Δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι όλοι εξαρτόμαστε πλέον από την τεχνολογία περισσότερο από ποτέ. Τι συμβαίνει λοιπόν όταν η τεχνολογία δεν λειτουργεί όπως πρέπει;
Στο παρελθόν, η Έμιλι Ντρέιφους χρησιμοποιούσε μια παλιά τεχνική: έβαζε τις φωνές.
Όταν η συσκευή Alexa της Amazon έδινε λάθος απαντήσεις ή παρερμήνευε τις ερωτήσεις, η Ντρέιφους ξεσπούσε στην ψηφιακή της βοηθό.
«Τη χρησιμοποιούσα ως αποδιοπομπαίο τράγο για τα συναισθήματά μου», δήλωσε η Ντρέιφους, συγγραφέας και επιμελήτρια στο Shorenstein Center του Χάρβαρντ. «Όταν έχεις μια συσκευή στο σπίτι σου που δεν αισθάνεται, είναι ενοχλητική και δεν κάνει αυτό που θέλεις, τότε της μιλάς όχι και με τον καλύτερο τρόπο. Και ο σύζυγός μου συμμαχούσε μαζί μου εναντίον της».
Η απογοήτευση με την τεχνολογία είναι κάτι που έχει συμβεί σε όλους μας. Το wifi για κάποιο λόγο δεν λειτουργεί. Οι κωδικοί πρόσβασης δεν γίνονται αποδεκτοί. Το laptop κρασάρει και χάνεις τα πάντα. Και μόνο το να διαβάζει κανείς αυτές τις πιθανές περιπτώσεις είναι αρκετό για να του ανέβει η πίεση.
Η τεχνολογία μπορεί να επηρεάζει αρνητικά την ψυχική μας κατάσταση και μια νέα έρευνα το επιβεβαιώνει: ο κολοσσός ηλεκτρονικών υπολογιστών Dell Technologies, σε συνεργασία με την εταιρία νευρολογίας EMOTIV, υπέβαλε ανθρώπους σε μια σειρά από άσχημες εμπειρίες σε σχέση με την τεχνολογία, και στη συνέχεια μέτρησε τα εγκεφαλικά τους κύματα για να αποτυπώσει τις αντιδράσεις τους.
Οι συμμετέχοντες είχαν δυσκολία να συνδεθούν στο σύστημα ή έπρεπε να χρησιμοποιήσουν εφαρμογές που ‘κολλούσαν’ ή είδαν να χάνονται αρχεία που είχαν δημιουργήσει.
«Τη στιγμή που οι άνθρωποι άρχισαν να χρησιμοποιούν ανεπαρκή τεχνολογικά συστήματα, είδαμε να διπλασιάζεται το επίπεδο του στρες», δήλωσε ο Ολιβιέ Ουλιέ, πρόεδρος της EMOTIV. «Μου έκανε κάποια εντύπωση αυτό, διότι σπάνια βλέπεις αυτά τα επίπεδα να ανεβαίνουν τόσο ψηλά». Σύμφωνα με τον ίδιο, η επίδραση από αυτό το ‘τεχνολογικό’ στρες έχει διάρκεια. «Ο κόσμος δεν χαλαρώνει και πάλι γρήγορα. Χρειάζεται χρόνος».
Μαζί με την ψυχική υγεία των εργαζομένων επηρεάζεται και η κερδοφορία των επιχειρήσεων. Η συνεχής απογοήτευση με τεχνολογικά συστήματα που δεν λειτουργούν σωστά επηρεάζει το πώς οι εργαζόμενοι διαχειρίζονται τις καθημερινές τους εργασίες, ιδιαίτερα αυτοί της νεότερης ηλικίας. Οι συμμετέχοντες στην έρευνα από τις νεότερες γενιές είδαν μείωση της παραγωγικότητάς τους κατά 30%.
«Οι κακές εμπειρίες σε επηρεάζουν ανεξάρτητα από τον ψηφιακό γραμματισμό», δήλωσε η Κάιλ Μοντγκόμερι, υψηλόβαθμο στέλεχος της Dell. «Ωστόσο οι νεότεροι φαίνεται να επηρεάζονται περισσότερο, διότι περιμένουν ότι η τεχνολογία είναι κάτι που λειτουργεί».
Πραγματικός κόσμος: Ακόμα χειρότερα
Όσο εντύπωση κι αν προκαλούν τα αποτελέσματα της EMOTIV, ο Ουλιέ δήλωσε ότι οι συνέπειες ενός κακού τεχνολογικού συστήματος είναι πιθανόν να είναι ακόμα πιο σοβαρές στον πραγματικό κόσμο, για δύο λόγους.
Πρώτον, οι συμμετέχοντες στο πείραμα γνώριζαν ότι υποβάλλονταν σε μία δοκιμασία, το οποίο πιθανόν περιόριζε την απογοήτευσή τους. Δεύτερον, κατά τη διάρκεια αυτή της χρονιάς της πανδημίας, τα βασικά επίπεδα του στρες είναι υψηλά. Άρα το στρες που διπλασιάζεται λόγω της κακής τεχνολογίας, διπλασιάζεται από ένα υψηλότερο επίπεδο εκκίνησης.
Η τηλεργασία, από την άλλη, δεν βοηθά. Σε ένα γραφείο, μπορεί να έρθει δίπλα σου κάποιος από το τμήμα τεχνικής υποστήριξης και να σε βοηθήσει να λύσεις τα όποια προβλήματα. Εάν είσαι στην κουζίνα σου ή στο καθιστικό σου, συχνά πρέπει να τα βγάλεις πέρα μόνος σου.
«Αυτή τη στιγμή οι υπολογιστές και τα λειτουργικά μας συστήματα είναι το μοναδικό μας παράθυρο στον κόσμο», δήλωσε ο Ουλιέ. «Όταν είσαι κλεισμένος στο σπίτι και το μόνο που έχεις είναι ένας υπολογιστής που σου παρέχει ο εργοδότης σου, ίσως να μην έχεις πρόσβαση σε τεχνική υποστήριξη. Γι’ αυτό είναι τόσο σημαντικό στην τηλεργασία να έχεις τεχνολογία που λειτουργεί».
Υπάρχουν και ορισμένα συμπεράσματα από αυτήν την έρευνα. Πρώτον, οι εταιρίες πρέπει να γνωρίζουν καλύτερα τον αντίκτυπο που έχει σε ψυχολογικό επίπεδο η κακή ποιότητα των τεχνολογικών συστημάτων καθώς και το πλήγμα που επιφέρει αυτή στην παραγωγικότητα. Αυτό ίσως να απαιτεί περισσότερες επενδύσεις προκαταβολικά, αναβάθμιση του εξοπλισμού για τηλεργασία και συνεχή τεχνική υποστήριξη..
Τέτοιου είδους προληπτικά βήματα μπορεί να επιτρέψουν στις εταιρίες να είναι σε θέση μελλοντικά να διανείμουν μερίσματα, δήλωσε ο Ουλιέ, λόγω του πολλαπλασιαστικού αποτελέσματος. Εάν συναντάτε προβλήματα με τον τεχνολογικό σας εξοπλισμό, το πιθανότερο είναι ότι θα αντιμετωπίζετε τον υπολογιστή σας με τρόμο και αποστροφή. Εάν όλα κυλούν ομαλά, μπορείτε γρήγορα να επικεντρωθείτε στη δουλειά σας.
Εάν το κάνουν αυτό όλες οι εταιρίες, ίσως δουν μια εντυπωσιακή αύξηση στην κερδοφορία τους, και οι τελικοί χρήστες, όπως η Έμιλι Ντρέιφους, θα είναι χαρούμενοι.
«Κάποια πράγματα είναι στον έλεγχό σου και κάποια όχι», είπε η Ντρέιφους, η οποία καταφεύγει στους στωικούς φιλοσόφους για να μπορέσει να κρατήσει μια ισορροπία. «Πρέπει να βρεις την ηρεμία σε στιγμές χάους –και αυτό σημαίνει να μην βάζεις τις φωνές στις συσκευές σου».
Πηγή