Δευτέρα , 23 Δεκέμβριος 2024

Στα 14 έφτιαξε το πρώτο σάιτ, στα 23 ήταν ήδη εκατομμυριούχος

Ξεκίνησε να φτιάχνει ιστοσελίδες στα 14 του χρόνια, δύο χρόνια αργότερα έκανε αίτηση στην Google για να εισπράξει ένα «όχι» και για να συμβιβαστεί με την απόρριψη ο Daniel Ek προσπάθησε και πέτυχε να δημιουργήσει την πιο επιτυχημένη παγκοσμίως εταιρεία της streaming μουσικής, την Spotify.

Πέρυσι το περιοδικό Billboard Magazine, τον έχρισε το πιο σημαντικό πρόσωπο στη μουσική βιομηχανία. Όλα ξεκίνησαν σε ένα μικρό διαμέρισμα νότια της Στοκχόλμης…

Ο Daniel Ek γεννήθηκε το 1983 σε ένα προάστιο της Στοκχόλμης. «Η οικογένειά μου δεν είχε πολλά χρήματα» θα πει το 2012 σε συνέντευξή του. Ωστόσο η μουσική ήταν μέρος της καθημερινότητάς του. Η γιαγιά του ήταν τραγουδίστρια της όπερας και ο παππούς του πιανίστας. Σε ηλικία μόλις 4 ετών, ο Daniel Ek, έμαθε να παίζει τα πρώτα του τραγούδια στην κιθάρα με τους δασκάλους τους να μιλούν για ένα χαρισματικό τραγουδιστή και κιθαρίστα.

Σε ηλικία 14 ετών ξεκίνησε να φτιάχνει ιστοσελίδες κάπως… τυχαία. Κάποιος τον πλησίασε και του είπε να του φτιάξει μία ιστοσελίδα. Άλλωστε ήταν της μόδας. Ο νεαρός Daniel Ek είπε ότι δεν ενδιαφέρεται, με τον ενδιαφερόμενο να του λέει ότι θα τον πληρώσει σε μία προσπάθεια να του αλλάξει γνώμη. Η απάντηση από τον 14χρονο ήταν και πάλι αρνητική με τον «πελάτη» να επιμένει και να του λέει να πει ένα ποσό. «Θέλω 5.000 δολάρια» είπε ο Daniel γνωρίζοντας ότι το ποσό είναι υπερβολικό. Το deal έκλεισε!

Μετά από λίγο καιρό τον πλησίασε ένας άλλος ενδιαφερόμενος και ούτω καθεξής. Κάπως έτσι άρχισε να αναπτύσσεται η πρώτη του εταιρεία.

Αρχικά, σύμφωνα με το Business Insider, «δωροδόκησε» τους συμμαθητές του να εργαστούν για αυτόν κι εκείνος θα τους βοηθούσε με τις σχολικές εργασίες.

Ο έφηβος Daniel έβγαζε 50.000 δολάρια το μήνα για να φτιάχνει ιστοσελίδες. Αργότερα, προσέλαβε 25-30 άτομα.

Στα 16 του χρόνια έκανε αίτηση στην Google αλλά τον απέρριψαν και του είπαν να επιστρέψει όταν τελειώσει το πανεπιστήμιο. Εκείνος όμως δεν θα καθόταν με σταυρωμένα τα χέρια.

Το 2006 ο Daniel Ek και ο Martin Lorentzon, είχαν μια ιδέα: να δημιουργήσουν μια υπηρεσία που θα έδινε νόμιμη, δωρεάν και άμεση πρόσβαση στη μουσική μέσω online streaming. Ήταν μια εποχή που η απόκτηση παράνομης μουσικής από το Ίντερνετ διογκωνόταν όλο και περισσότερο και, ταυτόχρονα, τα έσοδα της δισκογραφικής βιομηχανίας μειώνονταν όλο και πιο πολύ. Ήθελαν λοιπόν να κάνουν τη χρήση της υπηρεσίας πιο εύκολη από την «πειρατεία».

Οι δυο τους αντάλλασσαν ιδέες για το όνομα της start up τους σε ένα μικρό διαμέρισμα νότια της Στοκχόλμης. Ο Martin φώναξε ένα όνομα που ο Daniel άκουσε ως Spotify. Αμέσως το αναζήτησε στο Google, είδε ότι δεν υπήρχαν αναφορές και μέσα σε λίγα λεπτά το είχαν κατοχυρώσει. Αργότερα ντρέπονταν να πουν ότι το όνομα προέκυψε έτσι τυχαία, και θα έλεγαν ότι είναι συνδυασμός των λέξεων spot (εντοπίζω) και identify (ταυτοποιώ).

AP_18029051026438

Πέρασαν πολλούς μήνες δουλεύοντας με όλους αυτούς τους σέρβερ που είχαν τοποθετήσει σε εκείνο το μικρό δωμάτιο να λειτουργούν στο φουλ. Κυκλοφόρησαν την πρώτη beta έκδοση του Spotify την άνοιξη του 2007 και το επίσημο λανσάρισμα έγινε στις 7 Οκτωβρίου 2008 στη Σουηδία, μόνο με προσκλήσεις για τη δωρεάν υπηρεσία, μιας και στην αρχή ήθελαν να ελέγχουν την ανάπτυξή της, και χωρίς περιορισμούς για τη συνδρομητική.

Εκείνο το φθινόπωρο συγκέντρωσαν 21,6 εκατ. δολάρια στον πρώτο γύρο χρηματοδότησης. Το να εξασφαλίσει χρήματα για το Spotify δεν ήταν εύκολη υπόθεση. Πήρε δυόμιση χρόνια στον Daniel Ek να πείσει επενδυτές ότι η μουσική βιομηχανία είναι ένα σταθερό στοίχημα. Αρχικά το Spotify χρηματοδοτήθηκε από την προσωπική περιουσία του Martin Lorentzon από την ίδρυση του Tradedoubler. Μάλιστα ο Daniel Ek είχε φτάσει στο σημείο να κοιμάται και έξω από γραφείο μέχρι να κλείσει ένα πολυπόθητο meeting και να εξασφαλίσει χρηματοδότηση για την πλατφόρμα.

Η υπηρεσία επεκτάθηκε σε Ευρώπη και στις ΗΠΑ το 2011 και άρχισε να κερδίζει με ιλιγγιώδη ρυθμό χρήστες και συνδρομητές. Ο Μάρκ Ζάκεμπεργκ ήταν από τους πρώτους φαν της πλατφόρμας. «Το Spotify είναι τόσο καλό» έγραψε στην σελίδα του στο Facebook. Στη χώρα μας το Spotify έγινε διαθέσιμο στις 25 Σεπτεμβρίου 2013.

Το 2011 το Spotify ανακοίνωσε ότι έφτασε τους 1 εκατ. συνδρομητές. Στις αρχές του 2018 είχαν ξεπεράσει τα 70 εκατομμύρια.

AP_18093425267758

Η αλματώδης ανάπτυξη της Spotify ανάγκασε ακόμη και τη διστακτική Apple να μπει στο παιχνίδι. Το Apple Music που λανσαρίστηκε το 2015 είναι σήμερα ο ισχυρότερος από τους ανταγωνιστές του Spotify, αλλά με μόλις τους μισούς συνδρομητές.

Το 2017 τα έσοδα της Spotify διαμορφώθηκαν στα 4,99 δισ. ευρώ από 2,95 δισ. ευρώ το 2016. Κι όμως η σουηδική εταιρεία δεν έχει καταφέρει ακόμη να καταγράψει κέρδος. Η καταβολή των πνευματικών δικαιωμάτων στις δισκογραφικές εταιρείες ήταν ανέκαθεν το μεγαλύτερο έξοδο της εταιρείας. Αν σε αυτά προσθέσει κανείς μισθούς, μάρκετινγκ, ανάπτυξη προϊόντων και άλλα κόστη, γίνεται σαφές ότι τα έξοδα ξεπερνούν κατά πολύ τα έσοδα.

Η εταιρεία σήμερα απασχολεί πάνω από 1.000 υπαλλήλους σε όλο τον κόσμο διαθέτοντας γραφεία σε Στοκχόλμη, Λονδίνο, Παρίσι, Μαδρίτη, Μιλάνο, Άμστερνταμ, Βερολίνο, Βρυξέλλες, Ελσίνκι, Όσλο, Νέα Υόρκη, Χονγκ Κονγκ, Μεξικό, Σιγκαπούρη, Σίδνεϊ. Όσο για το πότε το Spotify θα γίνει κερδοφόρο, οι ιδρυτές του πιστεύουν ότι η μέρα αυτή δεν θα αργήσει.

AP_138654230736

Ο 35χρονος Daniel Ek περιγράφεται συχνά ως ντροπαλός αλλά απόλυτα ικανός να εμπνεύσει εμπιστοσύνη στους προγραμματιστές καθώς και σε στελέχη δισκογραφικών εταιριών.

Παντρεύτηκε το 2016 την μακροχρόνια σύντροφό του Sofia Levander με την οποία έχουν δύο παιδιά, σε μία ρομαντική τελετή με σκηνικό τη λίμνη Κόμο.

Ανάμεσα στους πολυεκατομμυριούχους καλεσμένους ήταν ο ιδρυτής της Facebook Μαρκ Ζούκερμπεργκ και ο τραγουδιστής Μπρούνο Μαρς, ενώ την τελετή έκανε ο κωμικός Κρις Ροκ.

Με ένα ιβουάρ νυφικό και σατέν γόβες η νύφη περπάτησε στον ανθοστολισμένο και σπαρμένο με ρόδα διάδρομο στο πλευρό του συντρόφου της, ο οποίος επέλεξε ένα λινό μπεζ κοστούμι και μπλε πουκάμισο. Παρά τον πλούτο και την φήμη του συνεχίζει να ακολουθεί έναν σχετικά απλό τρόπο ζωής και αποφεύγει τα φώτα της δημοσιότητας.

Το Spotify στην Wall Street

AP_18094605144216

Σε μια χρονική συγκυρία που οι μετοχές των εταιριών τεχνολογίας γνωρίζουν μια δύσκολη περίοδο στις χρηματιστηριακές αγορές, κυρίως μετά το σκάνδαλο Facebook/Cambridge Analytica σε σχέση με τη χρήση των προσωπικών δεδομένων των χρηστών, η δημοφιλέστερη διαδικτυακή μουσική υπηρεσία Spotify εισάγεται στο χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης.

Το Spotify έχει εισαχθεί στο χρηματιστήριο υπό το σύμβολο «SPOT» και αυτή η κίνηση είναι μόλις ένα ακόμη βήμα στην επέλασή του. Για τον ιδρυτή και CEO της Spotify, Daniel Ek, η είσοδος στο χρηματιστήριο δεν θεωρείται σαν ορόσημο για την εταιρεία.

«Κανονικά, οι εταιρείες χτυπούν καμπάνες. Κανονικά, οι εταιρείες την ημέρα αυτή δίνουν συνεντεύξεις εξηγώντας γιατί οι μετοχές τους είναι μια καλή επένδυση», έχει δηλώσει ο ίδιος.

Η Spotify θεωρείται σήμερα η πιο επιτυχημένη διαδικτυακή υπηρεσία μουσικής αναπαραγωγής στον κόσμο, με πάνω από 70 εκατομμύρια συνδρομητές και συνολικά σχεδόν 160 εκατομμύρια χρήστες. Ορισμένες αισιόδοξες εκτιμήσεις προσδίδουν στην εταιρία αξία άνω των 20 δισεκατομμυρίων δολαρίων. Για την τρέχουσα χρονιά η σουηδική εταιρία αναμένει μεν να σπάσει το φράγμα των 200 εκατομμυρίων χρηστών, υπολογίζει ωστόσο σε ζημιές περίπου 300 εκατομμυρίων δολαρίων.


Πηγή