Το τελευταίο χρονικό διάστημα οι Ηνωμένες Πολιτείες μοιάζουν να βυθίζονται ολοένα και περισσότερο στη βία και το αίμα. Η αστυνομική βια κατά των αφροαμερικανών λειτούργησε ως πυροδοτικός μηχανισμός και αυτό που έμοιαζε να σιγοβράζει για πολύ καιρό τώρα δείχνει να είναι στην κορύφωσή του.
Πολλοί αναλυτές, ωστόσο, λένε πως αυτό που βλέπουμε τώρα δεν είναι η κορύφωση του δράματος αλλά ένα μικρό… τρέιλερ των όσων θα ακολουθήσουν.
Σημείο καμπής φαίνεται πως είναι οι εκλογές του ερχόμενου Νοέμβρη. Οι εκτιμήσεις είναι πολλές και διάφορες. Όλες, όμως, παρουσιάζουν ένα ζοφερό μέλλον για το ισχυρότερο κράτος του πλανήτη.
Και μέσα σε όλο αυτό το κλίμα που μοιάζει (και είναι) εκρηκτικό, ένας «πόλεμος» που κήρυξε ο πρόεδρος των ΗΠΑ, Ντόναλντ Τραμπ, σε μια πλατφόρμα κοινωνικής δικτύωσης μοιάζει να είναι παράταιρη, δεδομένου πως η συγκεκριμένη εφαρμογή δείχνει να είναι η πιο «αθώα» απ όλες τις υπόλοιπες (Facebook, Twitter κλπ) που υπάρχουν στις ζωές μας.
Είναι έτσι όμως; Μπορεί το TikTok να επηρεάσει το εκλογικό αποτέλεσμα στις ΗΠΑ ή για ακόμα μια φορά ο Τραμπ ψάχνει να βρει εχθρό;
Όταν το διαδίκτυο «χορεύει» στο… ρυθμό του TikTok
Για να αντιληφθεί κάποιος γιατί ο πανίσχυρος πλανητάρχης ξεκίνησε «πόλεμο» κατά μιας πλατφόρμας κοινωνικής δικτύωσης θα πρέπει να κατανοήσει τα νούμερα που συνοδεύουν το TikTok και σίγουρα δεν αφήνουν κανέναν αδιάφορο.
Μπορεί κάτι τόσο απλό όσο ένα βίντεο 15 έως 60 δευτερολέπτων, να προκαλέσει τόσο… χαμό γύρω από το όνομά του; Αν κρίνουμε από το TikTok προφανέστατα και μπορεί.
Η αρχή έγινε το Σεπτέμβριο του 2016, η κινεζική εταιρεία τεχνολογίας διαδικτύου ByteDance ανέπτυξε την εφαρμογή Douyin για την εγχώρια αγορά. Έναν χρόνο αργότερα λάνσαρε το TikTok για αγορές εκτός Κίνας. Η εφαρμογή, ωστόσο, έγινε διαθέσιμη παγκοσμίως το καλοκαίρι του 2018, μετά την εξαγορά από την ByteDance της Musical.ly, ήδη επιτυχημένης εφαρμογής δημιουργίας σύντομων βίντεο στα οποία οι χρήστες τραγουδούσαν και χόρευαν. Οι δυο συγχωνεύτηκαν και όλοι οι λογαριασμοί της πρώτης ενσωματώθηκαν στη δεύτερη που ήδη μετρούσε περισσότερους από 120 εκατ. χρήστες.
Ήδη από τους πρώτους μήνες του 2018, το TikTok έγινε η εφαρμογή με τα περισσότερα downloads στο App Store, ξεπερνώντας το Facebook, το Instagram κ.α.
Το πρώτο τρίμηνο του 2020 άγγιξε το 1,5 δισ. downloads και οι χρήστες του υπολογίζονται στα 800 εκατ., ενώ αναμένεται να ξεπεράσουν το 1 δισ. έως το τέλος του χρόνου.
Είναι διαθέσιμο σε περισσότερες από 150 χώρες και οι χρήστες του είναι κάτω των 34 ετών – το 26% είναι ηλικίας από 18 έως 24 ετών. Κατά μέσον όρο, ένας μέσος χρήστης περνάει περίπου 52 λεπτά την ημέρα στην εφαρμογή, ενώ για να κατεβάσει κάποιος την εφαρμογή και να περιηγείται σε αυτήν δεν απαιτείται να δημιουργήσει λογαριασμό χρήστη.
Η δημοφιλία του εκτοξεύτηκε στη διάρκεια του lockdown, όταν δισεκατομμύρια πιτσιρικάδες αναγκάστηκαν να μείνουν στο σπίτι και εξάντλησαν τη δημιουργικότητα και τη φαντασία τους εκτελώντας χορογραφίες, συμμετέχοντας σε προκλήσεις, μοιράζοντας σχόλια και απαντήσεις σε φίλους και ομάδες.
Φυσικά, το TikTok έχει τους δικούς του σταρ, που κερδίζουν δεκάδες χιλιάδες δολάρια για κάθε βίντεο που δημοσιεύουν. Στην κορυφή της λίστας με τους κορυφαίους TikTokers είναι η Αμερικανίδα Charlie D’ Amelio, με 76,2 εκατ. followers και έσοδα 48.000 δολ./ποστ, και ακολουθούν οι Addison Rae, με 53,7 εκατ. followers και κέρδη 35.000 δολ./ποστ, Zach King, με 46,7 εκατ. followers και 41.000 δολ./ποστ, και Loren Gray, με 46,1 εκατ. followers και 42.000 δολ./ποστ.
Ο πόλεμος που κήρυξε ο Τραμπ και στο βάθος… εκλογές
Όπως γίνεται εύκολα αντιληπτό και μόνο το γεγονός ότι η δημοφιλής εφαρμογή έχει κινεζική… καταγωγή είναι από μόνο του αρκετό ώστε να την βάλει στο στόχαστρο του Τραμπ και πλέον να αποτελεί ένα ακόμα κομμάτι του γεωπολιτικού «παζλ» ανάμεσα στις δυο υπερδυνάμεις.
Η αρχή έγινε τον περασμένο όταν ο Αμερικανός υπουργός Εξωτερικών Μάικ Πομπέο δήλωσε ότι τα προσωπικά δεδομένα των χρηστών κινδυνεύουν να βρεθούν στα χέρια του Κινεζικού Κομμουνιστικού Κόμματος!
Μερικές ημέρες αργότερα η ρητορική των ΗΠΑ αναβαθμίστηκε αφού πάνω- κάτω τα ίδια είπε και ο Αμερικανός πρόεδρος, ο οποίος πέρα όλων των άλλων προειδοποίησε ότι προσανατολίζεται στην απαγόρευση του TikTok στις ΗΠΑ. Πριν από λίγες ημέρες έδωσε διορία 45 ημερών στις αμερικανικές επιχειρήσεις να διακόψουν κάθε συνεργασία με τη «μαμά» εταιρεία ByteDance, επικαλούμενος λόγους εθνικής ασφάλειας και ξεκινώντας ένα νέο επεισόδιο στον εμπορικό και τεχνολογικό πόλεμο που μαίνεται μεταξύ των δύο χωρών.
Ο Τραμπ ισχυρίζεται ότι το κινεζικό κράτος θα μπορούσε να αναγκάσει την εταιρεία να του παραδώσει τα προσωπικά δεδομένα Αμερικανών πολιτών κάτι που (αν και δεν το είπε, το εννοούσε) θα μπορούσε να επηρεάσει την έκβαση των εκλογών .
Από την πλευρά της η ByteDance απαντά ότι τα στοιχεία δεν φυλάσσονται σε κινεζικό έδαφος και διαβεβαιώνει ότι δεν θα υπέκυπτε σε ανάλογες απαιτήσεις. Αυτό, ωστόσο, που φαίνεται να «κάλμαρε» λίγο τον πάντα απρόβλεπτο Τραμπ είναι πως η εταιρεία βρίσκεται σε συζητήσεις για εξαγορά του TikTok από τη Microsoft, εξέλιξη που φαίνεται να βλέπει με… καλό μάτι ο Αμερικανός πρόεδρος.
Κάπου εδώ όμως το «παιχνίδι» άρχισε να γίνεται περίεργο και περίπλοκο διότι, μέσα στο κλίμα έντασης που υπάρχει στις ΗΠΑ κάποιοι θεώρησαν καλή ιδέα να χρησιμοποιήσουν την πλατφόρμα για να στέλνουν τα δικά τους αντι-Τραμπ μηνύματα με χιουμοριστικό τρόπο μέσα από τα μικρά τους βιντεάκια.
Το πρόβλημα για τον πρόεδρο των ΗΠΑ είναι πως αυτά τα βιντεάκια τα βλέπουν εκατομμύρια νέοι άνθρωποι οι οποίοι είναι πιθανό όταν φτάσει η ώρα της κάλπης να τα θυμηθούν και να… ψηφίσουν ανάλογα.
Όλο αυτό με τη σειρά του, ανατροφοδοτεί τη ρητορική του Ντόναλντ Τραμπ ο οποίος «δείχνει» αυτές τις αναλύσεις τονίζοντας εμμέσως πλην σαφώς πως «ορίστε, η Κίνα και το Κομμουνιστικό Κόμμα της προσπαθεί να επηρεάσει τις αμερικανικές εκλογές».
Αυτό, δημιουργεί νέα χιουμοριστικά βιντεάκια κατά του Τραμπ και ο φαύλος κύκλος συνεχίζεται χωρίς να φαίνεται κάτι να μπορεί να δώσει ένα τέλος.
Πηγή