Μια νέα εκδοχή του πώς θα μπορούσε να ήταν το πρόσωπο του θρυλικού Έλληνα στρατηλάτη Μεγάλου Αλεξάνδρου στην πραγματική ζωή παρουσιάστηκε από το κανάλι Royalty Now Studios στο YouTube.
Οι ερευνητές έχουν συχνά χρησιμοποιήσει τη σύγχρονη τεχνολογία και τα ιστορικά αρχεία για να προσπαθήσουν να απαντήσουν στο ερώτημα πώς θα μπορούσε να μοιάζει το πραγματικό πρόσωπο του Αλεξάνδρου, βασιζόμενοι επίσης σε πολυάριθμες σωζόμενες προτομές του μεγάλου Έλληνα ηγέτη που γεννήθηκε το 356 π.Χ. και πέθανε το 323 π.Χ.
Στη σύντομη αλλά συναρπαστική ζωή του, ο Αλέξανδρος δημιούργησε μια τεράστια αυτοκρατορία που εκτεινόταν από την Ελλάδα έως τη βορειοδυτική Ινδία και τον καθιέρωσε στη συλλογική μνήμη ως «Μέγα».
Οι περιγραφές των ιστορικών για το πρόσωπο του Μεγάλου Αλεξάνδρου
Μια τοιχογραφία που απεικονίζει μια σκηνή κυνηγιού στον τάφο του Φιλίππου Β’, πατέρα του Αλεξάνδρου, στον αρχαιολογικό χώρο των Αιγών, είναι η μόνη γνωστή σωζόμενη απεικόνιση του Αλεξάνδρου που έγινε κατά τη διάρκεια της ζωής του, τη δεκαετία του 330 π.Χ.
Επίσης, τα σύγχρονα νομίσματα και το περίφημο ψηφιδωτό του Μεγάλου Αλεξάνδρου -ένα έργο του 1ου αιώνα π.Χ. που αποκαλύφθηκε στην Πομπηία- τον απεικονίζουν με «ευθεία μύτη, ελαφρώς προεξέχον σαγόνι, γεμάτα χείλη και μάτια βαθιά τοποθετημένα κάτω από ένα έντονα τονισμένο μέτωπο», όπως περιγράφει ο Krzysztof Nawotka στη μελέτη του 2010 «Alexander the Great», από τις εκδόσεις Cambridge Scholars Publishing.
Παρόλο που τα περισσότερα αγάλματα του Μ. Αλεξάνδρου αποδίδουν τα ίδια χαρακτηριστικά του προσώπου του νεαρού βασιλιά της Μακεδονίας, οι ιστορικοί δεν έχουν καταλήξει σε συμπέρασμα σχετικά με το χρώμα των μαλλιών του, καθώς οι αναφορές των αρχαίων ιστορικών είναι αντικρουόμενες.
Ο αρχαίος ιστορικός Αιλιανός (περ. 175 – περ. 235 μ.Χ.), στο έργο του «Varia Historia», περιγράφει το χρώμα των μαλλιών του Μεγάλου Αλεξάνδρου ως ξανθό -«ξανθὴν», που θα μπορούσε επίσης να σημαίνει κιτρινωπό, κοκκινωπό ή καστανό.
Λαμβάνοντας υπόψη όλα τα άλλα χαρακτηριστικά, τα Royal Now Studios επιχειρούν όχι μόνο μια νέα κινούμενη αναπαράσταση του προσώπου του Μεγάλου Αλεξάνδρου, αλλά και μια σύγχρονη ερμηνεία τού πώς θα μπορούσε να έμοιαζε με σύγχρονη ενδυμασία και αισθητική.
Μυστήριο γύρω από τον τάφο του Μεγάλου Αλεξάνδρου
Τα ερωτήματα σχετικά με την εμφάνιση του Μεγάλου Αλεξάνδρου θα μπορούσαν πιθανώς να απαντηθούν ευκολότερα με τις σύγχρονες μεθόδους ανθρωπολογικής μελέτης αν είχαν ανακαλυφθεί ο τάφος και τα λείψανά του.
Όμως, μέχρι σήμερα, η τοποθεσία του τάφου του Μεγάλου Αλεξάνδρου εξακολουθεί να περιβάλλεται από μυστήριο και η ανακάλυψη του τελευταίου τόπου ανάπαυσής του θεωρείται ένα από τα Ιερά Δισκοπότηρα της αρχαιολογίας.
Καθώς η κατοχή του σώματός του θεωρήθηκε σύμβολο νομιμότητας από τους διαδόχους του, η νεκρική του πομπή, καθ’ οδόν από τη Βαβυλώνα προς τη Μακεδονία, κατασχέθηκε από τον Πτολεμαίο και μεταφέρθηκε στη Μέμφιδα της Αιγύπτου.
Από εκεί, ο Πτολεμαίος Β’ Φιλάδελφος μετέφερε τη σαρκοφάγο στην Αλεξάνδρεια, όπου παρέμεινε τουλάχιστον μέχρι την ύστερη αρχαιότητα, όπως υποδεικνύουν οι πηγές.
Σύμφωνα με τον θρύλο, ο Πτολεμαίος Θ’ Λάθυρος, ένας από τους τελευταίους διαδόχους του Πτολεμαίου, αντικατέστησε τη σαρκοφάγο του Αλεξάνδρου με μια γυάλινη.
Η πρόσφατη ανακάλυψη ενός μεγαλοπρεπούς τάφου στην Αμφίπολη, που χρονολογείται από την εποχή του Μεγάλου Αλεξάνδρου, έδωσε αφορμή για εικασίες ότι ο αρχικός του σκοπός ήταν να αποτελέσει τον τόπο ταφής του Αλεξάνδρου, αλλά η θεωρία αυτή σύντομα εγκαταλείφθηκε.
Μια πιο ανατρεπτική θεωρία προτείνεται από την ακαδημαϊκή βυζαντινολόγο Ελένη Γλύκατζη-Αρβελέρ.
Στο βιβλίο της που κυκλοφόρησε το 2018 από τις εκδόσεις Gutenberg, η διάσημη επιστήμονας προτείνει ότι ο τάφος στις Αιγές είναι, στην πραγματικότητα, του Μεγάλου Αλεξάνδρου και όχι του πατέρα του -κάτι που θα εξηγούσε γιατί ο νεαρός βασιλιάς απεικονίζεται στην περίφημη τοιχογραφία στο εσωτερικό του τάφου αυτού.
Πηγή