Έξαρση στις απάτες που σχετίζονται με το ηλεκτρονικό εμπόριο παρατηρήθηκε το τελευταίο διάστημα, σύμφωνα με τον Συνήγορο του Καταναλωτή, Λευτέρη Ζαγορίτη. Όπως ανέφερε σε δηλώσεις του στην ΕΡΤ, e-shops έπαιρναν τα χρήματα, δεν παρέδιδαν τα εμπορεύματα και δεν επέστρεφαν τα χρήματα πίσω.
Ο Συνήγορος του Καταναλωτή έκανε λόγο για χιλιάδες τέτοιες αναφορές και βέβαια ο αριθμός των εξαπατημένων είναι πολλαπλάσιος από τον αριθμό των ανθρώπων που τελικά το καταγγέλλουν στο συνήγορο του καταναλωτή.
Για την ασφαλέστερη συναλλαγή με e-shop, τόνισε πως οι καταναλωτές δεν πρέπει να συνδιαλλάσσονται με ένα ηλεκτρονικό κατάστημα , το οποίο δίνει ως μόνη επιλογή πληρωμής την προκαταβολή των χρημάτων.
Ο καλύτερος τρόπος και ο πιο ασφαλής είναι η αντικαταβολή, να πληρώνουν όταν παραλαμβάνουν το εμπόρευμα, έχοντας δώσει ίσως και μια μικρή προκαταβολή.
Παράλληλα, κάλεσε τους καταναλωτές να μην παρασύρονται από προϊόντα «κράχτες», με πολύ φθηνές τιμές –δηλαδή- καθώς κανείς δεν χαρίζει στην εποχή μας και να ελέγχουν το ηλεκτρονικό κατάστημα (αν είναι παλιό ή καινούριο, τα σχόλια που έχουν αφήσει όσοι έχουν κάνει συναλλαγές με το συγκεκριμένο κατάστημα). Παράλληλα, να κρατούν παραστατικά για τις αγορές τους.
Τι γίνεται αν κάποιος εξαπατηθεί
«Αν κάποιος εξαπατηθεί το αναφέρει σε εμάς και εμείς διαβιβάζουμε την αναφορά και τα παράπονα του καταναλωτή στο συγκεκριμένο ηλεκτρονικό κατάστημα και πολλές φορές μετά την παρέμβαση μας λύνεται η διαφορά και είτε παραδίδεται το προϊόν είτε επιστρέφονται τα χρήματα.
Κατά τη διάρκεια της πανδημίας είχαμε προβλήματα όχι μόνο εξαιτίας κακών επαγγελματιών αλλά και εκ του γεγονότος ότι δεν ερχόντουσαν τα προϊόντα από το εξωτερικό, ιδίως από Κίνα, οι μεταφορές ήταν προβληματικές για την παράδοση των προϊόντων.
Εμείς έχουμε κάνει περίπου 10 αναφορές στην Εισαγγελία Πρωτοδικών Αθηνών αλλά και στη Γενική Γραμματεία Προστασίας καταναλωτή προκειμένου να επιβληθούν πρόστιμα και να ασκηθούν ποινικές διώξεις. Κάποια από αυτά τα καταστήματα κατέβασαν τα ρολά, δεν επικοινωνούν, ούτε απαντούν με αποτέλεσμα οι καταναλωτές να μην έχουν πάρει τα χρήματα τους πίσω», ανέφερε ο κ. Ζαγορίτης.
Το πιο σύνηθες πεδίο δραστηριοποίησης e-shop «φαντασμάτων»
Συνεχίζοντας είπε πως «το πιο σύνηθες πεδίο δραστηριοποίησης e-shop «φαντασμάτων» είναι οι ηλεκτρονικές συσκευές υψηλής αξίας, με τις ζημίες για κάθε καταναλωτή να κυμαίνονται γύρω στα 550€ κατά μέσο όρο.
Σε γενικές γραμμές κυρίως σε αυτά τα προϊόντα (Η.Υ, λάπτοπ, κινητά) υπήρξε έξαρση στις απάτες, η οποία κράτησε μέχρι το Μάιο καθώς κατά τη διάρκεια του lockdown είχαν αυξηθεί κατακόρυφα οι ηλεκτρονικές αγορές.
Σε κάποιες περιπτώσεις έχουν επιβληθεί μεγάλα πρόστιμα, της τάξεων των 200.000€ – 300.000€ αλλά το πρόβλημα είναι ότι οι καταναλωτές δεν έχουν πάρει πίσω τα χρήματα τους και βέβαια κάποιος που έχει κλείσει το κατάστημα δεν θα πληρώσει και το πρόστιμο».
Πηγή