο διαλλακτικοί και αυστηροί όσον αφορά τις προτιμήσεις μας, δίνοντας προτίμηση σε εκείνες που έχουν θέμα επίκαιρα ζητήματα.

Είναι καλό τελικά το «Zero Day» του Netflix;

Η κυκλοφορία, πάντως, του Adolescence εμφανίστηκε από το πουθενά, μοιάζοντας με σωσίβιο μέσα στην άγρια θύελλα του Netflix. Πρόκειται για μια συγκλονιστική μίνι σειρά 4 επεισοδίων τόσο τεχνικά καινοτόμα — τα τέσσερα επεισόδια της είναι γυρισμένα σε μονοπλάνο, παρόμοια με το Boiling Point, το γεμάτο άγχος θρίλερ του Philip Barantini — όσο και συναρπαστική σεναριακά, με μια πολυεπίπεδη αφήγηση η οποία σε αιχμαλωτίζει από το πρώτο κιόλας δευτερόλεπτο.

Το γεγονός ότι στο φινάλε κάθε επεισοδίου, πόσο μάλλον στο τελευταίο, νιώθεις κυριολεκτικά συντετριμμένος είναι η απόδειξη ότι κάτι γίνεται σωστά στο εν λόγω πρότζεκτ.

Ο Stephen Graham, μετά το A Thousand Blows, έρχεται να συνυπογράψει το σενάριο μαζί με τον Jack Thorne του Toxic Town, ενώ πρωταγωνιστεί ως Eddie Miller, ως ένας πατέρας και οικογενειάρχης, ο οποίος θα δει από το πρώτο επεισόδιο μια ένοπλη μονάδα της αστυνομίας να περικυκλώνει το σπίτι του και τον σημαδεύουν με όπλο. Δεν έχει κάνει κάτι ο ίδιος, ούτε και η σύζυγός του, Manda (Christine Tremarco), αλλά ο 12χρονος γιος του, Jamie (τον οποίο υποδύεται ο πρωτοεμφανιζόμενος Owen Cooper). Σύντομα, οδηγούν τον μικρό Jamie στο πίσω μέρος του αστυνομικού βαν. Η κατηγορία; Υποτίθεται ότι μαχαίρωσε μέχρι θανάτου μια συμμαθήτριά του.

 

 

Αυτό το ωμό και ρεαλιστικό ξεκίνημα καθορίζει τον τόνο για το υπόλοιπο επεισόδιο, το οποίο εκτυλίσσεται στο αστυνομικό τμήμα, με τον Jamie να κρατείται, περνώντας από τη διαδικασία της σύλληψης και τελικά να ανακρίνεται. Η αίσθηση αυθεντικότητας διαπερνά ολόκληρη τη μίνι σειρά, που ενισχύεται από ένα καστ που μοιάζει προορισμένο για βραβεία. Είναι σχεδόν περιττό να επαινέσει κανείς κάποιον ξεχωριστά, καθώς όλοι δίνουν συγκλονιστικές ερμηνείες, αλλά η ερμηνεία του νεαρού Cooper είναι πραγματκά αξιοσημείωτη, δεδομένου της ηλικίας και της απειρίας του. Η απόδειξη ότι το ταλέντο και το χάρισμα δεν έχει να κάνει με την ηλικία.

Netflix: Η πιο πολυαναμενόμενη πρεμιέρα του 2025 έφτασε και είναι ήδη η πιο δημοφιλής στον κόσμο

Το Adolescence αγγίζει ένα πολύ επίκαιρο θέμα και προβληματίζει

Από νωρίς στη σειρά γίνεται ξεκάθαρο ότι ο Jamie όντως διέπραξε το έγκλημα, οπότε το Adolescence δεν είναι τόσο ένα “ποιος το έκανε;”, όσο το “γιατί συνέβη;”. Ήταν έγκλημα πάθους; Ήταν ένα θύμα bullying; Ή μήπως είχε να κάνει με την ανατροφή του; Δεν υπάρχουν εύκολες απαντήσεις όσον αφορά την οικογένειά του: ο Eddie είναι ένας σκληρά εργαζόμενος υδραυλικός με τα ελαττώματά του, αλλά δεν είναι ένας κακοποιητικός αλκοολικός, όπως συχνά βλέπουμε σε τέτοιες ιστορίες. Η Manda είναι μια απόλυτα συνηθισμένη μητέρα. Αυτό που αποκαλύπτεται σταδιακά είναι ένα δίκτυο διαδικτυακής ριζοσπαστικοποίησης — ο Jamie φαίνεται να έχει επηρεαστεί από διάφορα αφηγήματα και ιντερνετικούς γκουρού της incel κουλτούρας στο YouTube. Οι γονείς του δεν μπορούσαν να κάνουν τίποτα για να το αποτρέψουν. Όσο εκείνοι τον κρατούσαν μέσα στο σπίτι, εκείνος «μεταμορφωνόταν» από την ασφάλεια του δωματίου του. 

 

 

Το Adolescence λειτουργεί εν μέρει ως μια προειδοποιητική ιστορία για τους κινδύνους των social media σε αναπτυσσόμενα μυαλά. Ένα πέρα για πέρα επίκαιρο ζήτημα και μια κοινωνική κρίση που βρίσκεται μπροστά μας εδώ και χρόνια, που ενισχύεται κάθε φορά που βλέπουμε τα περί “ελευθερίας του λόγου” στο ίντερνετ. Το δεύτερο επεισόδιο μας μεταφέρει στο σχολείο του Jamie λίγο μετά τη σύλληψή του, μέσα από την οπτική του επιθεωρητή Luke Bascombe (Ashley Walters), του ντετέκτιβ που προσπαθεί να καταλάβει τι θα μπορούσε να οδηγήσει έναν 12χρονο να διαπράξει φόνο. Το σχολικό περιβάλλον θα είναι οικείο σε όποιον πέρασε από το βρετανικό δημόσιο εκπαιδευτικό σύστημα τα τελευταία 10-15 χρόνια: εξουθενωμένοι δάσκαλοι στα πρόθυρα της παραίτησης, σκληροί μαθητές, τσίχλες κάτω από τα θρανία. Κι όμως, δύσκολα μπορεί κανείς να φανταστεί ότι μια τέτοια καθημερινότητα θα οδηγούσε έναν μαθητή στον φόνο.

«Daredevil: Born Again»: Αξίζει να το δεις

Το συγκλονιστικό τρίτο επεισόδιο, στο οποίο ο Jamie υποβάλλεται σε ψυχολογική αξιολόγηση από τη σύμβουλο (Erin Doherty) που έχει αναλάβει την υπόθεσή του, είναι εκείνο που αναδεικνύει πιο καθαρά την επιρροή του διαδικτύου. Και είναι προς τιμήν του Adolescence ότι δεν πέφτει στην παγίδα της εύκολης απάντησης: ο Jamie είναι ένα χαρισματικό παιδί με μεγάλα, αθώα μάτια, που διδάχθηκε να μισεί τον εαυτό του, να πιστεύει ότι δεν είναι αγαπητός και δεν θα γίνει ποτέ, με τραγικό αποτέλεσμα το ξέσπασμα του φονικού του ενστίκτου.

 

adolescence1

 

Το Adolescence είναι μια βαθιά θλιβερή ιστορία, ωστόσο, είναι πραγματικά μοναδικό το γεγονός ότι στο σενάριο των Graham και Thorne κανείς δεν παρουσιάζεται ως καρικατούρα κακού. Αλλά μια μόνο, βίαιη πράξη καταστρέφει δεκάδες ζωές. Το Adolescence μπορεί να είναι μυθοπλασία, αλλά αποτελεί μια σκληρή υπενθύμιση μιας πολύ πραγματικής απειλής στην εποχή των social media, όπου ανεξέλεγκτοι αλγόριθμοι προωθούν σε παιδιά όλων των ειδών τα πρότυπα από κάθε γωνιά του διαδικτύου. Μια απόδειξη του πόσο εύκολα οι διαδικτυακές προκαταλήψεις μπορούν να έχουν τρομακτικές συνέπειες στην πραγματική ζωή.

 


Πηγή